وزیری با پس‌زمینه‌ی تحصیلی در علوم انسانی/ موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی علوم چه گفتند؟/ درباره حوادث سال ۱۴۰۱ از او موضع‌گیری ندیدیم!
وزیری با پس‌زمینه‌ی تحصیلی در علوم انسانی/ موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی علوم چه گفتند؟/ درباره حوادث سال ۱۴۰۱ از او موضع‌گیری ندیدیم!

وزیر پیشنهادی علوم در جلسه امروز رأی اعتماد بیان کرد: «ارتقاء کیفیت آموزش عالی از اولویت‌های من است. محور دوم و اولویت دوم تحول نظام آموزشی کشور مبتنی بر مهارت افزایی است. هم‌چنین بازنگری در استانداردها و ارزش‌گذاری‌های حاکم بر آموزش عالی از جمله آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی بر اساس مأموریت‌های زیر نظام‌های آموزش عالی باید اتفاق بیفتد.»

به گزارش خبرآنلاین، اواسط مرداد ماه بود که لیست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم طبق اصل ۱۳۰ قانون اساسی از سوی رئیس جمهوری به مجلس ارسال شد تا مسیر قانونی تشکیل کابینه طی شود. بر همین اساس، صبح امروز، سه‌شنبه ۳۰ مرداد ماه، جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی علوم در نوبت صبح برگزار شد و نمایندگان موافق و مخالف، نظر خود را در خصوص «حسین سیمایی صراف» به‌عنوان وزیر پیشنهادی، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام کردند.
ارتقاء کیفیت آموزش عالی از اولویت‌های من است/ حرف نسل Z را بفهمیم و پرسشگری را به رسمیت بشناسیم
حسین سیمایی صراف طی این جلسه در دفاع از برنامه‌های خود، با بیان اینکه مجلس بودجه خوبی برای بخش فرهنگی درنظر گرفته است، گفت: «گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی‌تفاوت و بی‌طرف نخواهند بود.»
او اظهار داشت: «کرامت استاد و دانشجو اقتضا می‌کند که استقلال نهاد علم و آزادگی و پرسشگری را به رسمیت بشناسیم. گسست بین نسلی و فرهنگی رو به گسترش است؛ مهم است حرف یکدیگر و حرف نسل Z را بفهمیم که این یک واقعیت است. دانشجوهای ما نیازمند خدمات مربوط به سلامت روان و اجتماعی هستند که البته امری پر هزینه است.»
وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: «ارتقاء کیفیت آموزش عالی از اولویت‌های من است. محور دوم و اولویت دوم تحول نظام آموزشی کشور مبتنی بر مهارت افزایی است. ما درصدد هستیم مهارت افزایی را طی کنیم. هم‌چنین یک بازنگری در برنامه‌های درسی لازم است. همه موسسات آموزش عالی موظف می‌شوند که به صورت مشخص به اقتضای بازار کار و آینده پیش‌رو بخشی از واحدهای درسی خود را در قالب مهارت‌آموزی و کسب مهارت تعریف کنند. مطابق قانون برنامه، سهم آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای باید به ۴۰ درصد برسد. بازنگری در استانداردها و ارزش‌گذاری‌های حاکم بر آموزش عالی از جمله آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی بر اساس مأموریت‌های زیر نظام‌های آموزش عالی هم باید اتفاق بیفتد.»
سیمایی صراف در پایان اظهارات خود، ضمن احترام به همه گرایش‌های سیاسی، تاکید کرد: «مشی من همیشه مشخص بوده است و من اعتدالی بوده‌ام، سوابق من نیز اعتدالی بودنم را نشان می‌دهد. کسانی هم که به کار گرفتم از همه گرایش‌های سیاسی بودند اما با شرط اعتدال و صلاحیت‌های علمی و فنی و کارآمدی.»

امید به آینده در برنامه‌های وزیر پیشنهادی مشاهده می‌شود/ سیمایی صراف اهل تعامل است
سید مسعود خاتمی، نماینده مردم گلپایگان، در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: «برنامه وزیر پیشنهادی علوم با محوریت مسئولیت اجتماعی نظام آموزشی، تحقیقاتی و فناوری بوده است. عمده نگاه ایشان فرایند اثرگذارساختن دانشگاه در حیات و مناسبات پیچیده جامعه را نشان می‌دهد و امید به آینده و نگاه مثبت به افق آینده در برنامه‌های ارائه‌شده از سوی ایشان مشاهده می‌شود.»
حجت الاسلام سید محمد موحد، عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی، در جریان جلسه امروز، در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: «وزیر علوم پیشنهادی از ویژگی‌های منحصر به فردی در بعضی از ابعاد برخوردار است؛ تحصیلات حوزوی، دانشگاهی و سوابق اجرایی از جمله این موارد است.»
محمد بهرامی سیف آباد، نماینده مردم بویراحمد، هم در طی جلسه گفت: «از آقای دکتر سیمایی صراف حمایت می‌کنم چون دارای جایگاه حقوقی و علمی بوده و از بدنه دانشگاه هستند و امیدواریم با رفع بدبینی‌ها و تأمین امنیت محیط دانشگاه، دانش‌افزایی نسل آینده را در کشور رقم بزنند.»
احمد مرادی، نماینده بندرعباس، سیمایی‌ صراف را از جمله نقاط قوت پزشکیان برشمرد و گفت: «وزارت علوم به فردی دلسوز و با انگیزه و شجاع نیاز دارد که آقای سیمایی صراف این ویژگی‌ها را دارد. هم‎چنین برنامه‌های ایشان جامع، اثرگذار و منطبق با برنامه هفتم است.»

