آموزش مراحل نقاشی خودرو
آموزش مراحل نقاشی خودرو
یکی از اتفاقاتی که که احتمالا هر راننده‌ای در طول دوران رانندگی خود تجربه می‌کند، تصادف است.

البته مسلما هیچکس نمی‌خواهد چنین اتفاقی بیفتد، اما این امر اجتناب ناپذیر است. با توجه به این امر، نیاز به صافکاری و نقاشی خودرو نیز برای افراد وجود دارد. نکته مهم اینجاست که نقاشی خودرو حساسیت بالایی دارد و برای خروجی مناسب، دقت و تبحر بالایی مورد نیاز است. همین امر ما را بر آن داشت تا آموزش مراحل نقاشی خودرو را آماده کرده و در اختیار شما قرار دهیم.

اهمیت نقاشی خودرو

بطور کلی رنگ خودرو یکی از فاکتور‌های مهم در تشخیص سلامت یک خودرو است. به همین خاطر افراد در هنگام خرید خودرو به این نکته توجه ویژه‌ای دارند.

رنگ خودرو دو وظیفه اساسی دارد. زیبایی ظاهر خودرو و حفظ سلامت بدنه خودرو در برابر عوامل مختلف محیطی.

با توجه به این نکته، بسیار مهم است که وقتی بدنه ماشین دچار مشکل می‌شود، مراحل صافکاری و نقاشی خودرو به شکل مطلوب انجام شود تا خروجی مناسب ایجاد شود. مراحل مختلف، از بتونه ماشین تا آستر و رنگ نهایی، باید با دقت بالا و به خوبی انجام شود تا بتوان گفت نقاشی خودرو به خوبی انجام گرفته است.

در نهایت خروجی کار باید به گونه‌ای باشد که رنگ نهایی، کاملا با کد رنگ اصلی خودرو تطابق داشته باشد. همچنین باید از رنگ ماشین با کیفیت استفاده شود تا استحکام و ماندگاری مناسبی در برابر شرایط محیطی به دست آید.

آموزش مراحل اجرای نقاشی خودرو از صفر تا صد

همانطور که گفته شد، نقاشی خودرو فرآیندی دقیق و حساسی است و تمام مراحل آن باید بدون خطا صورت گیرد تا نتیجه مطلوب به دست بیاید.

بطور کلی مراحل نقاشی خودرو شامل موارد زیر می‌گردد:

  1. جدا کردن قطعات پلاستیکی از بدنه خودرو
  2. صافکاری بدنه ماشین
  3. سنباده زدن بدنه
  4. بتونه کاری بدنه ماشین
  5. تشخیص کد رنگ ماشین
  6. انتخاب نوع رنگ خودرو
  7. اجرای رنگ اصلی خودرو
  8. عملیات پرداخت و پولیش بدنه

نقاشی خودرو در کارگاه | رنگ تهران

در ادامه، آموزش مراحل رنگ آمیزی و نقاشی خودرو را بطور کامل شرح خواهیم داد.

جدا کردن قطعات پلاستیکی از بدنه خودرو

برای جلوگیری آسیب دیدگی هنگام صافکاری و یا پاشیدن رنگ روی قطعاتی که نیاز به رنگ شدن ندارند، باید در اولین قدم، تمامی این قطعات باز شوند. بنابراین در این مرحله، تمامی این قطعات جدا و بخش‌هایی نظیر آینه یا شیشه خودرو، در صورتی که در معرض رنگ قرار می‌گیرند، پوشیده می‌شوند.

صافکاری بدنه ماشین

اولین قدم از مراحل نقاشی خودرو برطرف کردن عیوب بدنه و صاف کردن آن است. در این مرحله، در صورتی که هز مشکلی از جمله پوسیدگی، سابیدگی، تغییر شکل و یا حتی پارگی بخشی از بدنه وجود دارد، باید برطرف گردد.

حساسیت اصلی در این مرحله اینجاست که اگر فردی خبره کار را انجام ندهد، ممکن است رنگ بدنه بریزد یا بیش از چیزی که باید به رنگ کردن بدنه نیاز پیدا کنید. چرا که در بسیاری از موارد، اگر صافکاری به خوبی انجام شود، نیازی به رنگ‌آمیزی خودرو وجود ندارد.

