صفر تا صد حمله سایبری به بانک ها
صفر تا صد حمله سایبری به بانک ها

ماه گذشته، رسانه غربی ایران اینترنشنال در گزارشی اعلام کرد که بانک‌های ایرانی در نتیجه یک حمله سایبری هک شده‌اند و اکنون نشریه آمریکایی پولتیکو این ادعا را تأیید کرده است.

نشریه پولتیکو در تاریخ چهارشنبه ۴ سپتامبر (۱۴ شهریور) به نقل از «گروهی از منابع مطلع» گزارش داد: «پس از حمله سایبری وسیع هکرها به حداقل ۲۰ بانک ایرانی در ماه گذشته، ایران ناچار شد با پیشنهاد باج‌دهی به هکرها به مبلغ میلیون‌ها دلار موافقت کند.»

ماه گذشته رسانه غربی ایران اینترنشنال در یک گزارش مدعی شده بود طی یک حمله سایبری بانک‌های ایرانی هک شده‌اند و حالا نشریه آمریکایی پولتیکو این ادعا را تائید کرده است. 

این نشریه به نقل از برخی «مقامات غربی» و «تحلیلگران صنعت بانکداری» ادعا کرد: حمله یک گروه ناشناس هکری در ماه گذشته ظاهرا بزرگترین عملیات نفوذ به اطلاعات بانکی در ایران بوده و یک شرکت ایرانی دست کم ۳ میلیون دلار باج داده تا این گروه را از انتشار اطلاعات حساب‌های شخصی بیش از ۲۰ بانک داخلی منصرف کند.

به گزارش پولتیکو این حمله سایبری از طریق نفوذ به سیستم شرکتی به نام «توسن» انجام شده است.

به گفته مقامات مورد استناد پولتیکو، گروهی به نام «آی‌آر لیکس» که پیشینه هک شرکت‌های ایرانی را دارد، احتمالاً عامل این نفوذ بوده است.

ادعا می‌شود هکرها ابتدا تهدید کرده بودند که داده‌های جمع‌آوری‌شده شامل اطلاعات حساب شخصی و کارت اعتباری میلیون‌ها ایرانی را در دارک وب می‌فروشند. آنها گفته بودند ۱۰ میلیون دلار ارز دیجیتال می‌گیرند تا این کار را نکنند، اما بعداً به مبلغ کمتری رضایت دادند.

بانک‌هایی که این نشریه ادعا می‌کند تحت تاثیر این حمله سایبری قرار گرفته‌اند عبارت‌اند از: بانک صنعت و مدن، بانک ایرانی زمین، بانک مهر، پست بانک، بانک سرمایه، بانک دی، بانک شهر، بانک اقتصاد نوین و بانک سامان. 

بانک-مرکزی-دو

تکذیب بانک مرکزی

 ماه گذشته پس از اینکه رسانه ایران اینترنشنال ادعا کرد هکرها به چندین بانک ایرانی حمله کرده‌اند، بانک مرکزی چنین ادعایی را تکذیب کرد. 

خبرگزاری میزان، ۲۴ مردادماه، در این باره در خبری نوشت: طبق اعلام‌رسانه بانک مرکزی، همزمان با تداوم روند نزولی نرخ دلار غیررسمی در روز‌های گذشته، رسانه‌های معاند با انتشار اخبار جعلی سعی در برهم زدن آرامش ذهنی جامعه دارند.

به‌تازگی برخی رسانه‌های معاند مدعی شدند که سامانه اصلی بانک مرکزی ایران و چند بانک دیگر هک شده است.

 


منبع:

هفت صبح

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]