همسان سازی حقوق بازنشستگان وارد فاز جدیدی شد
همسان سازی حقوق بازنشستگان وارد فاز جدیدی شد

بهروز محبی نجم‌آبادی در مورد تأخیر در اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: مجلس طبق برنامه هفتم توسعه، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی را در دستور کار قرار داده و آن را به تصویب رسانده است.

حجت کاظمی در روز یکشنبه و در حاشیه نشست بررسی مشکلات صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد مازندران در ساری به خبرنگاران گفت: این صندوق به طور جدی در دو زمینه درمان کامل بازنشستگان از طریق بیمه تکمیلی آتیه‌ سازان حافظ و همسان‌ سازی حقوق فعالیت می‌کند.

وی با بیان این که اعتراض بازنشستگان در مورد مصوبه همسان‌سازی حقوق سال ۱۳۹۹ و سال جاری در حال بررسی و عملی شدن است، ادامه داد: اجرای همسان‌سازی ۳۰ و ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان فولاد کشور طبق برنامه هفتم توسعه عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگان فولاد به اهمیت ارایه خدمات درمانی کامل و جامع به بازنشستگان اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، بیمه آتیه‌سازان حافظ با بعضی از مراکز درمانی منطقه شمال قرارداد ندارد که این مقوله سبب گلایه بازنشستگان شد.

کاظمی با تاکید بر لزوم رفع این مشکل بازنشستگان فولاد در شمال کشور، خاطرنشان کرد: این موضوع تا ۴۸ ساعت آیند باید حل و فصل شود.

کاظمی با بیان این که بازنشستگان فولاد کشور در بدترین شرایط شغلی سال‌ها کار سخت و زیان‌آور انجام دادند و اکنون باید از همه مراکز خدمات درمانی بخش‌های خصوصی و دولتی در قالب بیمه تکمیلی بهره‌مند شوند، تصریح کرد: اگر بیمه آتیه‌سازان نسبت به این موضوع مهم و قرارداد با همه مرکز درمانی اقدام نکند، صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد نسبت ادامه کار با این بیمه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

کاظمی اظهار کرد: امروز مهم‌ترین درخواست‌های جامعه هدف این صندوق افزایش تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد با صندوق و همچنین همسان‌سازی حقوق است که هر ۲ موضوع باید حل و فصل شود.

وی افزود: البته برخی از ایرادها مربوط به بندهای قرارداد با بیمه‌های گذشته و حتی بیمه آتیه‌سازان است که ما مطابق مطالبات کانون‌های بازنشستگان آمادگی لازم برای اصلاح بندهای قرارداد را داریم.

افزایش-حقوق-بازنشستگان

معطل ماندن اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

همسان‌سازی حقوق یا یکسان‌سازی دریافتی بازنشستگان از دهه ۸۰ میان گروه‌های مختلف مطرح شد. هدف از آن نیز این بود که تفاوت‌های زیادی که میان دریافتی افراد پس از بازنشستگی با شاغلان وجود دارد از بین برود و حقوقشان به سطح افراد شاغل و تورم کشور برسد.

نمایندگان در نشست علنی ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی (یک) ماده ۲۹ این لایحه درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با ۲۰۲ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بند الحاقی یک ماده ۲۹ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از این قرار است که؛ به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز منتاسب سازی حقوق بازنشستگان با نود درصد (%۹۰) حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل چهل درصد (%۴۰) و در سال‌های دوم و سوم هر کدام سی درصد (%۳۰) ما به التفاوت تا نود درصد (%۹۰) یاد شده خواهد بود. آیین نامه اجرائی این بند به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

هادی طحان‌نظیف «سخنگوی شورای نگهبان» ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در یک نشست خبری درباره معطل ماندن اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به‌دلیل ایراد شورای نگهبان به برخی از احکام برنامه هفتم گفت: نسبت‌به این موضوع ایرادی نداشتیم اما لایحه برنامه هفتم مواد و احکام متعددی دارد که نسبت به مفاد احکام دیگر ایراد و ابهاماتی داشتیم که در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان است.

چرایی تاخیر در اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان؛ از تغییر دولت تا آماده نبودن آیین‌نامه شیوه اجرای آن توسط سازمان اداری استخدامی

وی افزود: قاعدتاً در رفت‌وآمد این ایرادات باقی‌مانده هم باید برطرف شود و پس از آن مصوبه به‌صورت یک‌جا جهت اجرا ابلاغ خواهد شد. طبق مفاد مصوبه، قانون برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا خواهد بود.

در پی تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس و تایید برنامه هفتم در شورای نگهبان دوم مرداد ۱۴۰۳ محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری دولت سیزدهم آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه، صندوق‌های بازنشستگی مکلفند از ابتدای سال ۱۴۰۳ و در حدود اعتبارات مصوب مربوط، حقوق بازنشستگی مشمولان صندوق خود را با رعایت این آیین‌نامه و سایر قوانین و مقررات مربوط، متناسب‌سازی کنند.

همه بیمه‌شدگانی که مطابق با قوانین و مقررات صندوق بازنشستگی ذیربط تا پایان سال ۱۴۰۲ مشمول دریافت حقوق بازنشستگی شده‌اند، در سال ۱۴۰۳ مشمول متناسب‌سازی موضوع این آیین‌نامه هستند.

متناسب‌سازی اما تا به اینجای سال به‌صورت کامل اجرایی نشده است و تنها برای چندماه مبلغی به صورت علی‌الحساب به حساب بازنشستگان واریز شده است.

بهروز محبی نجم‌ آبادی، ضمن اشاره به تاخیر در روند اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بیان داشت: مجلس بر اساس برنامه هفتم توسعه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی را در دستور کار داشت و آن را مصوب کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با بیان اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و تبدیل به قانون شد افزود: متاسفانه در زمان لایحه بودجه و بودجه‌نویسی ۱۴۰۳ متوجه شدیم دولت این موضوع را در نظر نگرفته است.

وی اظهار کرد: در آن زمان لایحه دولت را پس فرستادیم و اعلام کردیم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی در لایحه بودجه حتما باید دیده شود اما دولت در منابع دچار مشکل بود.

محبی نجم‌آبادی گفت: در نهایت مجلس مصوب کرد قانون مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود و ما مبلغی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان را در ۳ سال متوالی «۴۰ درصد، ۳۰ درصد، ۳۰ درصد» بتوانیم همسان‌سازی کنیم که بازنشسته ما در انتهای ۳ سال معادل ۹۰ درصد شاغل دریافتی داشته باشد، در نهایت این اتفاق افتاد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات افزود: اما تغییر و تحولات ماه‌های اخیر و تغییر دولت باعث شد اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی طول بکشد و به اطاله موضوع بیانجامد.

نجم‌آبادی با اشاره به اینکه آیین‌نامه شیوه اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی باید توسط سازمان اداری استخدامی آماده شود گفت: بخشی از تاخیر ناشی از این موضوع است که به زودی انجام و به سازمان بازنشستگی کشور ابلاغ می‌شود و احکام اعمال خواهد شد.

وی گفت: به طور کلی منابع برای اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کاملا حساب شده دیده شده است و در این باره هیچ مشکلی نداریم.


منبع:

تابناک

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]