شوک به خریداران خودرو | قید وام برای پیش ثبت نام خودرو را بزنید
شوک به خریداران خودرو | قید وام برای پیش ثبت نام خودرو را بزنید

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، همزمان با آغاز ثبت‌نام فروش خودرو توسط ایران‌خودرو، برخی بانک‌ها به منظور جذب سپرده‌ها، اقدام به تبلیغ وام‌های ۸۰ تا ۱۳۰ میلیون تومانی برای خرید خودرو تحت عنوان افتتاح حساب وکالتی کرده‌اند.
در واکنش به این موضوع، جعفر حسینی، بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی کل کشور، در نامه‌ای به شبکه بانکی نسبت به پیامدهای این اقدام هشدار داد و بر اهمیت پرداخت تسهیلات تکلیفی تأکید کرد.

سازمان بازرسی رسما اعلام کرد پرداخت وام برای طرح پیش ثبت‌نام خودرو ممنوع است. این سازمان همچنین تأکید کرد که اگر بانک‌ها منابع دارند صف پرداخت وام‌های ضروری را کوتاه کنند.

در قسمتی از نامه ای که به مدیران عامل تمامی بانک‌ها ارسال شده، ذکر شده است: برای شرکت در طرح اخیر ایران خودرو، لازم است حساب‌ها وکالتی شده و مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان در بانک‌های منتخب مسدود گردد تا متقاضیان واقعی شناسایی شوند. در این راستا، برخی از بانک‌ها به منظور تشویق متقاضیان و جذب منابع، اقدام به اعطای تسهیلات برای تأمین بخشی از این مبلغ کرده‌اند.

بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی در ادامه بررسی‌های این نهاد نظارتی پیرامون موضوع فوق را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرده است: ضرورت دارد بانک‌ها از انجام اقدامات خارج از چارچوب حساب وکالتی امتناع نموده و پرداخت تسهیلات با رعایت کامل ضوابط و مقررات بانکی انجام پذیرد.

وی با یادآوری و تاکید بر بخشنامه بانک مرکزی تصریح کرده است: طی بخشنامه مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۷ بانک مرکزی، با توجه به محدودیت منابع مالی در اختیار و کثرت تقاضای تسهیلات بانکی اولویت در پرداخت تسهیلات بانکی با محوریت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و تسهیلات موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی، جمعیت قانون جهش تولید مسکن و … است و هرگونه اعطای تسهیلات بدون در نظر گرفتن اولویت‌های یاد شده فاقد وجاهت بوده و مورد پذیرش نیست.

بازرس کل بانک و بیمه سازمان بازرسی با اشاره به بررسی عملکرد بانک یا مؤسسه اعتباری در پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی این نهاد نظارتی، خاطرنشان کرده است: چنانچه نتایج حاصله حاکی از عملکرد نامطلوب توأم با اعطای تسهیلات به روش صدرالاشاره باشد اقدامات انضباطی و نظارتی مقتضی علیه آن بانک یا مؤسسه اعتباری و اعضای هیئت مدیره ذی ربط معمول خواهد شد. حسینی خطاب به شبکه بانکی تاکید کرده است: ضمن رعایت موارد فوق اقدامات اصلاحی لازم در این رابطه انجام و به این سازمان منعکس گردد.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]