سنباده زدن بدنه

سنباده زدن بدنه یکی از مهمترین مراحل نقاشی خودرو است. بعد از اینکه صافکاری بدنه انجام گرفت، باید بخش‌های مختلف بدنه، چه قسمت‌هایی که رنگ دارند، و چه بخش‌هایی که رنگ آن‌ها ریخته است، به خوبی سنباده بخورد.

برای اینکه فرآیند نقاشی خودرو به بهترین کیفیت انجام گیرد، باید بدنه ماشین به خوبی سنباده بخورد. این مرحله باعث می‌شود که بدنه خودرو چسبندگی کافی را برای بتونه‌کاری و رنگ‌آمیزی داشته باشد.

نکته مهم در هنگام سنباده زدن خودرو این است که رنگ قبلی و سطح فلز بدنه به خوبی تمیز شود.

بتونه کاری بدنه ماشین

بخش بعدی مربوط به بتونه ماشین است. رنگ بدون بتونه کاری مناسب چسبندگی کافی را روی بدنه خودرو نخواهد داشت. در این مرحله باید از یکی از انواع بتونه خودرو استفاده کرد.

نکته مهم در این مرحله اینجاست که ضخامت بتونه نباید خیلی زیاد یا خیلی کم باشد. حد استانداردی از بتونه باید مورد استفاده قرار گیرد تا کیفیت مناسب به دست بیاید.

تشخیص کد رنگ ماشین

اگر مرحله صافکاری بدون رنگ حاصل نشود و نیاز به رنگ‌آمیزی بخش آسیب دیده بدنه وجود داشته باشد، قدم اول تشخیص کد رنگ ماشین است. در این مرحله، با استفاده از ابزارهای مختلف، تشخیص داده می‌شود. پس از آن است که باید اقدام به خرید رنگ با کد رنگ مناسب صورت گیرد.

اگر کد رنگ به شکل مناسب و دقیق تشخیص داده نشود، بخش رنگ‌آمیزی شده با رنگ اصلی بدنه تفاوت رنگ پیدا می‌کند. به همین خاطر، شاید بتوان این مرحله از نقاشی خودرو را حساس‌ترین بخش آن دانست.

فروشگاه رنگ تهران به شما کمک می‌کند تا خرید رنگ خودرو را با کد رنگ مناسب انجام دهید.

انتخاب نوع رنگ خودرو

همخوانی کامل رنگ مورد استفاده با رنگ اصلی بدنه ماشین اهمیت بالایی دارد. علاوه بر کد رنگ ماشین، نوع رنگ نیز در بدست آوردن رنگ نقش اساسی دارد. بنابراین باید بهترین گزینه را از میان انواع رنگ خودرو انتخاب و استفاده کنید.

اجرای رنگ اصلی خودرو

بعد از صافکاری و آماده سازی بدنه خودرو نوبت به اجرای رنگ اصلی بدنه ماشین می‌رسد. این مرحله باید حتما در محیطی ایزوله و تمیز، به دور از آلودگی و با نور زیاد انجام شود. این مرحله باید با دقت بالایی صورت بگیرد، رنگ بطور یکنواخت پاشیده شود و ضخامت مناسبی از رنگ روی بتونه پاشیده شود.

پس از این مرحله، باید خودرو در مکانی قرار گیرد که آلودگی و گرد و غبار به آن نرسد تا رنگ به خوبی خشک شود.

رنگ آمیزی بدنه خودرو در خانه | پخش رنگ تهران

عملیات پرداخت و پولیش بدنه

مرحله نهایی نقاشی خودرو پولیش بدنه است. این مرحله بعد از خشک شدن رنگ انجام می‌شود و در نتیجه‌ی آن، رنگی کاملا یکدست و براق بدست می‌آید.

نکات مهم در نقاشی خودرو

بعد از رنگ‌آمیزی ماشین و اطمینان از خشک شدن کامل رنگ بدنه، باید مراحل پرداخت و پولیش انجام شود. پس از این مراحل، می‌توانید از پوشش‌های محافظ مانند پوشش سرامیکی برای افزایش دوام و طول عمر رنگ استفاده کنید.

در نهایت، توصیه می‌شود که نقاشی ماشین را زمانی انجام دهید که آسیب‌های وارد شده به بدنه سطحی و جدید باشند. آسیب‌های عمیق می‌توانند خوردگی شدید بدنه را به همراه داشته باشد. بنابراین نگذارید زمان زیادی از آسیب وارده بگذرد.

