بازی با قیمت دلار و بنزین! | پزشکیان باید جواب پس دهد
بازی با قیمت دلار و بنزین! | پزشکیان باید جواب پس دهد

فرشاد مومنی در دوازدهمین جلسه از سلسله نشست‌های موسسه مطالعات دین و اقتصاد که به دعوت دکتر پزشکیان و با موضوع «دولت چهاردهم و الزامات سیاست‌گذاری درباره نرخ ارز» برگزار شد، اظهار داشت: دیگر نمی‌دانیم چگونه باید با مقامات محترم کشورمان گفتگو کنیم و چه استدلالی ارائه دهیم تا آنها را از دام فریب مافیاها و تسلط این گروه‌ها نجات دهیم.

فرشاد مومنی اقتصادان گفت: کل حرف ما به بیان تخصصی دراین جلسه این خواهد بود که به آقای پزشکیان بگوییم که تا زمانی که به ریاست‌جمهوری نرسیده بودید، کسی سابقه دروغگویی و فساد از شما نداشت، شما شرافتت را گرو گذاشتی و تعهد دادی که سراغ شوک درمانی نخواهی رفت و اکنون هم سقف مطالبه ما از رییس‌جمهور محترم این است که تعهدش را عمل کند.

وی خطاب به رییس‌جمهور افزود: شما شرافتت را گرو گذاشتی، با مردمت عهد بستی و گفتی کاری که فرودستان و طبقه متوسط را با فشارهای جدید شدت یافته روبه‌رو کند، را نخواهم کرد. اما از روزی که ایشان انتخاب شد، هر کسی که اطراف خود جمع کرد و به هر کسی در حیطه اقتصادی به او پست داد، خلاف تعهدات حرف می‌زنند و عمل می‌کنند. معلوم می‌شود که قدرت تنظیم‌کنندگی دولت در حد نصاب نیست و آن بنیان اندیشه‌ای لازم برای پیشبرد وعده‌ها و تعهدات فراهم نیست. برخی مسوولان بسیار ساده فریب گروه‌های غیرمولد و مافیاها را می‌خورند و بسیار ساده از منافع آنها با حسن‌نیت پشتیبانی می‌کنند.

وی تاکید کرد: آقای پزشکیان باید متوجه باشد که شعار عدالت‌خواهی، شعاری زینتی نیست. شعار عدالت انسان‌ساز است و بستر عادلانه برای اعتلای کیفیت انسان‌ها پدید می‌آورد وانسان‌هایی که کیفیت‌شان رشد کرد، می‌توانند به‌طور موثر در سرنوشت توسعه شرکت کنند. این مساله همان قدر که اقتصادی است سیاسی هم است و به امنیت ملی ما ربط دارد.

مومنی با بیان اینکه آقای پزشکیان قبل از اینکه روی صندلی ریاست‌جمهوری بنشیند، با اینکه تخصص توسعه ندارد، این مساله را به خوبی پی برده بود و مرتبا می‌گفت من از عامه مردم مراقبت می‌کنم، اضافه کرد: آقای رییس‌جمهور، هنوز بر صندلی ننشسته بودید که صحبت از شوک قیمتی و آزادسازی واردات کالاهای لوکس و انتقال پایتخت را مطرح کردید. در این موضوعات، تماما منافع مافیاها در اولویت بود. اگر این کار گسترش و تعمیق یابد، چشم‌انداز و عاقبت خوبی برای دولت و کشور نزد مردم ایجاد نمی‌کند.

تا این لحظه با کمال تاسف، نزد این دولت هم مانند دولت‌های قبلی‌اش، صدای رانت‌جوها بهتر شنیده می‌شود. آقای پزشکیان چگونه به عنوان یک پزشک می‌توانید امضا کنید که اولویت واردات دارو و خودروهای لوکس بیشتر از تجهیزات پزشکی است! در اینجا جان انسان‌ها مطرح است. چطور شد سراغ شوک‌درمانی می‌روید!؟ مگر به عنوان عضو چندین ساله کمیسیون بهداشت مجلس، فراموش کرده‌اید که هر بار شوک به نرخ ارز و شوک به قیمت حامل‌های انرژی پدیدار شد، یک جهش در اندازه جمعیتی که فقط از ناحیه هزینه‌های کمرشکن درمان به زیر خطر فقر می‌افتند، رخ داده است.

مومنی ادامه داد: می‌توانم درک کنم که این غوغاسالاری که مافیاها ایجاد می‌کنند، مسوولان و اطرافیان‌شان را گیج کرده است. آنها اولویت‌ها را گم کرده‌اند. اکنون می‌خواهم صمیمانه و خیرخواهانه و خاضعانه به آقای رییس‌جمهور بگویم که آیا شما می‌دانید که بعضی از مقامات کلیدی اقتصادی‌تان در همین دو، سه هفته اخیر، بیش از سی جلسه برای زمینه‌چینی درخصوص افزایش قیمت ارز و قیمت بنزین تدارک دیده‌اند. شما این را می‌دانید!؟ اگر می‌دانید، ۱۰ اشکال و اگر نمی‌دانید ۱۰۰ اشکال دارد؛ چرا که شما با شاقول آن وعده‌ها و تعهدات‌تان باید این سیاست‌ها را تنظیم کنید.

مومنی پرسید: شرم‌آور نیست که در دولت رییسی که نام خود را دولت محرومان گذاشته بود، جهشی که در عرض یک سال در قیمت حیاتی‌ترین نیازهای انسان‌ها برای بقا پیش آمد از جنگ جهانی دوم تاکنون بی‌سابقه بوده است. بعد تعداد مقامات دستگیر شده و پرونده‌دار آن دولت را هم بررسی کنید! با این جهش‌هایی که در این شش‌ساله اخیر در قیمت مسکن و اجاره اتفاق افتاده، در تهران اگر یک کارمند یا یک کارگری بخواهد صاحب خانه شود، با فرض اینکه دیگر از این به بعد افزایش قیمت مسکن نداشته باشیم، ۱۷۷ سال طول می‌کشد! اینها شرم‌آورند. 

این اقتصاددان تصریح کرد: دوباره این زمزمه بازی با نرخ ارز را آغاز کرده‌اند، با کمال تاسف، ارزیابی من این است که جمع‌بندی عزیزان به این سمت رفته که اگر اول بازی با نرخ ارز را آغاز کنیم و بعد به بهانه آن قیمت‌های بنزین و حامل‌های انرژی را افزایش دهیم بهتر است، به این دلیل که اگر مستقیما قیمت بنزین را افزایش دهند، سقف تطهیرشان این می‌شود که جمعه بود و من خواب بودم و مضحکه می‌شود. آنها قیمت ارز را اولویت می‌دهند، چرا که می‌توانند به عامل مجعولی به نام بازار نسبت دهند. می‌گویند ما هم خیلی ناراحتیم اما بازار این کار را کرده است.


منبع:

جماران



کدخبر:
۳۳۸۴۹۰

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]