حجم معاملات مسکن افزایش می یابد| گرانی ملک به نفع هیچ گروهی نیست| سیمان چرا گران شد؟
حجم معاملات مسکن افزایش می یابد| گرانی ملک به نفع هیچ گروهی نیست| سیمان چرا گران شد؟

پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه در نیمه دوم سال حجم معاملات افزایش می یابد گفت: اگر اتفاق خاص اقتصادی رخ ندهد قیمت مسکن در نیمه دوم امسال با ثبات خواهد بود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: گزارش تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران در مرداد ماه سال ۱۴۰۳ نشان داد که تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی در تهران به ۳.۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۳.۰ درصد رشد داشته است. این رشد اندک این نور امید را در میان فعالان و به خصوص سازندگان مسکن ایجاد کرد که شاید در ماه های آینده گزارش بانک مرکزی رونق بیشتری از معاملات را نشان دهد.

برخی کارشناسان و فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که نه تنها بازار مسکن با این آمارها و معاملات رونق نگرفته است بلکه رکود باز هم سنگین تر خواهد شد. اما برخی نیز معتقد هستند که با بهتر شدن شرایط اقتصادی کشور و کاهش تحریم های ظالمانه می تواند بسترساز مناسبی برای بهبود بازارها به خصوص بازار مسکن باشد.

هر چند گزارش اخیر بانک مرکزی از ۳۵۵۰ قراردادی که در ۲۲ منطقه شهر تهران به عنوان الگوی کشور صورت گرفته است نشان داد که این تعداد معامله صورت گرفته در حقیقت در حد صفر است.

گزارش اخیر بانک مرکزی به خوبی نشان داد که تورم مسکن بسیار پایین است و می توان گفت آرامش به بازار مسکن بازگشته است

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد آمارهای بانک مرکزی تا حدودی بارقه امید را در میان سازندگان و انبوه سازان مسکن ایجاد کرده است که رونق به بازار مسکن بعد از گذشت دو سال بازگشته است؟ آیا می توان امید داشت که هم ثبات قیمتی داشته باشیم و هم حجم معاملات مسکن بهتر شود؟ گفت: گزارش اخیر بانک مرکزی به خوبی نشان داد که تورم مسکن بسیار پایین است و می توان گفت آرامش به بازار مسکن بازگشته است و تورم مسکن هم فروکش کرده است.

انبوه سازان و سازندگان مسکن نیز از بدنه جامعه هستند و گرانی مسکن به نفع هیچ گروه و یا افرادی نخواهد بود

او ادامه داد: کاهش تورم مسکن و آرامش بازار مسکن این نوید را می دهد که در نیمه دوم امسال به ثبات قیمتی در بازار مسکن برسیم. امیدواریم که در شهریور ماه و یا ماه های آینده اتفاق خاص اقتصادی رخ ندهد که بخواهد بازارهای موازی و بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین آنچه که مهم و حیاتی است این است که انبوه سازان و سازندگان مسکن نیز از بدنه جامعه هستند و گرانی مسکن به نفع هیچ گروه و یا افرادی نخواهد بود.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور تاکید کرد: بی ثباتی قیمت ها به نفع هیچ فردی از جامعه نخواهد بود. آنچه که مهم است این است که باید ثبات قیمتی در هزینه های ساخت داشته باشیم. به عبارتی امید داریم که هزینه های ساخت و قیمت تمام شده ساخت مسکن افزایش نیابد چرا که هر گونه تغییری در قیمت تمام شده می تواند بر قیمت نهایی و قیمت مصرف کننده تاثیر بگذارد.

پورحاجت در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت تمام شده ساخت مسکن در ماه های اخیر افزایش داشته است؟ گفت: اگر به قیمت های سیمان در تیر ماه توجه کنید متوجه خواهید شد که به یکباره قیمت سیمان حتی در عمده فروشی نسبت به مرداد ماه چقدر فاصله دارد. در مرداد ماه امسال به یکباره قیمت سیمان در هر پاکت به ۲۰۰ هزار تومان هم رسید.

او ادامه داد: متاسفانه همسویی برخی شرکتها و کارخانه های بزرگ تنها با این عنوان که برق نداریم، سیمان را در بازار کمیاب و قیمت سیمان را به شدت افزایش دادند. حال وقتی اینگونه اتفاقات رخ می دهد آیا می توان گفت که قیمت تمام شده افزایش نیابد؟

قیمت هر پاکت سیمان به ۱۳۰ هزار تومان رسیده است در حالیکه در ماه های قبل از گرانی سیمان هر پاکت سیمان زیر ۱۰۰ هزار تومان معامله می شد

او افزود: در حال حاضر قیمت هر پاکت سیمان به ۱۳۰ هزار تومان رسیده است در حالیکه در ماه های قبل از گرانی سیمان هر پاکت سیمان زیر ۱۰۰ هزار تومان معامله می شد.

پورحاجت یادآوری کرد: آمارهای بانک مرکزی نشان می داد که قیمت مصالح ساختمانی تنها ۲ درصد تا ۱۶ درصد افزایش داردف در صورتیکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی بیشتر از این اعداد است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در پاسخ به این پرسش که امارهای بانک مرکزی موید یک رشد معاملات مسکن بود آیا می توانید به این آمارها امیدوار باشید؟ گفت: به هر حال همانطور که گفتم تورم مسکن کنترل شده است و حجم معاملات به نظر می رسد رو به فزونی بگذارد. هر جند که هنوز با دوران رونق فاصله زیادی داریم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]