نوسان دلار در مرز خطر | بازار ارز هرات تعطیل شد
نوسان دلار در مرز خطر | بازار ارز هرات تعطیل شد

در روز چهارشنبه، که سومین سالگرد حکومت طالبان در افغانستان بود، بازار ارز هرات بسته شد. معامله‌گران اظهار می‌کنند که وضعیت کنونی و حساسیت بازار نسبت به اخبار تنش‌های خاورمیانه، احتمال نوسانات قیمتی در نیمه دوم معاملات امروز را افزایش داده است.

بازار ارز امروز را در شرایطی آغاز می‌کند که قیمت دلار در روز گذشته با افزایش به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشت. دلار که هفته را در میانه کانال ۶۰ هزار تومان شروع کرده بود و از همان ابتدا روند نزولی داشت، در روز یکشنبه به کانال ۵۹ هزار تومان کاهش یافت. اما این وضعیت تنها یک روز دوام آورد و در روز دوشنبه، قیمت دلار دوباره به کانال ۶۰ هزار تومان وارد شد.

معامله‌گران می‌گویند که به دلیل فشار فروش در بازار ارز ، در مرز حمایت وضعیت اشباع فروش سنگین شد و قیمت از سطوح پایینی برگشت خوردند. البته نقش اخبار کابینه و تنش‌های منطقه نیز در نوسان نرخ دلار اثرگذار بود. 

در سمت دیگر، قیمت دلار هرات دوشنبه را در ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان و در بالای مرز حمایت و همچنین بالاتر از نرخ بسته شده یکشنبه شب شروع کرد و از ابتدا بر مدار صعود بود. البته قیمت دلار هرات در نهایت در ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شد. با این حال قیمت فردایی دلار هرات با قیمت نقدی شکاف داشت و در معاملات روزانه تا ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان بالا رفت. به این ترتیب میزان بلوکه در بازار ارز به بیش از ۴۰۰ تومان رسیده بود که مانع افزایش بیشتر قیمت دلار شد. 

همچنین، در معاملات پشت خطی قیمت دلار فردایی به نوسان ادامه داد و برای ورود به کانال ۶۰ هزار تومان تلاش داشت که البته در نهایت ناکام ماند و در ۵۹ هزار و ۷۳۰ تومان به کار خود پایان داد.

بر اساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز،  برخی از معامله‌گران علت کاهش قیمت دلار در پشت خط را افزایش قیمت انس طلا می‌دانستند. از منظر این گروه حرکت دلار و انس طلا در برخی شرایط الاکلنگی می‌شود.

با این همه، در معاملات شبانه بازار ارز یا بازار فردایی که به پشت خطی معروف است، یک اطلاعیه از بازار ارز هرات مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. طبق این اطلاعیه روز چهارشنبه مصادف با سومین سالگرد حکومت طالبان در افغانستان است و بازار ارز هرات در این روز تعطیل اعلام شد. به خاطر شرایط موجود و تیز بودن گوش بازار نسبت به اخبار جنگی، احتمال شانتاژ قیمت در نیمه دوم معاملات امروز بازار ارز وجود دارد.

از سوی دیگر، قیمت درهم نیز دوشنبه را در ۱۶ هزار و ۲۸۰ تومان آغاز به کار کرد و با افزایش ۸۰ تومانی به ۱۶ هزار و ۳۶۰ تومان رسید. مرز حمایت درهم در حوالی ۱۶ هزار و ۲۳۰ تومان بود که در روز یکشنبه با برخورد به آن واکنش داشت و افزایشی شد.

در بازار ارزهای دیجیتال نیز  قیمت تتر با افزایش تا میانه کانال ۶۰ هزار تومان و مرز مقاومتش بالا آمد اما توان عبور از این مرز را نداشت.

به عقیده معامله‌گران فنی اگر ذهن بازار از تنش در منطقه خلاص شود، قیمت دلار به دلیل افزایش قیمت انس، می‌تواند دوباره به سمت کف کانال ۵۹ هزار تومان حرکت کند. مرز تعیین کننده حرکت بازار ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان است؛ اگر قیمت زیر این بازگشایی کند و تثبیت دهد می‌تواند تا ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یابد اما اگر قیمت بازگشایی بالاتر از مرز تصمیم‌گیری باشد و تثبیت دهد، روند نرخ حرکت به سمت کانال ۶۰ هزار تومان خواهد بود.

منبع:

اقتصادنیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]