پیش بینی وضعیت بورس در هفته آینده
پیش بینی وضعیت بورس در هفته آینده

کارشناسان بسیاری وضعیت بازار بورس را طی هفته آینده پیش بینی کرده اند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس از تداوم اعمال محدودیت دامنه نوسان معاملات سهام و حق تقدم، در دامنه مثبت و منفی یک درصد، در هفته آینده خبر داد.

رضا عیوضلو اظهار داشت: با توجه تداوم شرایط حاکم بر بازار سرمایه، در هفته گذشته و ریسک‌های سیستماتیک موثر بر آن، ضمن انجام بررسی‌های تکمیلی و پس از دریافت نظر بورس‌ها، مقرر شد محدودیت دامنه نوسان معاملات سهام و حق تقدم در هفته پیش رو نیز مشابه هفته گذشته، در دامنه مثبت و منفی یک درصد و معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی نیز در دامنه مثبت و منفی ۲ درصد برقرار باشد.

وی تاکید کرد: این تصمیمات به منظور کنترل و کاهش هیجانات کاذب موثر بر بازار اتخاذ شده و در خصوص تدوام آن در هفته های بعدی نیز پیوسته شرایط بازار رصد و در صورت لزوم تصمیمات تکمیلی اتخاذ و اعلام خواهد شد.

سازمان بورس از روز یکشنبه هفته جاری و در پی بروز هیجانات ناشی از برخی تحولات سیاسی و منطقه‌ای، برای کنترل این هیجانات و حفظ منافع سهامداران، دامنه نوسان قیمت سهام را به مثبت و منفی یک درصد کاهش داده بود.

نیمه تابستان به پایان رسید و در این مدت بازار سرمایه روند نزولی داشت و نتوانست شرایط خوبی برای سرمایه گذاران رقم بزند. برزو حق شناس و بهنام علیخانی دو کارشناس بازار سهام روند معاملات تا پایان تابستان ۱۴۰۳ را در گفتگو با نبض بورس تشریح کرده اند.

بورس تهران بهار سختی را پشت سر گذاشت و روند نزولی داشت و شاخص کل تقریبا ۷ درصد و شاخص هم‌وزن ۱۰.۳ درصد کاهش یافت و با توجه به شرایط بازار سرمایه به نظر می‌رسد که بازدهی تابستان نیز منفی باشد. 

البته ممکن است با توجه به معرفی کابینه آخرین ماه تابستان بازار بازدهی مثبت داشته باشد و شرایط بهتری را تجربه کند.

برزو حق شناس، کارشناس بازار سرمایه گفت: «محدود کردن دامنه نوسان تا زمانی که سایه ریسک روی بازار وجود دارد کار درستی است. در درجه اول باید مشکل ریسک سیستماتیک حل شود تا بازار مسیر مشخصی به خود بگیرد.»

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بحث ابهام در کابینه مسعود پزشکیان روی بازار تاثیر دارد. هرچه زودتر باید کابینه اقتصادی مشخص شود. به گفته حق‌شناس بازار این ابهام را دارد که چه کسانی در تیم اقتصادی دولت جدید خواهد بود. در شرایط ابهام بازار‌ها گارد احتیاطی به خود می‌گرند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: «به علت کمبود انرژی و ناترازی برقی که وجود دارد صنایع با مشکل تولید روبه‌رو هستند. ساعات و روز‌های کاری کاهش پیدا کرده و بازار این ترس را دارد که این موضوع در صورت مالی ۶ ماهه مشخص شود.»

منبع:

اقتصادآنلاین

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]