سیستم اطفا حریق چیست؟ انواع این سیستم و کاربرد آن را بشناسید
سیستم اطفا حریق چیست؟ انواع این سیستم و کاربرد آن را بشناسید

اطفاء حریق به عملی گفته می‌شود که برای کاهش تاثیر آتشی که قبلا شروع شده و با مهار آن در یک منطقه خاص اتفاق می‌افتد.

به گزارش بازار، اطفاء حریق به عملی گفته می‌شود که برای کاهش تاثیر آتشی که قبلا شروع شده و با مهار آن در یک منطقه خاص اتفاق می‌افتد. از لحظه کشف تا خاموش شدن کامل حریق، تمامی تلاش‌ها و اقدامات انجام شده با مفهوم اطفاء حریق هستند. با اتخاذ تدابیر مناسب برای اطفاء حریق آتش نشانان می‌توانند آتش کنترل شده را خاموش و مهار کنند و احتمال سرایت آتش به مناطق دیگر را کاهش دهند. سیستم اطفا حریق نیز می‌تواند در کنار آتش نشانان و یا جایگزین نیروی انسانی شود و به صورت اتوماتیک یا دستی کار اطفای حریق را با سرعت بالا انجام دهد.
سیستم اطفا حریق چیست؟
سیستم اطفا حریق هر محصولی است که می‌تواند برای جلوگیری از پیشرفت و گسترش آتش مورد استفاده قرار بگیرد. این تجهیزات و محصولات می‌توانند در فایر باکس و در ساختمان موجود باشند یا اینکه از سوی آتش نشانان مورد استفاده قرار گیرند. با این حال طبق تعریف کلی، این سیستم مجموعه‌ای از تجهیزات است که با شعله ، دود و انتشار گازهای خطرناک فعال می‌شوند و می‌توانند با انتشار مواد مختلف اطفاء حریق مانند پودر شیمیایی مخصوص اطفا حریق ، انواع مختلف فوم شیمیایی مخصوص اطفا حریق ، آب ، و انواع گاز های مخصوص اطفا حریق و حتی در تکنولوژی های نوین با کاهش میزان اکسیژن محیط ، آتش را مهار نمایند.
بسیاری از سیستم‌های اطفای حریق دارای مکانیسم تشخیص حریق، هشدار به افراد حاضر در محیط و همچنین انجام اقدامات مختلف مرتبط با اطفاء حریق می‌باشد. اکثر سیستم‌های اطفای حریق جدید می‌توانند آتش سوزی را به صورت مستقیم شناسایی کنند و به صورت خودکار و بدون دخالت دست فعال شوند. این سیستم‌ها معمولا برای خاموش کردن آتش از یک عامل سرکوب کننده آتش استفاده می‌کنند تا بتوان در زمان کوتاه حریق را به طور کامل مهار کرد.

انواع سیستم اطفا حریق
سیستمی که به عنوان اطفای حریق در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری و محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند به صورت فعال یا غیر فعال باشد. نحوه عملکرد این سیستم‌ها و کارایی آن‌ها برای جلوگیری از آتش سوزی متفاوت است.
سیستم غیر فعال اطفا حریق
یکی از انواع سیستم‌های اطفای حریق که بسیاری از محیط‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستم غیر فعال است. این سیستم مجموعه‌ای متشکل از تجهیزات و محصولاتی است که می‌توانند برای جلوگیری از رشد و گسترش حریق مورد استفاده قرار گیرند. در واقع این تجهیزات عملکرد خاصی برای خاموش کردن آتش ندارند، ولی می‌توانند از گسترش آن با حضور خود جلوگیری کنند. به طور مثال، دیوار آتش یکی از انواع سیستم‌های اطفای حریق غیر فعال است.
سیستم فعال اطفا حریق
در حال حاضر محبوب‌ترین و بهترین سیستم اطفا حریق موجود که می‌تواند با یک عمل مکانیکی اطفای حریق را انجام دهد، سیستم فعال اطفا حریق است. این سیستم می‌تواند در زمان اضطراری فعال گردد و به بهترین شکل عمل خاموش کردن آتش را انجام دهد. به طور مثال، آبفشان‌هایی که در سقف قرار می‌گیرند و در هنگام حریق فعال می‌شوند، در گروه این سیستم‌ها قرار خواهند کرد. سیستم‌های اطفای حریق فعال بیشتر مورد توجه متخصصان حوزه آتش نشانی قرار گرفته‌اند؛ چرا که کارایی و عملکرد آن‌ها نسبت به سیستم‌های غیر فعال بهتر است.

