بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی |‌ مالیات سه گروه قطعی شد
بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی |‌ مالیات سه گروه قطعی شد

سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که مالیات سه دسته از مودیان تا پایان شهریورماه سال جاری تعیین و نهایی خواهد شد.

بر اساس بخشنامه‌ای که سید محمدهادی سبحانیان ابلاغ کرده است، به منظور تسهیل فرآیندهای مالیاتی و کاهش نگرانی‌های مودیان مالیاتی در خصوص نحوه اقدام برای صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی) که بدون ارائه اظهارنامه، مالیات مقطوع تبصره ماده ۱۰۰ را برای عملکرد سال ۱۴۰۲ پذیرفته‌اند یا اظهارنامه پیش‌فرض را طبق دستورالعمل سازمان تکمیل و ارسال کرده‌اند، اقدامات زیر انجام خواهد شد:

۱- برای آن دسته از صاحبان مشاغلی که بدون تسلیم اظهارنامه، مالیات مقطوع بارگذاری شده را پذیرفته یا در اجرای تبصره مذکور مالیات مقطوع آنها صفر تعیین شده است، معادل مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر تا پایان شهریور سال جاری برگ قطعی مالیات صادر و ابلاغ می شود.

۲- برای آن دسته از صاحبان مشاغلی که فرم اظهارنامه پیش فرض را مطابق دستورالعمل مربوطه تکمیل و ارسال کرده‌اند، گروه‌های دوم و سوم با فروش بالای ۱۸۰ میلیارد ریال برای پرونده‌ های انفرادی و ۳۶۰ میلیارد ریال برای پرونده ‌های مشارکتی معادل مالیات ابرازی حداکثر تا پایان شهریورماه سال جاری برگ قطعی مالیات صادر و ابلاغ می شود.

۳- اظهارنامه تسلیمی در موعد مقرر قانونی سایر صاحبان مشاغل حداکثر تا پایان شهریورماه سال جاری با رعایت مقررات ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم بررسی و اقدامات لازم برای رسیدگی و حسابرسی مالیاتی آنها توسط همکاران محترم مالیاتی فراهم می شود.

روز گذشته سید محمدهادی سبحانیان در پاسخ به این پرسش که چرا طرح «نشان‌دار کردن مالیات‌ها» به عنوان یکی از پروژه‌های تحول‌آفرین نظام مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۳ شناخته می‌شود، گفت: این پروژه ملی به طور کلی این امکان را فراهم می‌آورد که مؤدیان مالیات‌های خود را به پروژه‌های ملی و استانی اختصاص دهند و به تکمیل این پروژه‌ها کمک کنند. همچنین، این طرح به یکی از خواسته‌های مهم مؤدیان در زمینه شفاف‌سازی محل هزینه‌کرد و مصرف درآمد های مالیاتی به صورت مؤثر و عملیاتی پاسخ می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که مودیان چگونه می‌توانند در طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها شرکت کنند، گفت: مودیان در جریان ارائه فرم «تبصره ماده ۱۰۰» محل خرج کرد مالیاتهای پرداختی خودشان را با تخصیص آن به طرح‌ها یا پروژه‌های اولویت‌دار ملی و استانی تعیین می‌کنند و به این شکل مشارکت مؤثری در توسعه و اجرای طرح‌های سازنده در زمینه‌هایی مثل بهداشت و درمان، آموزش، راه و ترابری و … خواهند داشت.

 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص آنکه آیا اسامی مودیان در کنار پروژ‌ه‌هایی که در جریان ارائه فرم «تبصره ماده ۱۰۰» انتخاب کرده‌اند، قابل مشاهده‌ است یا خیر؟ تصریح کرد: مودیانی که در انجام و راه‌اندازی طرح‌ها یا پروژه‌های منتخب مشارکت داشته باشند، اسامیشان در صورت رضایت اعلام عمومی می‌شود؛ بنا بر بررسی‌های صورت گرفته مشارکت مودیان در تکمیل پروژه‌های عمرانی می‌تواند موجب بهبود نگرش آن‌ها نسبت به مصارف مالیاتی و مالیات ستانی عادلانه شود.

سبحانیان در پاسخ به این سوال که تخصیص منابع به پروژه‌های عمرانی چگونه صورت می‌گیرد؟ خاطر نشان کرد: طرح‌ها و پروژه‌ها طبق ضوابط قانونی و در چهارچوب معینی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور از تمامی استان‌ها انتخاب و به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی می‌شوند و  شرط اساسی در انتخاب طرح و پروژه‌ها این موضوع است که حداکثر منافع عمومی را به دنبال داشته باشند و با منابع در نظر گرفته شده تا پایان سال خاتمه پیدا کنند و به بهره‌برداری برسند.

وی در ادامه افزود: به موجب آیین‌نامه اجرایی هیات وزیران، سازمان امور مالیاتی کشور مبالغ تخصیص یافته مودیان به پروژه‌ها را به صورت سیستمی به اطلاع سازمان برنامه و بودجه کشور می‌رساند و سازمان برنامه نیز حداکثر یک ماه پس از دریافت اطلاعات منابع تخصص یافته به پروژه ها نسبت به تخصیص و اعتبار بودجه به آنها اقدام می‌کند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در رابطه با آنکه از ابتدای اجرای پروژه مزبور تا ۱۴ مردادماه چه تعداد مودی در آن مشارکت داشته‌اند، گفت: تا کنون بیش از ۳۰۰ هزار مؤدی در قالب فرم‌های «تبصره ماده ۱۰۰» تعداد ۱۸۹۱ پروژه و طرح را برای تخصیص مالیات‌های پرداختی خودشان انتخاب کرده‌اند.

سبحانیان در پایان درمورد آنکه از میان پروژه‌های انتخاب شده توسط مودیان چه تعداد منابع مالیشان تکمیل شده است، گفت: از میان طرح‌ها و پروژه‌های انتخاب شده تعداد ۱۱۶۴ طرح و پروژه از محل پرداخت‌های مالیاتی مودیان و با انتخاب آن‌ها به طور کامل تامین اعتبار شده است و حداکثر تا پایان سال خاتمه یافته و به بهره‌برداری خواهند رسید؛ سایر پروژه‌ها و طرح های باقیمانده و تکمیل منابع نشده نیز توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، از محل درآمدهای مالیاتی این بخش، تأمین بودجه و تکمیل خواهند شد.

منبع:

رکنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]