پیش‌ بینی قیمت طلا و دلار ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ | اقتصاد ایران آماده تک نرخی شدن ارز می شود؟
پیش‌ بینی قیمت طلا و دلار ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ | اقتصاد ایران آماده تک نرخی شدن ارز می شود؟

کارشناسان اقتصادی ضمن تاکید بر لزوم شفاف‌سازی و تک‌نرخی شدن قیمت دلار می‌گویند با تک نرخی شدن قیمت دلار جلوی نوسانات شارپی و ایجاد رانت در بازار ارز گرفته می‌شود. آنها معتقدند فساد حاصل از چند نرخی بودن ارز صدمات جبران ناپذیری برای اقتصاد و جامعه به وجود می‌آورد.

در روز یکشنبه، قیمت طلا و سکه علی‌رغم کاهش محدود دلار، روندی افزایشی را تجربه کرد. این افزایش قیمت در بازار طلا با رشد حباب سکه‌ها همراه بود. در دومین روز هفته، سکه امامی با افزایش نیم میلیون تومانی، بیشترین رشد قیمت را در بازار فلز زرد به خود اختصاص داد و سایر قطعات نیز به تناسب وزن، بین ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافتند.

پیش بینی قیمت طلا و سکه

معامله‌گران، نظاره‌گر افزایش و کاهش قیمت سکه هستند. آنها معتقدند این روند رفت و برگشتی در بازار فلز زرد، فعالان بازار را با ترس از متحمل شدن ضرر از هر معامله‌ای چه خرید و چه فروش مواجه کرده است.

با وجود اینکه بازار طلا در روز یکشنبه از نوسان کاهشی قیمت دلار تبعیت نکرد، اما فعالان این بازار  همچنان چشمشان به قیمت دلار است. قیمت این اسکناس نیز در انتظار اخبار مساعدی در حوزه سیاسی است تا در کریدور پنجم عقب‌نشینی کند.

معامله‌گران بازار طلا در خصوص روند قیمت در این بازار طی روزهای آینده می‌گویند، به نظر می‌رسد نباید برای روزهای آتی انتظار تغییر خاصی در روند قیمت‌ها داشته باشیم. آنها نوسانات بین دو تا پنج درصدی را در بازار محتمل می‌دانند.

فتنی است اونس جهانی طلا روز یکشنبه روی رقم ۲۵۰۷ دلاری و اونس جهانی نقره نیز روی رقم ۲۹ دلار و دو سنتی ثابت ایستاد. هر گرم نقره ۹۹۹ روی رقم ۵۴ هزار و ۴۳۰ تومانی ایستاده است و رشد ۳۳۰ تومانی دارد.

قیمت سکه امامی روز یکشنبه ۲۸ مرداد با افزایش ۵۳۵ هزار تومانی روی رقم ۴۱ میلیون و ۶۲۵ هزار تومانی معامله شد. سکه‌ بهار با رشد ۳۲۵ هزار تومانی به کانال ۳۷ میلیون تومانی برگشت و روی رقم ۳۷ میلیون و ۱۵ هزار تومانی ایستاد.

گفتنی است نیم‌‌‌سکه با رشد ۲۰۰ هزار تومانی با رقم  ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی معامله شد. قیمت ربع سکه افزایش ۱۰۰ هزار تومانی داشت و روی رقم ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ایستاد.  سکه‌گرمی با ۵۰ هزار تومان افزایش، در سطح ۶ میلیون و ۹۵۰ هزار تومانی معامله شد.

قیمت طلا روز یکشنبه نسبت به سکه افزایش کمتری داشت. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با رشد ۸۱ هزار تومانی با رقم ۱۵ میلیون و ۱۴۷ هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با افت ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۹۴ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز به رقم سه میلیون و ۴۴۴ هزار تومانی رسید.

حباب سکه در دومین روز هفته در تمام قطعات افزایش داشت. حباب سکه امامی ۲۹۶ هزار تومان، سکه بهار ۱۲۶ هزار تومان، نیم‌سکه ۹۸ هزار تومان، ربع سکه ۴۹ هزار تومان و سکه گرمی ۲۵ هزار تومان رشد داشت.

قیمت دلار روز یکشنبه با روند کاهشی نسبت به روز شنبه بازگشایی شد؛ دلار در ادامه معاملات، کاهش بیشتری را تجربه کرد و به کانال هفتم از کریدور پنجم فروافتاد. با این حال، در دومین روز هفته قیمت دلار دوباره افزایشی شد و در کف کانال هشتم از کریدور پنجم معامله شد. پیش‌بینی می‌شود در صورت تدام آرامش در حوزه سیاست کاهش بیشتر در قیمت اسکناس آمریکایی دور از انتظار نباشد.

پیش بینی قیمت دلار

کارشناسان اقتصادی کاهش تنش در منطقه خاورمیانه و قوت گرفتن موضوع آتش‌بس در غزه را در افت سطح تقاضا برای دلار موثر می‌دانند. آنها همچنین موضوع پیش ثبت‌نام خودرو و تزریق سرمایه به حساب وکالتی را از مهمترین عوامل کاهش نقدینگی در بازار ارز و افت قیمت دلار تلقی می‌کنند.

تحلیلگران بازار ارز با اشاره به از سرگیری مذاکرات برای آتش‌بس در غزه معتقدند در صورتی که این خبر وضوح بیشتری بگیرد و دو طرف به صلح نسبی نزدیک شوند، احتمال افت بیشتر قیمت دلار بالا می‌رود.

گفتنی است در روزهای اخیر با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت دلار در مرکز مبادله صعودی شده است. در حال حاضر قیمت دلار دولتی بیش از ۴۸ هزار تومان است؛ به نظر می‌رسد کاهش فاصله قیمت دلار در بازار آزاد و دلار دولتی زمینه‌ های لازم برای تک نرخی شدن اسکناس آمریکایی را در ادامه سال فراهم آورد.

کارشناسان اقتصادی ضمن تاکید بر لزوم شفاف‌سازی و تک‌نرخی شدن قیمت دلار می‌گویند با تک نرخی شدن قیمت دلار جلوی نوسانات شارپی و ایجاد رانت در بازار ارز گرفته می‌شود. آنها معتقدند فساد حاصل از چند نرخی بودن ارز صدمات جبران ناپذیری برای اقتصاد و جامعه به وجود می‌آورد.

قیمت درهم روز یکشنبه با کاهش ۶۰ تومانی در سطح ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومانی قرار گرفت. قیمت تتر در دومین روز هفته با کاهش ۲۰۰ تومانی در سطح ۵۸ هزار و ۴۰۰ تومانی قرار گرفت و از دلار ۳۵۰ تومان گران‌تر معامله شد.

پوند انگلیس روی قیمت ۷۵ هزار و ۵۹۰ تومانی معامله شد و کاهش ۱۰۰ تومانی داشت. قیمت یورو روی رقم ۶۴ هزار و ۴۴۰ تومانی ایستاد و افت ۱۰۰ تومانی داشت.

گفتنی است روز یکشنبه اسکناس دلار با رقم ۴۹ هزار و ۹۵ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۵ هزار و ۱۶۶ تومانی عرضه شد و نسبت به آخرین معامله روز شنبه ۶۰ تومان گران شد.

منبع:

تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]