پیش بینی جذاب درباره بورس فردا | سیگنال همتی به بازار سرمایه چه بود؟
پیش بینی جذاب درباره بورس فردا | سیگنال همتی به بازار سرمایه چه بود؟

بازار امروز در حالی که روند مثبتی را تجربه کرده بود، اما ارزش معاملات خرد نشان‌دهنده روزهای بهتری نبود. به عبارت دیگر، هنوز کسی به دنبال ایجاد تغییر در شاخص کل در مسیر صعودی نیست. هرچند که عدد شاخص نسبت به روزهای گذشته افزایش یافته، اما ترس همچنان در بازار حاکم است.

در معاملات امروز بازار بورس اوراق بهادار تهران، ارزش کل معاملات به حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات خرد نیز در حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. با اینکه شاخص کل بورس روند مثبتی را تجربه کرده و امروز بیش از ۱۷ هزار واحد افزایش یافته است، اما ارزش معاملات نشان‌دهنده عدم حضور خریداران حقیقی در بازار است.

 نگاه بازار امروز تمام به مجلس شورای اسلامی بود چرا که قرار بود مخالفان و موافقان وزیر اقتصاد در صحن علنی نطق داشته باشند. همتی نیز برای دفاع از خود و شفاف‌سازی برنامه‌های اقتصادی آینده خود در وزارت اقتصاد در مجلس حاضر شد و در صحن علنی از خود و برنامه‌های خود دفاع کرد.

 تا اینکه آقای همتی پیامی را به اهالی بازار سرمایه رساند. همتی بر اقتصاد رقابت‌پذیر و پیش‌بینی‌پذیر تأکید و بازار بورس را سمبل اعتماد سرمایه‌گذاران نامید. سمبلی که در این چند سال اخیر به‌عنوان سمبل بی‌اعتمادی نه در بین اهالی بازار بلکه در سطح کل جامعه نام‌گذاری شده است. افراد بازارهای رمزارز و فارکس را قابل‌اعتمادتر از بازار بورس تهران می‌دانند!

 وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس تأکید که بر اساس قانون برنامه هفتم از قیمت‌گذاری دستوری اجتناب خواهد شد. موضوعی که حتماً اهالی بازار سرمایه پس از تأیید صلاحیت وزیر و شروع به کار آن در وزارت اقتصاد پیگیر آن خواهند بود.

 اما آمارها نشان می‌دهد از ۲۰ الی ۲۷ مردادماه خروج بیش از ۳۴۰۰ میلیاردتومانی از صندوق‌های درآمد ثابت اتفاق افتاده است و این خروج تنها برای یک هفته است!

 همچنین گفته می‌شود در این بازه زمانی بیش از ۱۴۶ میلیارد تومان پول نیز از صندوق‌های اهرمی خارج شده است. اما مقصد این پول‌ها کجاست؟ برسی‌ها نشان می‌دهد که در همین بازه زمانی ۴۵۹ میلیارد تومان ورود پول به صندوق‌های طلا صورت‌گرفته است و صندوق طلا یکی از مقاصد پول‌های خارج شده از بازار است.

 بازار سهام نیز چند روزی است به طور میانگین بالای ۱۰۰ میلیارد تومان جذب پول را به خود دیده است. اما رقیب جدی این بازارها در حال حاضر لاتاری ایران‌خودرو است که گفته می‌شود نزدیک به ۲ میلیون نفر در آن ثبت‌نام کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شد در این دوره نزدیک به ۳ میلیون نفر در فروش جدید ایران‌خودرو شرکت کنند.

 اما دلار نیمایی همچنان مسیر صعودی خود را حفظ کرده است و نرخ این دلار در سامانه مبادله بیش از ۴۵ هزار و ۱۰۰ تومان است در مقابل نرخ دلار در بازار آزاد اعداد کمتر از ۵۸ هزار تومان را نشان می‌دهد.

 دلار نیمایی بعد از تعطیلات نوروزی سال جاری حوالی ۴۰ هزار تومان قیمت داشت و در حال حاضر با رشد ۵ هزارتومانی در محدوده‌های ۴۵ هزار تومان دادوستد می‌شود در مقابل دلار در بازار آزاد و بعد از تعطیلات نوروزی بیش از ۶۵ هزار تومان قیمت داشت و حالا نرخ این ارز اعداد کمتر از ۵۸ هزار تومان را به خود می‌بیند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران  

 شاخص کل با وجود محدودیت بیش از ۱۷ هزار واحد رشد را تجربه کرد؛ اما ارزش معاملات این رشد را تأیید نم کند چرا که بازار انتظار دارد ارزش معاملات حداقل به طور میانگین برای معاملات خرد به اعداد بالاتر از ۸ هزار میلیارد تومان برسد. اما این ارقام برای این روزهای حوالی ۲ هزار میلیارد تومان است. حتی این رقم در هفته‌های گذشته به زیر هزار میلیارد تومان رسیده است.

 شاخص کل علاوه بر مقاومت‌های تکنیکالی مقاومت‌های خبری و اتفاقات سیاسی و اقتصادی را در پیشرو دارد. تأیید صلاحیت وزرا، بودجه‌بندی برای سال آینده و انتخابات آمریکا از جمله مهم‌ترین اتفاقات پیشروی بازار است البته درصورتی‌که که واقعاً و رخ داد جدیدی برای بازار رخ ندهد. چرا که در همین چندماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ بازار و فضای سیاسی و اقتصادی کشور دست خوش تحولات عجیبی بود!

 شاخص بتواند میانگین ۵۵ روزه که در حال نزدیک شدن به شاخص کل است را از سر راه بردارد می‌تواند این امید را در دل اهالی بازار سرمایه ایجاد کند که تحلیلگران تکنیکالی به اعداد بالاتر نیز فکر خواهند کرد.

منبع:

اکوایران

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]