گردشگری یزد به دلیل کاهش ظرفیت ریلی استان دچار بحران است
گردشگری یزد به دلیل کاهش ظرفیت ریلی استان دچار بحران است

یزد- رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد گفت: گردشگری یزد به دلیل کاهش ظرفیت ریلی استان، دچار بحران است.

به گزارش بازار به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد، اصغر نبیل در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق با اشاره به ظرفیت‌های اتاق در خصوص پیگیری مشکلات و مسائل حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی گفت: اتاق بازرگانی یزد تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت‌هایی که دارد این مشکلات را پیگیری کند برخی از مشکلات نیز با استفاده از ظرفیت‌هایی مانند شورای گفتگو، شورای اقتصاد مقاومتی و… حل خواهد شد.
وی ادامه داد: مزیت یزد نسبت به سایر شهرها این است که یک عرصه یکپارچه تاریخی دارد که زندگی در آن جاری است قاعدتاً این عرصه به راسته گردشگری تبدیل می‌شود. آنچه در این میان مهم است نحوه مدیریت این عرصه است.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد گفت: در عرصه بافت تاریخی بحث مجوزها بسیار اهمیت دارد و پس از آن موضوع نظارت باید در دستور کار باشد. ما باید از این بافت به‌عنوان یک ظرفیت تمام‌عیار استفاده کرده و با نظارت درست مانع تبدیل این فرصت به تهدید شویم.

مشکلات نظارت ناصحیح بر بافت تاریخی
رییس اتاق بازرگانی یزد نیز عدم نظارت صحیح در بافت را مشکل اصلی آن عنوان کرد و گفت: زمانی که مجوزی در بافت صادر می‌شود باید نظارت پس از آن نیز به جد پیگیری شود. بحث گردشگری در یزد با چالش‌هایی از جمله مشکلات سیستم ریلی و هوایی و در نتیجه کمبود بلیت روبروست. عدم دسترسی آسان نیز سبب خالی بودن هتل‌ها و اقامتگاه‌ها می‌شود.
مجتبی دستمالچیان تأکید کرد: متأسفانه فعالان گردشگری در یزد همگرایی ندارند و همین مانع از رفع مشکلات است. تمامی فعالان این عرصه باید نگاه کلان داشته و با هم‌افزایی در جهت حل معضلات گام بردارند. فعالان این عرصه همچنین باید مطالبه‌گر باشند.

چالش‌های حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد نیز با اشاره به جلسات متعددی که پیش‌ازاین تشکیل شده گفت: طی جلساتی که پیش‌ازاین برگزار شده یک‌سری چالش‌ها در حوزه‌های مختلف استخراج شده و امروز در خصوص هر موردبحث و تبادل نظر خواهد شد.
مرتضی بذرافشان چالش‌های اصلی حوزه میراث‌فرهنگی را معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی، واگذاری اختیارات میراث‌فرهنگی به استان و بازنگری در اجرای برخی آیین‌نامه‌ها عنوان کرد.
وی جلوگیری از فعالیت‌های تورهای غیرمجاز و جرم‌انگاری نشدن آن‌ها، عدم استفاده از ظرفیت قطار ترنست یزد، موضوع تأمین بودجه ایستگاه رخش تا یزد و تأمین هزینه‌های شرکت در دوره‌های بین‌المللی برای راهنمایان تور، موضوع ژئوپارک شیرکوه و مسئله پارکینگ اقامتگاه‌ها را از جمله چالش‌های حوزه گردشگری برشمرد.
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد همچنین به محورهای گردشگری و میراث‌فرهنگی عنوان شده در سند یزد نوین نیز اشاره و تأسیس شرکت هواپیمایی، راه‌اندازی مرکز آموزش و توسعه سرمایه انسانی گردشگری، توسعه حمل‌ونقل ریلی استان، توسعه کمی و کیفی مراکز اقامتی استان یزد، متنوع‌سازی موزه‌ها و ایجاد موزه زنده، تهیه اطلس صنایع‌دستی، ایجاد مدرسه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی و… را از مهم‌ترین آن‌ها برشمرد.

