بانک اطلاعات فعالان حوزه فناوری اطلاعات ایجاد خواهد شد
بانک اطلاعات فعالان حوزه فناوری اطلاعات ایجاد خواهد شد

آبایی، رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران یکی از نقاط ضعف صنعت آی. تی کشور را فقدان بانک اطلاعاتی فعالان این حوزه دانست و گفت: این ضعف در حوزه زنان پررنگ‌تر است.

به گزارش بازار، سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، گفت: یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، فقدان بانک اطلاعاتی فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و به ویژه زنان فعال در این حوزه است.
آبایی، در نشست رونمایی از دبیرخانه دائمی رویداد جهانی «دختران در فناوری اطلاعات و ارتباطات»، ادامه داد: کمیسیون فاوای اتاق ایران با همراهی تشکل‌های فعال در این حوزه، عزم خود را برای رفع این نقیصه جزم کرده است.
او با اشاره به شعار «نقش زنان در رهبری صنعت آی. تی» که از سوی اتحادیه جهانی مخابرات برای روز جهانی دختران و فناوری اطلاعات، تعیین شده است، به به آمار جهانی از فعالیت زنان در حوزه فناوری پرداخته و اظهار کرد: درحالی‌که در سطح جهان، نسبت مردان در رشته‌های فنی و مهندسی و ریاضیات بالاتر از زنان است اما در کشور ما این نسبت عکس است و درصد زنان بالاتر است. با این حال ما از این مزیت خود غافل هستیم.
آبایی با بیان اینکه در سطح جهان، زنان ۲۲ درصد از نیروی کار فعال در شرکت‌ها هستند، ادامه داد: این رقم در ایران بسیار پایین و شاید حدود پنج درصد باشد. همچنین فضای حاکم بر تولید محصولات و ابزارهای موجود در حوزه فناوری مردانه است. چرا که اکثر طراحان مردان هستند و تعداد کمی مربوط به زنان است.
او با تأکید بر اینکه اثرگذاری ما در فضای مجازی اندک است و تولید محتوای باارزش و دیتای قابل بهره‌برداری بسیار اندک است اما باز هم نباید خود را از سطح جهانی دور نگه داریم، افزود: فاصله بین زنان ایران در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات با زنان جهان نسبت به مردان کم است. باید مسیر به سمتی برود که ما ابتدا بتوانیم برابری خود را نشان دهیم و بعد مزیت‌هایمان را پررنگ کنیم.
رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، افزود: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد به طور مثال زنان کاربر فیسبوک در حد کامنت‌گذاری در آن فعالیت می‌کنند. با این حال کیفیت استفاده از اینستاگرام با میانگین ۳.۱۹ نسبت به حد متوسط در دست خانم‌هاست. وقتی به ما فضا داده می‌شود می‌توانیم نرم‌های جهانی را تغییر دهیم.
آبایی با اشاره به آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: از میان فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف، ۷۰۰ مدیرعامل زن در حوزه فناوری وجود دارد و ۱۰ هزار زن نیز در هیات مدیره شرکت‌های فناوری عضو هستند. اما هنوز از پتانسیل‌های واقعی فاصله زیادی داریم.
او به ترکیب شورای عالی فضای مجازی، اشاره کرده و بیان کرد: این شورا اگر از حضور زنان بهره‌مند شود، خروجی آن قطعا با تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های متفاوت‌تری همراه خواهد شد.
آبایی در پایان یادآور شد: این نشست اگر نتواند بر اساس برنامه‌ای مدون و تاریخ‌محور ادامه یابد، برای سال آینده دستاورد خاصی نخواهد داشت.
