پیش‌ بینی قیمت طلا و دلار ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ | روند کاهشی قیمت‌ در بازار فلز زرد ادامه دارد؟
پیش‌ بینی قیمت طلا و دلار ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ | روند کاهشی قیمت‌ در بازار فلز زرد ادامه دارد؟

فعالان بازار طلا بر کاهش تقاضا در پایان ماه تأکید می‌کنند. به اعتقاد آن‌ها، روند تقاضا و قیمت در بازار طلا به‌طور متقابل با یکدیگر ارتباط دارند. به این معنا که در زمان‌هایی که قیمت‌ها پایین است، مردم منتظر کاهش‌های بیشتر هستند و به همین دلیل تقاضا کاهش می‌یابد؛ اما هنگامی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد، تقاضا نیز به تبع آن افزایش پیدا می‌کند.

در دومین روز از هفته پایانی مرداد، قیمت طلا و سکه در تمامی قطعات کاهش یافت. این روند نزولی به گونه‌ای بود که تمامی قطعات سکه، به جز سکه گرمی، وارد یک کانال کاهشی شدند. افت قیمت در بازار طلا به دلیل بازگشت قیمت دلار به کریدور پنجم اتفاق افتاد و قیمت اونس جهانی طلا تأثیر چندانی در تعیین قیمت طلا و سکه نداشت.

معامله‌گران روند کاهشی بازارهای مالی را به‌ دلیل آرامش موجود در اخبار سیاسی می‌دانند که منجر به افت قیمت دلار شده است؛ آنها همگرایی بالای بازار فلز زرد با بازار ارز را علت این روند نزولی و برگشت قیمت‌ها می‌دانند.

پیش بینی قیمت طلا و سکه

فعالان بازار طلا بر کاهش تقاضای پایان ماه نیز تاکید دارند. آنها معتقدند روند تقاضا و قیمت در بازار فلز زرد رابطه‌ای در راستای هم دارند. یعنی زمان‌هایی که قیمت‌ پایین است مردم در انتظار کاهش‌های بیشتر هستند و تقاضا پایین است؛ وقتی قیمت‌ها افزایشی می‌شود تقاضا نیز افزایش می‌یابد.

با وجود این، کارشناسان بازار طلا معتقدند روند کاهشی قیمت‌ در بازار فلز زرد در صورت کاهش بیشتر قیمت دلار، ادامه‌دار خواهد بود اما نباید در انتظار کاهش‌ های بیشتر از پنج و نهایتاً ۱۰ درصدی بود.

گفتنی است بازارهای جهانی در تعطیلی پایان هفته قرار دارند و اونس جهانی طلا روی رقم ۲۴۳۱ دلاری و اونس جهانی نقره روی رقم ۲۷ دلار و ۴۶ ثابت است. هر گرم نقره ۹۹۹ با رقم ۵۲ هزار و ۹۰۰ تومانی عرضه شد و افت ۲۲۰ تومانی پیدا کرد.

قیمت سکه امامی در دومین روز هفته با کاهش ۵۶۰ هزار تومانی روی رقم ۴۱ میلیون و ۶۸۵ تومانی معامله شد. قیمت سکه‌ بهار با کاهش ۳۸۵ هزار تومانی روی رقم ۳۷ میلیون و ۶۹۵ هزار تومانی ایستاد. گفتنی است کاهش قیمت قطعات سکه، مشابه روز شنبه بود و طی این مدت سکه امامی بیش از یک میلیون تومان ارزان شد.

همچنین قیمت نیم‌‌‌ سکه و ربع سکه با کاهش ۲۵۰ هزار تومانی به‌ترتیب با رقم‌های ۲۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومانی و ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومانی معامله شد. سکه گرمی با ۸۰ هزار تومان کاهش کمترین مقدار افت ارزش را در بازار سکه داشت و با رقم هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت طلا در دومین روز هفته با کاهش قیمت سکه همراه شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با افت ۱۷۰ هزار تومانی با رقم ۱۵ میلیون و ۸۶ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش ۳۸ هزار و ۱۰۰ تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۸۴ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و ۴۳۸ هزار تومانی معامله شد.

