فنر بورس بازار را ریزشی کرد | واکنش سهامداران به استعفای عشقی
فنر بورس بازار را ریزشی کرد | واکنش سهامداران به استعفای عشقی

طبق آمار معاملات روز ۱۷ شهریور ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران به ۲,۱۰۱,۳۰۰ واحد رسید که نشان‌دهنده کاهش بیش از ۷ هزار واحد است. این کاهش نسبی در شاخص کل بورس منجر به افت ارزش کل بازار سهام شده است. در پایان معاملات امروز، ارزش بازار به ۶۸,۵۴۳,۴۱۰.۰۷ میلیارد ریال در تابلو معاملات رسید.

در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۳، بازار بورس در پی خبرهایی مبنی بر وام های کلان گرفته شده توسط مدیران بورسی و همچنین خبر استعفای مجید عشقی رئیس سازمان بورس با کاهش نسبی مواجه شد که تأثیر آن در شاخص کل نمایان گردید و این شاخص بیش از ۷ هزار واحد ریزش کرد. بورس همچنان به فعالیت خود با دامنه نوسان محدودی ادامه داد. کاهش شاخص کل باعث افت قیمت بسیاری از نمادهای معاملاتی شد و رنگ قرمز بر روی آن‌ها نمایان شد، که نشان‌دهنده کاهش ارزش سهام نسبت به گذشته و در نتیجه، کاهش ارزش سرمایه‌گذاری در بازار است. این وضعیت نامناسب بازار سرمایه در روز جاری به وضوح قابل مشاهده است.

این افت بازار ممکن است ناشی از نگرانی‌ها و فروش گسترده سهام توسط سرمایه‌گذاران در واکنش به اخبار و شرایط اقتصادی باشد. همچنین، تنزلات قیمتی در بورس می‌تواند تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی یا جهانی قرار گرفته باشد که بر بازار سرمایه تأثیرگذار هستند.معاملات در این روز با شروعی نزولی آغاز شد و در ادامه این نزول، تدریجاً افزایش پیدا کرد. در نیمه روز، ریزش قابل توجهی رخ داد و شاخص کل نزدیک ۳ هزار واحدی ریخت. نمادهای بورسی مانند فملی، فولاد، وبملت، پارس، نوری، حکشتی و شستا تأثیرات مثبت و منفی را بر روی رشد شاخص کل داشتند. بر اساس نظر کارشناسان، بازار هنوز پتانسیل رشد را دارد و تک سهم‌های هر گروه قابلیت صعود بیشتری دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس  ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

 

 

نقشه-بازار
شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با ریزش نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند ریزش کاهشی شد تا با رشد محدود ۱۹۹۰ واحدی به ۶۶۱ هزار و ۶۹۱ واحدی رضایت دهد.
 
شاخص-کل
 
 

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با ریزش بالای ۵ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۶۸,۵۴۳,۴۳۰.۷۸۷ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۴۶,۰۶۲.۴۷۴ میلیارد ریال و حجم معاملات ۶.۵۷۲ میلیارد سهم است.

نمادهای-بورسی

 

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز سامان، حسینا، شاوان، خاور، فصبا، سپیدار و وسپهر هستند.

خبرهای مهم بورسی در  ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

پیرو مذاکرات شفاهی قبلی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز استعفای کتبی خود را به  رییس شورای عالی بورس تقدیم کرد.مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار که پیش‌تر بلافاصله پس از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به دکتر عبدالناصر همتی، به صورت شفاهی  استعفای خود را به وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعلام کرده بود، امروز با ارسال نامه‌ای به طور رسمی از سمت خود استعفا داد.

مجید عشقی در تاریخ ۲۱ مهر ۱۴۰۰ با رای اکثریت اعضای شورای عالی بورس به عنوان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شده بود. عشقی ۳۰ ماه بعد یعنی در ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ یک‌بار دیگر با کسب رای اعتماد و حمایت مجدد اعضای شورای عالی بورس برای ۳۰ ماه دیگر در سمت خود ابقا شده بود.

حال با وجود گذشت حدود ۵ ماه از این دوره، با توجه به تغییر دولت و انتخاب وزیر جدید اقتصاد، رییس سازمان بورس برای باز گذاشتن دست دکتر عبدالناصر همتی برای اعمال تغییر در ساختار مدیریت بازار سرمایه از سمت خود استعفا داد.

افزایش نرخ سود چگونه به ابزار سرمایه‌گذاری کم‌ریسک در بورس ضربه زد

داده‌های آماری نشان می‌دهد؛ بعد از انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی، در بهمن ۱۴۰۲، جذابیت برخی ابزارهای سرمایه‌گذاری کم‌ریسک در بازار سرمایه، از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت، تحت‌الشعاع قرار گرفته است.بررسی‌ها نشان می‌دهد انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصد در بهمن ماه ۱۴۰۲، جذابیت سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بهادار را تحت‌الشعاع قرار داد. 

اثر این اقدام، حتی بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت، که یک مقصد سرمایه‌گذاری کم‌ریسک محسوب می‌شود، نیز قابل توجه بوده و موجب خروج حقیقی‌ها و حجم بالای ابطال در این صندوق‌ها شد.  پیش‌تر عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از افزایش ناگهانی نرخ بهره شدیداً انتقاد کرده و گفته بود: «وقتی مردم صبح بیدار شوند و ببینند نرخ بهره را یکباره بیش از ۱۰ واحد درصد اضافه کردید، مشخص است که همه به بازار سرمایه بی‌اعتماد می‌شوند». 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]