گلایه بازنشستگان تامین اجتماعی از دولت | احکام متناسب‌ سازی کی صادر می شود؟
گلایه بازنشستگان تامین اجتماعی از دولت | احکام متناسب‌ سازی کی صادر می شود؟

یدالله فرجی، بر اهمیت صدور سریع احکام جدید و پرداخت معوقات تأکید کرد و گفت: در روزهای اخیر، یک میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب متناسب‌سازی تیرماه برای بازنشستگان کشوری و لشکری واریز شده است، اما بازنشستگان کارگری از این واریز محروم مانده‌اند.

دیروز نامه‌ای در خصوص متناسب‌ سازی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شد. در واقع، معاون اول رئیس‌ جمهور اصلاحیه آیین‌نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را به نهادهای مرتبط، از جمله وزارت کار، ابلاغ کرد.

یدالله فرجی، فعال صنفی بازنشستگان کارگری، در این رابطه می‌گوید: حالا وزیر کار جدید باید مشخص کند که چه زمانی احکام متناسب‌ سازی مستمری‌ بگیران تامین اجتماعی صادر می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم سریع صدور احکام جدید و پرداخت معوقات آن افزود: در روزهای گذشته، یک میلیون تومان علی الحساب متناسب‌سازیِ تیرماه برای بازنشستگان کشوری و لشگری واریز شد اما بازنشستگان کارگری از این واریز بی‌نصیب ماندند.

به گفته وی، بخش اعظم بازنشستگان کشور، مستمری‌بگیر سازمان تامین اجتماعی هستند و این گروه عظیم نباید از مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی محروم بمانند.

فرجی تاکید کرد: بازنشستگان انتظار دارند قبل از پایان شهریور احکام حقوقی جدید صادر و نسبت به پرداخت معوقات از ابتدای سال اقدام شود.حقوق-بازنشستگان

وضعیت نگران‌کننده بازنشستگان تامین اجتماعی

حال و اوضاع بازنشستگان کارگری در کشور به مراتب بدتر از بازنشستگان کشوری است. به‌طوری که این گروه حتی یک میلیون تومان علی‌الحساب را نیز دریافت نکرده‌اند و سازمان تأمین اجتماعی هنوز پاسخی به مستمری‌بگیران خود نداده است.

از هفته گذشته، محمد اسدی، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی کشور، اعلام کرده است: «به‌طور جدی پیگیر واریز یک میلیون تومان علی‌الحساب تیرماه به حساب بازنشستگان تأمین اجتماعی هستیم؛ نباید بین بازنشستگان صندوق‌های مختلف تبعیض قائل شوند.» اما با گذشت روزها، خبری جدید برای این قشر نارسیده است.

اسدی همچنین از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست کرده که از شکاف و تبعیض بین بازنشستگان صندوق‌های مختلف خودداری کند. با این حال، هنوز هیچ اقدام موثری در این زمینه برای این گروه از بازنشستگان صورت نگرفته است.

بازنشستگان کارگری و دعوای پنهان دولت و سازمان تامین اجتماعی

ظاهراً بازنشستگان تامین اجتماعی در وضعیت نگران‌ کننده‌ای قرار دارند و به نظر می‌رسد که قربانی دعوای پنهان دولت و سازمان تامین اجتماعی شده‌اند. این سازمان منابع لازم برای همسان‌ سازی حقوق مستمری‌ بگیران را به پرداخت بدهی‌ های دولت به خود مشروط کرده است.

در همین حال، دولت با سکوت خود در این زمینه، ترجیح می‌دهد صرفاً وقت خود را برای متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان کشوری صرف کند. این رویکرد به نارضایتی و ناامیدی در بین بازنشستگان تامین اجتماعی منجر شده است.

سوال اصلی این است که با توجه به اینکه قانونی در مجلس تصویب شده و در متن آن همسان‌ سازی برای تمام بازنشستگان در نظر گرفته شده است، چرا این‌همه گریز از قانون اتفاق می‌افتد؟

در همین راستا عیدعلی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین، اظهار کرد: بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان از متناسب‌سازی عقب مانده‌اند و هنوز خبری از پرداخت این مبلغ به حقوق آن‌ها نیست. صندوق تأمین اجتماعی تنها صندوقی است که منابع آن به‌طور کامل از سوی اعضای خود، یعنی کارگران، تأمین می‌شود و هیچ کمکی از دولت دریافت نمی‌کند. اما هر بار که صحبت از پرداخت حق و حقوق این افراد می‌شود، به بهانه کمبود منابع و ناترازی درآمد و هزینه، موضوع را مختومه می‌کنند.

وی افزود: این مسئله در حالی است که این صندوق در طول سال‌ها وظیفه حاکمیتی پرداخت بیمه برخی اقشار را نیز بر عهده گرفته، اما دولت به تعهدات خود در قبال این صندوق نپرداخته است. بنابراین، ناترازی و ضعف صندوق نتیجه سیاست‌های حاکمیتی است و ارتباطی به کارگران و بازنشستگان ندارد.

مجلس

لزوم ورود مجلس به این موضوع

به نظر می‌رسد این مسأله تنها با ورود مجلس دوازدهم قابل حل باشد. مجلس با قدرت قانونی خود می‌تواند دولت را مجاب به پیگیری این موضوع کند. از آنجایی که رئیس سازمان تامین اجتماعی توسط وزیر کار انتخاب می‌شود، مجلس می‌تواند با حضور و تعامل با احمد میدری، گامی مؤثر در جهت حل مشکلات بازنشستگان بردارد. این اقدام نه تنها به بهبود وضعیت بازنشستگان کمک خواهد کرد، بلکه می‌تواند به تقویت روابط بین دولت و مجلس نیز منجر شود.


منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]