حباب سکه روز یکشنبه برخلاف روز ماقبل روند متوازنی داشت. حباب سکه امامی ۳۸۹ هزار تومان، سکه بهار ۲۲۴ هزار تومان، نیم‌ سکه ۱۶۹ هزار تومان، ربع سکه ۲۰۹ هزار تومان و سکه گرمی  ۶۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

در دومین روز از هفته پایانی مرداد، قیمت دلار با نوسانات کاهشی آغاز شد و پس از ۱۱ روز به کریدور پنجم بازگشت. در آخرین معامله روز یکشنبه ۲۱ مرداد، این اسکناس با کاهش ۵۰۰ تومانی در نیمه بالایی کانال پایانی کریدور پنجم به کار خود خاتمه داد.

قیمت دلار ۱۰ مرداد، متاثر از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به تهران و شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی و رهبر حماس با افزایش بیش از هزار تومانی به کریدور ششم پرواز کرد و تا مرز کانال دوم این کریدور نیز پیشروی کرد. با گذشت زمان و گذر از داغی شرایط بحرانی به وجود آمده و تزریق سیگنال‌های مساعد و صبوری تهران در اقدام متقابل، روند کاهش پلکانی دلار اتفاق افتاد و در نهایت این اسکناس به کریدور پنجم برگشت.

هرچند از دیدگاه کارشناسان اقتصادی احتمال برگشت قیمت دلار به کریدور پنجم ضعیف بود اما به دلیل توجه معامله‌گران به برخی اخبار و رویدادهای سیاسی نظیر انتخابات آمریکا و اخبار مربوط به انتخاب کابینه دولت چهاردهم بازار به آرامش نسبی برگشت.

گفتنی است موضوع رخدادهای خاورمیانه و فاصله گرفتن از شرایط بحرانی همواره قیمت دلار و سایر ارزهای مهم را با افزایش همراه می‌سازد؛ این در حالی است که کامالا هریس یکی از نامزدهای انتخابات آمریکا در جریان یک سخنرانی تاکید کرده اکنون زمان توافق آتش‌بس در غزه فرا رسیده است. شاید بتوان گفت یکی از دلایل دست نگه داشتن ایران از پاسخ اقدام تروریستی اسرائیل در تهران نیز همین موضوع آتش‌بس باشد.

پیش بینی قیمت دلار

با وجود سیل اخبار سیاسی که روانه بازارها می‌شود، اما برخی کارشناسان اقتصادی تاثیرپذیری قیمت دلار از رخدادهای سیاسی را نسبت به گذشته کمتر می‌دانند و معتقدند نوسانات محدود نرخ ارز حکایت از این دارد که نیاز به مداخله بانک مرکزی در بازار ارز وجود ندارد. از سوی دیگر برخی سیگنال‌ها حاکی از مداخله بازارساز در بازار دبی و تخصیص درهم به منظور افت قیمت دلار است.

با وجود ناپایداری اوضاع سیاسی و احتمال وجود هرگونه سیگنالی اعم از مثبت یا منفی تکیه بر قیمت‌های فعلی برای دلار و بازار ارز دوام چندانی ندارد و باید همچنان در انتظار وضوح بیشتر اخبار بود.

قیمت درهم روز یکشنبه با کاهش ۸۰ تومانی در سطح ۱۶ هزار و ۲۶۰ تومانی قرار گرفت. قیمت تتر در دومین روز هفته نوسان بالایی داشت. این رمزارز در معاملات صبح روز یکشنبه به کانال ۵۰ هزار تومانی برگشت و با رقم ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومانی معامله شد، اما در لحظه نگارش این گزارش بار دیگر به کریدور ششم برگشت و در سطح ۶۰ هزار و ۵۰تومانی قرار گرفت.

پوند انگلیس روی قیمت ۷۶ هزار و ۱۰۰ تومانی معامله شد و کاهش ۱۶۰ تومانی داشت. قیمت یورو روی رقم ۶۵ هزار و ۱۵۰ تومانی ایستاد و کاهش ۳۰۰ تومانی داشت.

گفتنی است روز یکشنبه اسکناس دلار با رقم ۴۸ هزار و ۷۳۳ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۴ هزار و ۷۰۹ تومانی عرضه شد و همانند روز شنبه بیش از ۱۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرد.

منبع:

تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]