بالاترین تخلفات بافت تاریخی مربوط به حوزه گردشگری است
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به مشکلات موجود در عرصه بافت تاریخی گفت: در یزد حدود ۳۰ هزار پلاک تاریخی داریم و سال ها با شهرداری درگیر بودیم که در این شهر تاریخی با این میزان پلاک تاریخی موقع آسفالت و سنگفرش باید نکات خاصی را رعایت کرد.
عبدالمجید شاکری ادامه داد: بالاترین تخلف در بافت مربوط به حوزه گردشگری و بوم‌گردی‌هاست مثلاً در یک کوچه پر تردد بیش از ۱۵ مجوز بومگردی داده می شود بدون اینکه ظرفیت ها را در نظر بگیرند. در شهر یزد ۴۰۰ کارگاه فعال در بافت داریم که به عنوان یک موزه برای گردشگری ارزش دارد ولی باید ظرفیت سنجی شود زیرا در حال حاضر در یکی دو محله شهر متمرکز شده ایم و بخشی از بافت دست نخورده است.
وی با اشاره به نبود اعتبار کافی در استان برای بافت تاریخی گفت: در موضوع بافت باید حق‌وحقوق ساکنان از جمله بحث ترافیک، پارکینگ و… را نیز در نظر گرفت.
معاون میراث موضوع نظام فنی مرمت در محدوده بافت تاریخی را نیز از موارد مهم برای پیگیری عنوان کرد.
رییس انجمن صنفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز گفت: وقتی در بافت تاریخی یزد، بوم‌گردی‌ها تأسیس شد آن‌ها که در روستا و ایل و چادر بودند وارد بافت تاریخی شدند و دچار مشکل شدیم.
میثم پیری ادامه داد: میراث‌فرهنگی در خصوص مجوز تأسیس بوم‌گردی‌ها سخت‌گیری نداشته. درصورتی‌که باید ظرفیت را سنجید که آیا یک منطقه پتانسیل چه تعداد بوم‌گردی و اقامتگاه سنتی دارد. از سوی دیگر مسئله تأسیسات آب و برق و گاز هنوز حل نشده است؛ بخشی از ظرفیت آب را بخریم و هزینه زیادی دارد همچنین شرکت توزیع برق، کنتور سه‌فاز اختصاص نمی‌دهد.

عدم استفاده از تمام ظرفیت قطار ترنست، گردشگری یزد را تضعیف کرد
نایب‌رییس انجمن دفاتر مسافرتی نیز به مشکلات ریلی استان اشاره کرد و گفت: طی دو دهه گذشته حمل‌ونقل ریلی استان نه‌تنها پیشرفتی نداشته؛ بلکه عقب‌گرد کرده است. عدم استفاده از تمام ظرفیت قطار ترنست یزد، به طور مستقیم گردشگری استان را تحت‌تأثیر قرار داده است.
محمدمهدی رجایی فرد تأکید کرد: در سال‌های گذشته روزانه ۴ رام قطار ترنست در مسیر یزد تردد داشته و در مجموع حدود ۲ هزار مسافر روزانه جابه جا می شده است این در حالی است که در حال حاضر ظرفیت ریلی ما یک روز در میان ۲۰۰ نفر است. این معضل، جایگاه ما در گردشگری را دچار بحران کرده است. واقعیت این است که اگر یک ساعت، خط ریلی یزد بسته شود همه صنایع به مشکل بر می خورد اما کسی پاسخگوی کاهش ظرفیت مسافری یزد نیست.
وی گفت: موضوع تأمین بودجه ایستگاه رخش تا یزد باید پیگیری شود؛ زیرا در صورت تکمیل و بهره‌برداری، تردد قطارهای باری در شهر یزد نخواهد بود و به‌این‌ترتیب مشکل قطارهای مسافری مرتفع خواهد شد.
معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد نیز در این نشست گفت: نظارت بر واحدهای تأسیسات گردشگری صورت می‌گیرد؛ اما مسئله این است که ما برای ۸۰۰ واحد گردشگری که نیمی از آن اقامتی است تنها یک کارشناس نظارت داریم.
هما خورشیدی ادامه داد: وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای استان به‌تبع کشور فرسودگی دارد و از طرفی حمل‌ونقل ریلی نیز باید ساماندهی شود.
وی تعطیلات آخر هفته برای رونق گردشگری داخلی، اجرایی‌شدن آیین‌نامه‌های داخلی و درنظرگرفتن اعتبار تبلیغات برای گردشگری را از مواردی که نیاز به پیگیری دارد عنوان و پیشنهاد کرد در دولت جدید مدیران میراث از بدنه این سازمان انتخاب شوند تا اشراف بیشتری به کار داشته باشند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]