محمود نیلی‎‌احمدآبادی، رئیس سابق دانشگاه تهران، هم پیش‌تر با اشاره به اینکه سیمایی صراف دارای روحیه تعامل است، در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته بود: «وزارت علوم در حال حاضر نیازمند وزیری است که دارای روحیه تعامل باشد و با تکیه بر این توانایی، اختیاراتی که از دست وزارتخانه خارج شده است را بازگرداند، نحوه برخورد با دانشگاه‌ها را بداند و رؤسایی را برگزیند که مورد وثوق جامعه دانشگاهی باشند. این روحیات در عملکرد آقای سیمایی صراف قابل مشاهده است.»
مجید فولادیان، دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، هم در یادداشتی برای خبرآنلاین نوشته بود: «وزیرانی که پس‌زمینه‌ی تحصیلی در علوم انسانی دارند، به دلیل نگاه جامع‌تر و توجه به ابعاد فرهنگی و اجتماعی مسائل، می‌توانند به شکلی مؤثرتر به حل چالش‌های پیچیده نظام آموزش عالی ایران بپردازند و تعادل لازم بین نیازهای علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور را برقرار کنند. معرفی دکتر سیمایی صراف می‌تواند فرصتی مغتنم برای حل بحران‌های آموزش عالی کشور باشد.»
هم‌چنین غلامرضا غفاری، استاد گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، هم در یادداشت خود برای خبرآنلاین اشاره کرده بود: «تجربه کار و مدیریت در سطوح عالی و کلان و نیز حضور در کمیسیون‌های تخصصی، از دکتر سیمایی صراف فردی شایسته برای تصدی وزارت علوم ساخته است. اینکه ایشان دانش‌آموخته علوم انسانی است و حقوقدانی کارآزموده و دارای ارتباطات وسیع با اقشار مختلف حوزویان، دانشگاهیان، نمایندگان ادوار مجلس و… است، مزیتی بزرگ محسوب می‌شود که می‌تواند وزارت علوم را از دست‌اندازهای مختلف اداری، مالی و حقوقی به سرمنزل مقصود برساند. علاوه بر آن ایشان دارای سعه صدر، وسعت‌نظر و پاک‌دستی، باور به قانون‌مداری و شفافیت، توانمند و باورمند به گفتمان عدالت‌مداری و تخصص‌محوری است. در وزارت علوم حضور وزیری با سطح بالای تعامل می‌تواند یکی از امیدهای بازگشت اعتماد و همکاری متقابل برای اعتلای وزارت علوم باشد.»

در برنامه آقای سیمایی هیچ اولویت مشخصی وجود ندارد/ درباره محور مقاوت، حوادث سال ۸۸ و ۱۴۰۱ از او موضع‌گیری ندیدیم
طی این جلسه، علیرضا عباسی، نماینده کرج، اشتهارد و فردیس به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی علوم گفت: «وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود و اسناد بالادستی به برنامه هفتم اشارات زیادی داشته، منتها اینقدر موارد زیاد است که انگار اولویت و برنامه مشخصی ندارد.»
این نماینده مجلس هم‌چنین بیان کرد: «کسی که قرار است در وزارت علوم منصوب شود باید موضع‌گیری‌های مناسبی داشته باشد، ما موضع‌گیری از شما درباره فتنه ۸۸، محور مقاومت و اغتشاشات سال ۱۴۰۱ ندیدیم اما در برخی موارد موضع‌گیری‌هایی داشتید که مناسب نبود از جمله آن درباره عزاداری دختران بی‌حجاب در کرج است که مسئولان امنیتی ورود کردند. شما در این باره بیان داشتید که در روز عاشورا نیاز به امر معروف نیست.»
محمد سراج، نماینده مردم تهران، هم به‌عنوان مخالف بعدی گفت: «در کمیسیون اجتماعی مجلس، هشت سوال از آقای سیمایی صراف پرسیدم اما به هیچ‌یک از سؤالاتم پاسخ نداد و به این دلیل با او مخالفت کردم.»
عبدالحسین همتی سراپرده، نماینده مردم زرند و کوهبنان، نیز در جایگاه مخالف اظهار داشت: «برنامه‌های ارائه‌شده از سوی وزیر پیشنهادی کلی است، سنجش‌پذیر نیست و زمان‌بندی هم ندارد؛ هم‌چنین در این برنامه یک‌سری از موارد، اعم از عدالت آموزشی در برخورداری از آموزش عالی مغفول مانده است که امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد. درباره تسهیل ازدواج دانشجویان و خوابگاه‌های متاهلی نیز برنامه خاصی مشاهده نشده است. معیشت اساتید و مسکن آنها با مشکلاتی مواجه است و نیاز است که حتماً مورد توجه قرار بگیرد. توقع داریم که مانند رشته‌های پزشکی که در دوران تخصص‌شان پولی به آنها داده می‌شود، لااقل برای دانشجویان برتر دوره‌های دکترا هم مبلغی پرداخت شود.»

۴۷۲۳۲

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]