برگزاری عصرانه نوآوری با مشارکت کمیسیون فاوای اتاق ایران علیرضا بهبهانی، دبیر بین‌الملل رویداد روز جهانی دختران و آی. تی نیز گفت: امیدواریم در سال‌های آینده با شناسایی و رفع مشکلات زنان در این صنعت بتوانیم زنان پیشرویی داشته باشیم که جایزه کارآفرینی زنان ATO(اتحادیه جهانی مخابرات) را همانند سال ۲۰۱۹ که به خانم آبایی تعلق گرفت، از آن خود کنند.
او همچنین از برگزاری عصرانه‌های نوآوری با همکاری کمیسیون فاوای اتاق ایران خبر داده و گفت: قرار است در این جلسات فعالان صنعت ICT در کنار دانشجویان و تازه‌واردهای این حوزه، مسائل صنعت خود را مطرح کرده و برای حل آن‌ها چاره‌جویی کنیم.
در ادامه این نشست، جایزه ویژه دبیرخانه دائمی رویداد جهانی دختران در فناوری اطلاعات و ارتباطات، که با همراهی اتحادیه جهانی مخابرات طراحی شده است، در اولین دوره، به سادینا آبایی به عنوان فرد تأثیرگذار این حوزه تقدیم شد.
نیازمند فرهنگ‌سازی برای رهبری زنان در حوزه ICT هستیم صائبه سلوکی، رئیس کمیسیون منابع انسانی نصر تهران نیز با بیان اینکه در سال‌های گذشته، رویداد روز جهانی دختران و آی. تی یا کمرنگ برگزار شده یا برگزار نشده است، افزود: اگر قرار است این رویداد مستمر برگزار شود، این دبیرخانه می‌تواند از ظرفیت نهادهایی که قبلاً آن را به طور پراکنده برگزار کرده‌اند، استفاده کند.
او با طرح این سؤال که چه تعداد از فارغ‌التحصیلان زن حوزه فناوری روی صندلی‌های سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری نشسته‌اند، گفت: بیش از ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان ICT ما خانم‌ها هستند اما درصد پایینی از آن‌ها به سطوح مدیرعاملی و بالاتر می‌رسند. ما نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم و اگر قرار ست در این بخش از میان زنان رهبرانی در آینده داشته باشیم، باید از نسل نوجوان و جوان شروع کنیم.
مشکل اصلی زنان در توانایی معرفی توانمندی‌های خودشان است محمود اولیایی، عضو هیات مدیره فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب‌وکار نیز با تأکید بر اهمیت نقش زنان در حوزه فناوری، گفت: متأسفانه فقدان بانک اطلاعاتی از زنان فعال در این حوزه، موجب کمتر دیده شدن این چهره‌ها شده است.
او اظهار کرد: مشکل زنان در انجام فعالیت‌های مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیست. بلکه مشکل آن‌ها بیشتر در معرفی مناسب و به موقع توانمندهایشان در این حوزه است.
اولیایی ادامه داد: این نقص را باید زنان با هم‌افزایی با یکدیگر حل کنند. باید علت‌یابی شود که چرا زنان خودسانسوری می‌کنند و در بسیاری مواقع خودشان، خودشان را حذف می‌کنند.
او گفت: ما در فدراسیون برای کمک به معرفی نقش برجسته زنان در حوزه‌های علوم نوین و فناوری اطلاعات و ارتباطات و معرفی چهره‌های برجسته آن‌ها در این حوزه و موفقیت‌های آن‌ها آماده همکاری هستیم.
در این نشست تعدادی از فعالان زن حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به بیان تجارب خود و همچنین مشکلات و موانع فعالیت زنان پرداختند. نظام فرهنگی حاکم و تقلیل نقش زن به مادر و همسر، غفلت از قدرت هم‌افزایی در میان زنان، فقدان آموزش و الگوسازی برای دختران جوان، غیرشفاف بودن مطالبات زنان در این حوزه از جمله این مسائل بود. همچنین در این نشست بر استفاده از ظرفیت سازمان تجارت جهانی و ظرفیت اتاق‌های سراسر کشور برای توانمندسازی بیشتر زنان در حوزه ICT تأکید شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]