توجه به شرایط و ابزار مورد نیاز برای نقاشی خودرو

برای اینکه رنگی یکدست و مناسب روی خودرو بدست آید، مراحل اجرای نقاشی خودرو باید با دقت بالایی انجام بگیرد. برای تحقق این امر، باید مراحل نقاشی خودرو را در محیط مطلوب و با ابزار مناسب انجام دهید.

محیط بدون آلودگی و با تهویه مناسب

رنگ خودرو در حین اجرا می‌تواند آلودگی‌های محیطی را جذب کند. به همین دلیل برای رنگ‌آمیزی خودرو نیاز به محیطی بدون آلودگی دارید. اگر مراحل نقاشی ماشین در مکانی انجام شود که گرد و غبار و آلودگی وجود دارد، کیفیت رنگ نهایی کاهش خواهد یافت. این مسئله یکی از مهم‌ترین نکات نقاشی خودرو به شمار می‌آید.

علاوه بر این، باید تهویه مناسبی در این محیط فراهم باشد؛ نقاشی خودرو در محیطی که تهویه مناسب نداشته باشد، ممکن است خطرات متعددی را برای سلامتی فرد به همراه داشته باشد.

ابزارهای مورد نیاز برای نقاشی خودرو

ابزار و تجهیزاتی که در نقاشی خودرو استفاده می‌کنید، تأثیر زیادی بر دقت کار و کیفیت نهایی رنگ دارند. برای رنگ‌آمیزی خودرو می‌توانید از اسپری رنگ، قلم مو یا دستگاه‌های مخصوص پمپاژ رنگ استفاده کنید.

نقاشان حرفه‌ای معمولاً از پمپ‌های بادی صنعتی برای اعمال رنگ بهره می‌برند. این دستگاه‌ها با استفاده از فشار باد، رنگ را به‌طور یکنواخت روی سطح بدنه پخش می‌کنند.

استفاده از قلم مو یا اسپری رنگ دقت کمتری دارد و در نتیجه کیفیت نهایی رنگ پایین‌تر خواهد بود. همچنین، میزان مصرف رنگ در زمان استفاده از اسپری و قلم مو بیشتر از دستگاه‌های بادی است.

دستگاه‌های بادی که برای نقاشی خودرو به کار می‌روند، یک لایه نازک و یکدست روی سطح بدنه ایجاد می‌کنند که بسیار دقیق‌تر و باکیفیت‌تر از دو روش دیگر است.

ابزارهای نقاشی خودرو در خانه | پخش رنگ تهران

پاک کردن لکه رنگ از روی ماشین

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید، ایجاد شدن لکه رنگ روی ماشین است. این هم می‌تواند دلیلی باشید برای اینکه به نقاش خودرو مراجعه کنید. چرا که این لکه‌ها ممکن است به عمق رنگ اصلی ماشین نفوذ کرده باشند. در این صورت پاک کردن آن نیاز به دقت بالایی دارد.

بطور کلی برای پاک کردن لکه رنگ از روی ماشین می‌توان روش‌های زیر را امتحان کرد:

  • استفاده از گازوئیل به عنوان پاک کننده قوی برای از بین بردن لکه‌های اسپری رنگ
  • استفاده از محلول‌های پاک کننده
  • ترکیب آب با مواد شوینده مثل صابون یا مایع
  • پولیش کردن رنگ در نواحی دارای لکه
  • اصلاح رنگ خودرو توسط نقاش؛ در صورتی که هیچ کدام از روش‌های ذکر شده برای پاک کردن رنگ از روی ماشین کارساز نباشد، باید خودرو خود را به یک فرد متبحر بسپارید تا فرآیند پاکسازی یا حتی دربرخی موارد نقاشی مجدد خودرو را انجام دهد.

رنگ خودرو را از کجا بخریم؟

اگر در حرفه نقاشی خودرو فعالیت دارید و می‌خواهید خرید رنگ ماشین را انجام دهید، می‌توانید با اطمینان از رنگ تهران خرید کنید. رنگ تهران با بیش از ۶۰ سال فعالیت مستمر در عرضه انواع رنگ، مرجع مطمئنی برای خرید رنگ از برند‌های مختلف است. برای خریداری رنگ خودرو کافیست با فروشگاه پخش رنگ تهران تماس بگیرید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]