انتظارات زنان کارگر از رئیس‌ جمهور | ماده ۷۸ قانون کار باید اجرا شود
انتظارات زنان کارگر از رئیس‌ جمهور | ماده ۷۸ قانون کار باید اجرا شود

زینب زمانی، فعال حوزه کارگری، می‌گوید: زنان جامعه کارگری علاوه بر اشتغال در محیط تولیدی کشور باید در خانواده هم نقش داشته باشند، حمایت‌های کارفرما‌ها و دولت از زنان کارگر و کارمند به حفظ سلامت جامعه منجر خواهد شد.

زینب زمانی، فعال حوزه کارگری، درباره انتظارات زنان کارگر از رئیس‌جمهور اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های زنان کارگر، رعایت قوانین و نظارت بر عدم تبعیض جنسیتی در کارخانه‌ها و محیط‌های کار است. این موضوع به ویژه در زمینه حقوق دستمزد، مزایا و ارتقاء شغلی اهمیت زیادی دارد.

او افزود:تبعیض جنسیتی در محیط های کارگری به گونه ای است  که کارفرماها برای ندادن حق و حقوق قانونی یک کارگر مرد و پرداخت هزینه کمتر زنان را با هزینه کمتر  استخدام می کنند در حالی که  کار یکسان می خواهند.

زمانی درادامه با اشاره به این موارد بیان کرد: تخصیص حق عائله‌مندی در فیش حقوقی ویژه زنان کارگر و کار‌مندان زن درکارخانجات و همچنین ادارات که تا کنون مغفول مانده است. در جامعه کنونی زنان دوشادوش مردان در تأمین معاش خانواده مشارکت دارند.

این فعال کارگری می‌گوید: آنچه در این زمان برای فعالان زن کارگر مهم است، تشکیل کمیته و یا شورای اسلامی کار کارگری، ویژ ه بانوان و ضمانت اجرایی توسط بازرسین اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی است.

زمانی در همین رابطه ادامه می‌دهد: تشکیل کمیته نظارت زیرنظر مجموعه شورای عالی کار در محیط‌های، کارگری ویژه زنان کارگر می‌تواند در رفع مشکلات کارگری نقش مؤثرث داشته باشد.

تسهیلات رفاهی بدون سود ویژه زنان کارگر

این فعال کارگری تصریح می‌کند: ارائه تسهیلات رفاهی بدون سود ویژه زنان کارگر، به دلیل اینکه زن کارگر پا به پای مردان در کارخانجات مشغول به کار هستند و در منزل هم خانه داری و مسئولیت تربیت فرزندان را بعهده دارند.

او می‌گوید: زنان جامعه کارگری علاوه بر اشتغال در محیط تولیدی کشور باید در خانواده هم نقش داشته باشند، حمایت‌های کارفرما‌ها و دولت از زنان کارگر و کارمند به حفظ سلامت جامعه منجر خواهد شد.

او با توجه به لزوم توجه به سلامت زنان کارگر افزود: تشکیل کمیته ورزشی ویژه زنان کارگر و اختصاص مکان‌های ورزشی بصورت نیم بها با محوریت خودشان به دلیل اینکه راحت‌تر فعالیت‌های ورزشی داشته باشند.

زمانی لزوم اجرای ماده ۷۸ قانون کار را با در نظر گرفتن ضمانت اجرایی این ماده قانونی در اولویت اجرا‌ی قوانین دیگر دانست و افزود: اجرای درست قوانین در اجرایی شدن قوانین دیگذر کمک می‌کند مانند همین موضوع که به ماده ۲۴ قانون جوانی جمعیت کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

او درباره لزوم حمایت از زنان درقانون جوانی جمعیت گفت: زنان نیروی مولد هستند و هم در کار و تواید و هم در حفظ تراز جمعیتی می‌توانند نقش داشته باشند با حمایت قانونی از اشتغال آن‌ها می‌توان به قانون جوانی جمعیت و اهدافی که دولت در این باره دارد دست یافت.

این فعال کارگری جامعه زنان می‌افزاید: راه‌اندازی سایت حمایت از حقوق بانوان ویژه جامعه کار و تولید که می‌تواند مشکلات و مسائل آنان را بصورت مستقیم انعاسدهد و در راستای رفع آن به مقامخات و مسئولین منعکس نماید.

منبع:

رکنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]