آیا اطفا حریق به برق متکی است؟
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که از سوی افراد در مورد سیستم اطفا حریق پرسیده می‌شود، نحوه عملکرد این سیستم است. برخی از سیستم‌های اطفای حریق نیاز به منبع تغذیه دارند که در حالت معمول این منبع تغذیه با برق کار می‌کند. عیب این سیستم‌ها این است که در صورت برقی قطع، نمی‌توانند خطر را شناسایی کنند و مراحل اطفای حریق را به صورت اتوماتیک انجام دهند. البته همه سیستم های اطفا حریق اتوماتی که مجهز به باطری داخلی هستند که در صورت قطعی برق به فعالیت خود ادامه میدهند و همچنین در صورت خراب شدن باطری این اخطار را به کاربر میدهند که ضروری است نسبت به تعویض باطری اقدام شود و با در صورت قطعی برق اخطار قطع برق را به کاربر میدهند . توصیه میشود در صورت امکان برق سیستم هاب اعلام و اطفاء حریق را از برق اضطراری ساختمان تامین نمایید .
بعضی از سیستم‌های اطفا حریق نوین، بدون نیاز به منبع تغذیه در محیط نصب می‌شوند. در واقع گرمای محیط به حباب تشخیص حریق می‌رسد و با منبسط شده هوای داخل مایع حباب باعث ترکیدن حباب در تماس با گرمای حریق و آزاد شدن عامل سرکوب کننده آتش خواهد شد . این سیستم می‌تواند برای خاموش کردن سریع آتش بدون نیاز به برق مورد استفاده قرار گیرد. دمای ترکیدن حباب با توجه به نوع حباب مورد استفاده تغییر میکند .
انواع مواد شیمیایی برای اطفاء حریق
یکی از اجزای مهم در سیستم اطفا حریق از پیش مهندسی شده، مواد شیمیایی هستند که می‌توانند برای خاموش کردن حریق مورد استفاده قرار گیرند. این بدین معناست که سیستم اطفای حریق در محیط‌های مختلف یکسان نبوده و باید حتما از مواد شیمیایی مناسب آن محیط استفاده کرد. برای خاموش کردن آتش‌های کلاس A، B و C می‌توان از مواد شیمیایی خشک و گاز ۲ CO و یا گاز FM۲۰۰ و یا سیستم اطفاء آیروسل استفاده کرد. سیستم‌های اطفا حریق شیمیایی مرطوب برای آتش سوزی‌های کلاس K مورد نیاز هستند. نوع آتش سوزی و همچنین خطر خاصی که نیاز به حفاظت دارد، تاثیر قابل توجهی بر نوع ماده شیمیایی مورد استفاده جهت مهار آتش دارد.
NFPA آتش های کلاس K را به عنوان آتش هایی توصیف می کند که شامل مواد قابل احتراق پخت و پز مانند روغن های گیاهی است که در عملیات پخت و پز استفاده می شود. این نوع آتش‌سوزی‌ها به سرعت گسترش می‌یابند و می‌توانند منجر به جراحات و آسیب‌های عظیم ساختمان شوند.
به سازان سرای مهر آهنگ؛ فروش و اجرای سیستم اطفا حریق
شرکت به سازان سرای مهر آهنگ دارای تاییدیه آتش نشانی برای اجرا و فروش انواع سیستم اطفای حریق و تجهیزات مورد نیاز و مرتبط با آن است. در صورتی که نیاز به استفاده از سیستم‌های فعال و غیر فعال و تجهیزات خاموش کننده آتش دارید، باید حتما از مراکز معتبر و تخصصی این محصولات را دریافت نمایید. این شرکت با تجربه چندین ساله خود، بهترین امکانات را جهت مهار آتش سوزی و خطرات ناشی از آن ارائه می‌کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]