وعده افزایش حقوق‌ بازنشستگان در ۱۴۰۴
وعده افزایش حقوق‌ بازنشستگان در ۱۴۰۴

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: امیدواریم در یکی دو هفته آینده، بهترین گزینه برای افزایش حقوق کارکنان در سال آینده توسط ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مشخص و اعلام گردد.

ابهامات ایجاد شده در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان ما را بر آن داشت تا گزارشی مختصر از این موضوع ارائه دهیم. همچنین، اطلاعاتی درباره افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۴ به دست آمده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. در این راستا، وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه برای ارائه توضیحات در یکی دو هفته آینده نیز مطرح شده است. ما در اندیشه معاصر به این موضوع پرداخته و جزئیات جدیدی از افزایش حقوق بازنشستگان را ارائه خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت، : اول اینکه چقدر پول داریم، دوم اینکه نیاز قطعی و آن چیزی که استحقاق همکاران و کارمندان دولت و همچنین بازنشستگان هست در چندین گزینه در واقع تهیه شد که هم قیودمون را ببینیم هم توانمان را در دولت در حال بحث است در ستاد اقتصادی دولت تو چندین سناریو تنظیم شده که به دنبال انتخاب بهینه‌اش هستیم امیدوارم بتوانیم تو یکی دو هفته آینده انتخاب و اعلام کنیم.

هر سال تعیین حقوق و دستمزد با چالش‌هایی همراه است. معمولاً بر اساس میزان افزایش حقوق کارمندان ، درصد افزایش حداقل دستمزد کارگران نیز مصوب می‌شود.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در دولت سیزدهم افزایش حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران باید متناسب با یکدیگر باشد.

وی افزود: با توجه به این موارد چندین گزینه تهیه شده که هم ورودی و هم توان بودجه‌ای کشور در آن دیده شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد: امیدواریم تا یکی‌دو هفته آینده بهترین گزینه از سوی ستاد تعیین و اعلام شود.

رئیس‌جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم با بیان اینکه می‌توانم هر ماه یک بار با شما صحبت کنم و مشکلی ندارم، گفت: آمادگی داریم که حرف مردم را بگوییم و حرف آنها را بشنویم. شاخص دولت ما، رضایت مردم است پزشکیان در بخشی از سخنانش با بیان اینکه گندم‌کاران، پرستاران، معلمان و بازنشستگان مشکل دارند، افزود: ناترازی‌هایی در برق و انرژی و محیط زیست هم داریم و این موضوع کاملا روشن است و نیاز به شرح دادن من ندارد. اکبر شیرمحمدی در این زمینه با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم و توجه و اهتمام وی بر حل مشکلات مردم و به ویژه بازشستگان افزود: مهمترین در خواست بازنشستگان از دولت چهاردهم افزایش حقوق است، حقوقی که متناسب با مخارج زندگی و معیشت آنها و جوابگوی نیاز آنها در سالمندی باشد.

این کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه دکتر پزشکیان در سخنان خود همواره برتامین اعتبارات برای رفع مشکلات مردم و اجرای طرح های جدید تاکید دارد، گفت: در مورد بازنشستگان و مسائل مربوط به آنها هرگونه پرداخت چه در بحث افزایش و همسان سازی و چه دیگر موارد مانند رفاهیات حتما باید تامین اعتبار لازم انجام شود تا این افزایش حقوق در مسیر جبران هزینه زندگی بازنشستگان موثر باشد. شیرمحمدی ادامه داد: برخی از مصوبات مانند همسان سازی و کمک های رفاهی در بودجه عمومی کشور بار مالی ایجاد می کند بنابراین باید محل این اعتبارات دیده شود و در عین حال جلوی هزینه های اضافی هم گرفته شود. وی ادامه داد: در موضوع رفاهیات و پرداخت های مناسبتی به بازنشستگان برخی از دستگاه ها پرداخت هایی دارند اما برخی دیگر از دستگاه ها هیچگونه پرداختی دراین زمینه ها ندارند بنابراین در کنار افزایش حقوق که اولویت اصلی بازنشستگان است باید این موضوع رفع تبعیض شود و پرداخت ها به صورت یکنواخت باشد.

شیرمحمدی تاکید کرد: دراین خصوص قانون باید اجازه دهد که بازنشستگان بتوانند از امکانات رفاهی دستگاه خود استفاده کنند. کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه بعد از افزایش حقوق که اولویت نخست بازنشستگان است، برخورداری از بیمه تکمیلی نیز از خواسته های مهم بازنشستگان است، گفت: دولت باید تلاش کند که هزینه درمان اعم از بیمه پایه و تکمیلی در یک مسیر قرار بگیرد و تامین شود تا بازنشستگان در بحث درمان با مشکلات کمتری مواجه باشند. عوامل مختلفی بر حقوق و دستمزد کارکنان تاثیر می‌گذارد. این عوامل عبارت‌اند از: گروه شغلی، سطح ارشدیت، سابقه‌کاری، شهر محل کار و نوع دانشگاه. سابقه کاری بیش از ۱۰ سال نیز می‌تواند کاری کند که افراد دو برابر حقوق بیشتری نسبت به افراد کم‌تجربه بگیرند. ساکنین پایتخت ۳۰ درصد حقوق بیشتری نسبت به ساکنین سایر استان‌ها دارند. نکته مهم گزارش این است که دانشگاه محل تحصیل کمترین اثر را بر میانگین حقوق افراد دارد و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی و آزاد حقوق برابری دریافت می‌کنند.

جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان

محمد اسدی، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی کشور اظهار داشت: ما به طور جدی در حال پیگیری واریز یک میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب تیرماه به حساب بازنشستگان تأمین اجتماعی هستیم و نباید بین بازنشستگان صندوق‌های مختلف تبعیضی وجود داشته باشد. پس از واریز یک میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی کشور نیز از تلاش‌های این تشکل برای واریز مبلغ علی‌الحساب به حساب بازنشستگان تأمین اجتماعی خبر داد. محمد اسدی گفت: به جد پیگیر واریز یک میلیون تومان علی الحساب تیر ماه به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی هستیم؛ نباید بین بازنشستگان صندوق‌ها تبعیض قایل شوند.

بازنشستگان

وی از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست کرد از شکاف و تبعیض بین بازنشستگان صندوق‌های مختلف بازنشستگی خودداری شود. همچنین ثبت‌نام برای وام ۳۰ میلیون تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی در مرحله دوم از چند روز آینده از طریق کانون‌ های بازنشستگی و دفاتر پیشخوان دولت انجام خواهد شد. این ثبت‌نام به صورت اینترنتی است و نیازی به مراجعه حضوری نیست. با این حال، تمامی ثبت‌نام‌کنندگان به شرط داشتن شرایط لازم، موفق به دریافت وام نخواهند شد. اعلام شده است که «به دلیل محدود بودن سهمیه اختصاصی نسبت به تعداد بازنشستگان و تعداد زیاد متقاضیان، تسهیلات به صورت قرعه‌کشی در سایت تأمین اجتماعی ارائه خواهد شد». در واقع بازنشسته‌ای که واجد شرایط است بازهم باید منتظر قرعه‌کشی بماند. بازنشستگان برای شرکت در قرعه‌کشی باید شرایطی از جمله محدودیت سنی، عدم وجود چک برگشتی و عدم بدهکاری به سیستم بانکی کشور داشته باشند.

مروتی، که به عنوان یک کارگر بازنشسته شناخته می‌شود، نسبت به تأخیر در پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی به بازنشستگان کارگری انتقاد کرد. او اظهار داشت: با وجود اینکه پنج ماه از سال گذشته است، هنوز مرحله اول وام ضروری برای بازنشستگان واریز نشده است. این بدان معناست که از ۵۰۰ هزار نفری که وعده دریافت این وام را داشتند، هنوز ۴۰ هزار نفر نیز وام خود را دریافت نکرده‌اند. به گفته این بازنشسته کارگری، تاخیر در پرداخت وام ضروری، بازنشستگان را ناامید کرده است؛ بازنشسته‌ای که بیش از ۵ ماه برای ۳۰ میلیون تومان وام انتظار بکشد، دیگر امیدی به صندوق ندارد. مروتی با بیان اینکه «وام ضروری، برای مواقع ضروری است و باید سریع پرداخت شود» ادامه داد: حالا مدیران تامین اجتماعی تازه به صرافت افتاده‌اند و اعلام کرده‌اند مرحله اول وام بازنشستگان در روزهای آینده واریز می‌شود.

گفتنی است، احمد اسفندیاری (معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی) اعلام کرده است طی روزهای آینده مرحله نخست واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود. چندی پیش علی اکبر عیوضی، دبیر کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی استان تهران، در خصوص وام بازنشستگان گفت: وام مرحله اول بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ تا پیش از مردادماه پرداخت خواهد شد و سایر متقاضیان واجد شرایط پس از آن می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند. همچنین، تعداد افرادی که در مرحله اول وام را دریافت کرده‌اند، حدود ۴۰ هزار نفر در سراسر کشور بوده است. این شایعه که افراد دریافت کننده وام باید عضو کانون‌های بازنشستگی در مناطق و شهرستان‌های کشور باشند، سخنی کذب است و به هیچ عنوان عضویت شرط برخورداری از وام نیست. ما بارها اعلام کردیم که نیازی به عضویت در کانون برای بهره‌مندی از وام نیست و تنها وام با ثبت نام غیرحضوری برقرار می‌شود. ما حتی اعلام کردیم که اگر در سایت «شماره عضویت کانون» خواسته شده، از رقم پنج صفر «۰۰۰۰۰» استفاده کنید تا مراحل اخذ وام انجام گیرد.

عیوضی با تاکید بر اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی تحت تاثیر شایعاتی که با قصد سوء پخش می‌شود، قرار نگیرند، بیان کرد: اخذ وام ضروری بازنشستگان تامین اجتماعی ۵ شرط اصلی دارد. اول اینکه فرد باید حقوق مستمری خود را از بانک رفاه دریافت کند و حساب داشته باشد. دوم اینکه به هیچ بانکی در کشور بدهکار نباید باشد. سوم اینکه تلفن همراهش به نام خودش باشد. چهارم اینکه چک برگشتی نداشته باشد و در نهایت در سه سال گذشته از تسهیلات بانک رفاه استفاده نکرده باشد. این‌ها قوانینی است که بانک رفاه و سازمان تامین اجتماعی برای وام گذاشتند.


منبع:

اقتصاد۱۰۰

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]