فروش سهام بورسی ۱۰ درصد زیر قیمت! | بازار بورس به آرامش برمی گردد؟
فروش سهام بورسی ۱۰ درصد زیر قیمت! | بازار بورس به آرامش برمی گردد؟

اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در چند وقت اخیر بیش از اندازه به اتفاقات مختلف واکنش نشان داده است. با توجه به فضایی که بر کشور حاکم بود، ترس به سهامداران تزریق شده و باعث شد سهام های زیادی در غالب صف فروش با ۱۰ درصد پایین تر از ارزش واقعی برای فروش گذاشته شود.

بازار بورس بعد از ترور اسماعیل هنیه با ریزشی سهمگین روبرو شد و در نهایت در روز گذشته دامنه نوسان به ۱ درصد محدود شد. معاملات بازار سرمایه آن طور که شاهد آن هستیم رضایت سهامداران را جلب نکرده است و در روز گذشته شاهد سنگینی صف های فروش بودیم.

به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه داشت تا روند بورس و ریسک های سیستماتیک بر آن را بررسی کند. در ادامه همراه ما باشید. 

واکنش پذیری زیاد در معاملات بورس

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بازار سرمایه در چند وقت اخیر بیش از اندازه به اتفاقات مختلف واکنش نشان داده است؛ اما ترور اسماعیل هنیه در تهران، منجر به شرایط حاد جنگی نخواهد شد. با توجه به فضایی که بر کشور حاکم بود، ترس به سهامداران تزریق شده و باعث شد سهام های زیادی در غالب صف فروش با ۱۰ درصد پایین تر از ارزش واقعی برای فروش گذاشته شود.

وی افزود: سازمان بورس در همان روز چهارشنبه که کشور با شرایط ویژه سیاسی رو به رو شد، باید دامنه نوسان معاملات را محدود می کرد. تجربه ثابت کرده است در مواقع بحرانی وقتی چند روزی می گذرد و کشور از لحاظ روانی به ثبات می رسد، وضعیت اغلب بازارها به حالت نرمال بر می‌گردد و بنابراین محدود کردن دامنه نوسان می توانست سهامداران را از فروش هیجانی دور کند. با تاخیر ۲ روزه دامنه نوسان به ۱ درصد رسید و در ۱۴ مرداد شاهد روند کاهشی در بازار ارز نیز بودیم. این روند نشان می دهد که رویداد حاد جنگی در پیش نخواهد بود. بازار بورس هم از ترس ۲ روز قبل خارج شد و نسبتا در ۱۴ مرداد معاملات روان تر ثبت شد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار نشان داد که معاملات برگشت رو به بالا را در روزهای آتی تجربه خواهد کرد. پیش بینی ما این است که بازار بورس از وضعیت تنش زا خارج شده است و با نقاط تعادلی مثبت در روزهای آتی معامله خواهد شد. هر چقدر هم اخبار مربوط به درگیری ایران و اسرائیل به روز تر شود و اگر عملیاتی که قرار است رخ دهد، زودتر انجام شود، بازار می تواند باز هم بیشتر از حالت ابهام خارج شود. اصولا در بازار ایران بازیگران دلار در مقایسه با بازیگران بازار سرمایه تصمیمات بهتری را می گرفتند و با توجه به اینکه سرمایه گذاران دلار افزایش آنچنانی را برای بازار ارز متصور نیستند، شرایط خاصی برای بازار سرمایه پیش بینی نمی شود و این موضوع به خودی خود می تواند به روند بازار سرمایه کمک کند و روند افزایشی را به معاملات برگرداند.

تاثیر محدودیت دامنه نوسان بر بازار بورس

اشتیاقی ضمن اشاره به تصمیم محدودیت دامنه نوسان و زمان اجرای این تصمیم گفت: مدیریت در مواقع بحرانی جزء مهم ترین عواملی است که می تواند مانع آسیب به جمع کثیری از سهامداران شود و ریزش بورس در روزهای اخیر کاملا قابل پیش بینی بود. دامنه نوسان ۱ درصدی می توانست عامل بازدارنده ای باشد که بازار را با عقبگرد مواجه نکند. درست همین ۳ هفته پیش نیز تجربه ریزش بازار را داشتیم و شاهد بودیم محدودیت در نوسان روند کاهشی را کندتر کرد و سازمان به درستی محدودیت دامنه را اجرایی کرد. برخی تصمیمات از حساسیت بالایی برخوردار هستند و باید به موقع گرفته شوند و اتفاق اخیر نشان داد، آنچنان که باید، مدیریت خوبی در سازمان بورس وجود ندارد. باید سازمان بورس از تجربه های اخیر درس بگیرد و در زمان های بحرانی تصمیم گیری های این چنینی را بدون فوت وقت انجام دهد.

انتخاب ناظران مجلس در شورای عالی بورس

وی اظهار داشت: یکی از اتفاقاتی که باید رخ دهد و به آن نیاز داریم، افراد متخصص در جایگاه شورای عالی است؛ اما متاسفانه ما این اتفاق را به تکرار در مجلس می بینیم که مثلا فردی رئیس کمیسیون اقتصادی است که تجربه خاص اقتصادی ندارد. باید افراد متخصص به همان موضوع را معرفی کنند تا بتوانند هم افزایی در راستای بازاری که آن شورا قرار است تصمیم گیری کند، ایجاد شود. متاسفانه مواردی از این دست زیاد شاهد هستیم و شوراها خیلی اختیاری هم در تصمیم گیری ها ندارند. اغلب تصمیمات دولت است که اصولا بر بورس اثر می گذارد. شورای عالی بورس ابزاری ندارد که بتواند با دخالت در تصمیم گیری ها بر بازار سرمایه اثرگذار باشد. بنابراین شورای عالی اثر آنچنانی نمی تواند داشته باشد مگر اینکه افراد متخصصی انتخاب شود تا در ادامه نتیجه خوبی برای بازار داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: دولت جدید قول داده است که اقتصاد را در مدار عقلانیت قرار دهد. همچنین کاهش فاصله قیمت ارز نیما و ارز آزاد نیز در دستور کار است و این عامل می تواند بر بورس اثر گذار باشد. قیمت گذاری دستوری نیز قرار است حذف شود و باز این اتفاق مثبتی برای بورس است. همچنین انتخاب خانم هریس در انتخابات آمریکا می تواند انتظارات تورمی را در داخل کشور کاهش دهد و در ادامه مسیر را برای بازار سرمایه هموارتر خواهد کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]