صف متقاضیان وام ازدواج از تهران تا فیروزکوه | تسهیلات فرزندآوری صف را طولانی تر کرد
صف متقاضیان وام ازدواج از تهران تا فیروزکوه | تسهیلات فرزندآوری صف را طولانی تر کرد

یکی از حمایت‌هایی که دولت به جوانان تازه ازدواج کرده ارائه می کند، وام ازدواج است. مبلغ این وام به تدریج و با افزایش تورم افزایش پیدا کرده و در سال ۱۴۰۳ به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. بانک‌ها پرداخت این وام به مردم را، به تعویق می‌اندازند و زمان را به تاخیر می‌اندازند.

در حال حاضر، حدود ۳۵۰ هزار نفر در انتظار دریافت وام ازدواج هستند و برای کاهش این صف به اعتباری حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز است. در عین حال، بانک‌ها به خودشان ۹۵ هزار میلیارد تومان وام داده‌اند، آن هم بدون سخت‌گیری‌های معمولی که برای بقیه وجود دارد. 

اخیراً پس از انتشار گزارشی درباره وام ۹۵ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها به کارمندانشان، انتقادات به نظام بانکی افزایش یافته است. اما بانک‌ها در دفاع از این تسهیلات کلان می‌گویند که هیچ اقدام غیرقانونی انجام نشده و این وام‌ها طبق ضوابط موجود پرداخت شده‌اند.

برخی بانک‌ها در اطلاعیه‌های خود تأکید کرده‌اند که تمامی تسهیلات پرداختی به کارکنان در چارچوب بخشنامه‌های مربوط به شبکه بانکی و مطابق با سقف تعیین‌شده شورای هماهنگی بانک‌ها بوده است. همچنین، بانک‌ها ادعا می‌کنند که منابع تأمین اعتبار وام‌های کارمندان از محل سپرده‌های بانکی نیست، بلکه از آورده سهامداران تأمین می‌شود و ارتباطی به سپرده‌های مشتریان ندارد.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که عملکرد سیستم بانکی در زمینه وام‌های ازدواج، فرزندآوری و مسکن به هیچ وجه رضایت‌بخش نبوده است. حتی اگر بانک‌ها حاضر به پرداخت این تسهیلات شوند، در هنگام مراجعه متقاضیان به شدت سخت‌گیری می‌کنند و خواستار ضامن‌های کارمند رسمی، سند منزل و چک و… می‌شوند، به طوری که متقاضیان به سختی موفق به تکمیل پرونده و دریافت وام می‌شوند.

طبق آمار رسمی بانک مرکزی، حدود ۳۵۰ هزار نفر در صف وام ازدواج و ۴۲۱ هزار نفر در صف وام فرزندآوری قرار دارند. این آمار نشان‌دهنده عملکرد نامناسب بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری است. اگر متقاضیان وام ازدواج بخواهند در یک صف فرضی بایستند، این صف به طول تقریبی ۱۲۰ کیلومتر خواهد بود!

مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ با توجه به سن متقاضیان بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان است و به زوجین کمک می‌کند تا بخشی از هزینه‌های اولیه برای تشکیل زندگی مشترک خود را تأمین کنند.

یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که برای پرداخت وام ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیونی به ۳۵۰ هزار نفر در صف، به اعتباری حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز است. در حالی که بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ به کارمندان خود ۹۵ هزار میلیارد تومان وام داده‌اند، آن هم بدون سخت‌گیری‌های مرسوم برای جوانان متقاضی وام ازدواج!

بر اساس قانون، اعتبار در نظر گرفته شده برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری در سال جاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که با مصوبه هیئت عالی بانک مرکزی، ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز به این اعتبار افزوده شده است.

طبق مصوبه هیئت عالی بانک مرکزی، از ۱۱ شهریورماه ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید از محل آزادسازی سپرده‌های قانونی بانک‌ها به تسهیلات فرزندآوری و قرض‌الحسنه ازدواج سال جاری تخصیص داده خواهد شد. مدیر اعتبارات بانک مرکزی تأکید کرده است که با اعتبار جدید، صف متقاضیان به ۲۰۰ هزار نفر نخواهد رسید، زیرا ثبت‌نام‌های جدیدی خواهیم داشت. اما با این مصوبه، روند ثبت‌نام متقاضیان تسهیل خواهد شد.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که میزان تسهیلات پرداختی شبکه بانکی به دو سرفصل قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری تا پایان مردادماه حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان بوده است. از ابتدای سال جاری تا ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۳، حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج و فرزندآوری توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است. بر این اساس، حدود ۲۱۳ هزار نفر تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و ۲۱۰ هزار نفر تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری از ابتدای سال جاری تاکنون دریافت کرده‌اند.


منبع:

تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]