صندوق بازنشستگی به قولش عمل کرد | مبلغ همسان سازی واریز شد
صندوق بازنشستگی به قولش عمل کرد | مبلغ همسان سازی واریز شد

شب گذشته، مبلغ یک ماه علی‌الحساب بابت متناسب‌سازی مردادماه به حساب مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی لشکری واریز شد. این اقدام در راستای اجرای برنامه‌های حمایتی از بازنشستگان انجام شده است.

در روزهای اخیر، بحث همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان به موضوعی داغ و مورد توجه تبدیل شده است. در این راستا، صندوق بازنشستگی لشکری در اقدامی فوری مبلغ علی‌الحساب مستمری‌بگیران این صندوق را واریز کرده است.

این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که بسیاری از بازنشستگان نگران وضعیت مالی و حقوق خود هستند و انتظار دارند که دولت و نهاد های مربوطه به نیاز های آن‌ها توجه بیشتری داشته باشند. واریز مبلغ علی‌الحساب می‌تواند به عنوان یک اقدام مثبت در راستای حمایت از بازنشستگان تلقی شود و به تسکین نگرانی‌های آن‌ ها کمک کند.

انتظار می‌رود که این اقدام، گامی در جهت بهبود وضعیت مستمری‌بگیران و تسریع در روند همسان‌ سازی حقوق آن‌ها باشد.

حقوق-بازنشستگی

واریزی یک میلیونی برای مستمری بگیران

شب گذشته، مبلغ یک ماه علی‌الحساب بابت متناسب‌سازی مردادماه به حساب مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی لشکری واریز شد. این اقدام در راستای اجرای برنامه‌های حمایتی از بازنشستگان انجام شده است.

صندوق بازنشستگی لشکری اعلام کرده است: «در اجرای ماده ۷ تصویب‌نامه شماره ۶۸۹۶۹/ت۶۲۷۷۰هـ مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۰۱ هیئت محترم وزیران، مبلغ ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال بابت علی‌الحساب متناسب‌سازی تیرماه ۱۴۰۳ در تاریخ ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ به حساب مشترکینی که تا پایان سال ۱۴۰۲ بازنشسته، وظیفه‌بگیر یا فوت شده‌اند، واریز گردید. در خصوص مستمری‌بگیران، این مبلغ بین تعداد مستمری‌بگیران هر خانواده تقسیم شد.»

مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی مردادماه به حساب بازنشستگان لشکری واریز شده است. به موجب جزء (۱) بند (ر) ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه، تنها مشترکینی که تا پایان سال ۱۴۰۲ خدمت آن‌ها پایان یافته است، در شمول متناسب‌سازی قرار می‌گیرند.

حقوق-بازنشستگان

تکلیف بازنشستگان تامین اجتماعی چه می شود؟

روز گذشته عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عدم پرداخت منظم حقوق بازنشستگان علیرغم ابلاغ مصوبه قانونی همسان‌سازی، گفت: “مقام معظم رهبری در یک دیدار ویدیو کنفرانسی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم فرمودند که تعامل بین دولت و مجلس به این معناست که مجلس بار اضافی بر دوش دولت نگذارد و دولت نیز نسبت به اجرای مصوبات مجلس متعهد و مقید باشد. در خصوص قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، مصوبه‌ای تصویب شده و منابع مالی آن نیز مشخص شده است. حتی ما در مجلس منابع پایدار برای اجرای این مصوبه پیش‌بینی کردیم، اما هنوز در اجرای آن توسط دولت عقب‌ماندگی وجود دارد.”

عضو کمیسیون اجتماعی و هیات رئیسه مجلس ادامه داد: البته در دولت گذشته این قانون ابلاغ و به صورت نیم‌بند اجرا شد، اما به صورت کامل اجرا نشده است. انتظار مجلس شورای اسلامی از دولت این است که در اجرای این مصوبه تسریع کند تا بیش از این بازنشستگان ما در انتظار تحقق مصوبه قانونی و دارای منابع مالی پایدار مجلس نباشند.

همچینن پیمان فلسفی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود به این نکته اشاره کرد که متأسفانه هنوز همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان به درستی انجام نشده است. او افزود: با اینکه دولت آیین‌نامه اجرایی این قانون را تصویب و ابلاغ کرده، اما هنوز پرداخت حقوق بازنشستگان به صورت منظم صورت نمی‌گیرد و حقوق شهریور ماه آنها نیز در نظر گرفته نشده است که این موضوع نیاز به اصلاح دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با طرح اینکه نمی‌دانیم این وضع تا چه زمانی می‌خواهد ادامه پیدا کند، ادامه داد: همه بازنشستگان معتقدند دولت منابع مالی همسان‌سازی حقوق آنها را دارد و از محل آن یک درصد ارزش افزوده تأمین اعتبار می‌شود.

علی اصغر بیات، دبیر کانون عالی کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی کشور، به همراه محمد اسدی، رئیس کانون عالی بازنشستگان، و دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تهران، جلسه‌ای چهار ساعته با ابراهیم عزیزی، نماینده تهران در مجلس، برگزار کردند تا به طرح و پیگیری مسائل مربوط به بازنشستگان بپردازند.

علی‌اصغر بیات در این مورد گفت: در این جلسه ۴ و نیم ساعته که در کانون عالی کارگران بازنشسته برگزار شد چند موضوع مطرح و آقای دکتر عزیزی در برخی موارد با تماس تلفنی با مسئول مربوطه پیگیر موضوع شد.

او تاخیر و تغییر در روند پرداخت حقوق بازنشستگان را اولین موضوع طرح شده با عزیزی دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع به هیچ وجه برای ما پذیرفته نیست. بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان ما حداقل بگیر هستند. ما درخواست کردیم که سازمان برنامه و بودجه هر چه سریعتر ۱۳۰ همت مصوب مجلس را به تامین اجتماعی پرداخت کند.

بیات پرداخت یک میلیون تومان بابت متناسب سازی حقوق به بازنشستگان تأمین اجتماعی را موضوع دوم مطرح شده با دکتر عزیزی اعلام کرده و گفت: بیش از ۲۰ روز از پرداخت این مبلغ به بازنشستگان کشوری و لشکری می‌گذرد و قرار بود تا این مبلغ به بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز پرداخت شود. از نماینده تهران خواستیم که پیگیری جدی کنید.

مسئولان کانون بازنشستگان کارگری، خواستار اجرای صحیح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و تحت شمول قرار گرفتنِ حداقل‌بگیران شدند و تاکید کردند: بایستی احکام جدید بازنشستگان سریع‌تر صادر شود.


منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]