حساب بازنشستگان یک میلیون تومان شارژ می شود | تلاش های مجلس جواب داد
حساب بازنشستگان یک میلیون تومان شارژ می شود | تلاش های مجلس جواب داد

علی بابایی کارنامی تأکید کرد که همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان باید حتماً در سال جاری انجام شود. او هشدار داد که در غیر این صورت، از هفته‌های آینده سه وزیر استیضاح خواهند شد، مگر اینکه دولت بخواهد قربانی کند. وی افزود که همان‌طور که مجلس دوازدهم در آغاز دولت همکاری‌های لازم را نشان داد، دولت نیز باید ثابت کند که در کنار مجلس و مردم قرار دارد.

هادی افشار، بازنشسته کارگری و فعال صنفی بازنشستگان، درباره تأخیر هفت ماهه در اجرای همسان‌سازی و مشکلات بازنشستگان تأمین اجتماعی اظهار داشت: طبق گفته مدیران تأمین اجتماعی، این سازمان منابع مالی لازم برای اجرای همسان‌ سازی را ندارد. بیمه‌پردازان از این موضوع سوال می‌کنند که پول حاصل از واگذاری بخشی از سهام شرکت‌ها و سود هلدینگ‌هایی مانند تاصیکو کجاست؟ چرا سازمان تأمین اجتماعی از دولت طلب خود را پیگیری نمی‌کند؟

به گفته این بازنشسته، همه اینها از آنجا سرچشمه می‌گیرد که مدیریت تامین اجتماعی و مدیریت شستا عملکرد مالی خود را شفاف‌سازی نمی‌کنند تا معلوم شود هزینه‌ها چیست و چرا بودجه‌ای به قول ریاست تامین اجتماعی موجود نیست؟

افشار در ادامه به افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در بودجه سال جاری اشاره کرد و گفت: یک درصد مالیات بر ارزش افزوده از اول سال بابت هر خرید گرفته شده و به خزانه دولت واریز شده، این اعتبار قرار بوده برای همسان‌سازی صرف شود؛ چه بر سر این پول آمده؟ چرا همچنان ادعا می‌کنند پولی برای اجرای همسان‌سازی در بساط نیست؟ چرا ما نمی‌دانیم ۱ درصد مالیات ارزش افزوده در کجا هزینه شده است؟

وی در پایان گفت: باید همسان‌سازی اجرایی شود و این بهانه‌ها ارتباطی به بازنشستگان ندارد.

محمد-باقر-قالیباف

قالیباف کام بازنشستگان را شیرین کرد

قالیباف در مورد آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توضیحاتی ارائه داد و گفت: موضوع اصلاح پایه حقوق بازنشستگان در مجلس تصویب و ابلاغ شده است. از فروردین ماه امسال، این قانون باید به مرحله اجرا درمی‌آمد. در حال حاضر، یک علی‌الحساب پرداخت شده است، اما باقی‌مانده آن هنوز پرداخت نشده است. منبع این پرداخت در مجلس تصویب و قطعی شده و برای آن حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. با وجود اینکه تغییر دولت باعث ایجاد برخی نوسانات در انضباط این کار شده، اما اطمینان داشته باشید که این موضوع حتماً انجام خواهد شد و معوقات بازنشستگان از مهر ماه پرداخت خواهد شد.

مجلس خط و نشان کشید

علی بابایی کارنامی تأکید کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید حتماً در سال جاری انجام شود. در غیر این صورت، از هفته‌ های آینده سه وزیر استیضاح خواهند شد، مگر اینکه دولت بخواهد قربانی بگیرد. همان‌طور که مجلس دوازدهم در آغاز دولت نشان داد که با آن همکاری دارد، دولت نیز باید ثابت کند که در کنار مجلس و مردم است.

بابایی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اینکه رئیس‌جمهور هم در نشست خبری خود به مشکل منابع در این خصوص اشاره‌ای داشت، گفت: منابع در قانون وجود دارد، یعنی برای بازنشستگان لشکری، کشوری و فولاد از محل ارزش افزوده که یک درصد است ۵۰ همت منابع گذاشته شده است و الان هم در بودجه هست.

کارنامی

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: استدلال دولت این است که از همین محل (یک درصد ارزش افزوده) ۸۲ همت منابع برای دولت به وجود آمد که ۳۰ همت را به جاهای دیگر بردند که نباید می‌بردند. الان دولت می‌گوید برای این نزدیک به ۸۰ الی ۹۰ همت پول می‌خواهم که ۳۰ همت کسری دارد و ما هم مخالفیم. دولت باید با آن ۵۰ همتی که دارد کار را انجام دهد بقیه را که کم دارد باید از سرفصل‌های دیگر تامین کند. حتی اگر ردیف‌های دیگر را کسر کند مجلس موافق است؛ زیرا اولویت مجلس بر اساس برنامه هفتم اجرای دقیق ۴۰ درصد قانون متناسب سازی بازنشستگان در کشور است و هیچ بهانه‌ای هم وجود ندارد.

وی ادامه داد: در بحث تامین اجتماعی هم همین گونه است، یعنی از محل تهاتر بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی قرار شد تامین اعتبار شود اما یک اشکالی وجود دارد که از نظر من این قید غیرحداقل مزدبگیر که در قانون آمده است در متن و پیشنهادات نبوده است، یک اشکالاتی ماهوی پیش آمده است و ما از ریاست مجلس درخواست کردیم که مشروح مذاکرات مجلس را دوباره مرور کنیم، ضمن این‌که اگر همین باشد ما قبول نداریم و باید آن را اصلاح کنیم. ۱۰ درصد حداقل را به همه می‌دهیم ان‌شاالله. ادامه کار قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را در همه سطوح باید انجام دهیم و در همین ماه‌های اخیر باید آن را اجرایی کنیم.


منبع:

ایلنا



کدخبر:
۳۳۵۸۳۸

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]