نقطه قوت رئیس‌جمهور چه‌طور علیه خودش استفاده می‌شود؟
نقطه قوت رئیس‌جمهور چه‌طور علیه خودش استفاده می‌شود؟

از بیان مسئله تا حل مسئله فاصله بسیار وجود دارد. شاید یکی از تفاوت های اساسی آقای دکتر پزشکیان با اسلاف خود این باشد که او در بیان مسئله جسور و بدون ملاحظات مرسوم است.

بیان مسئله مقدمه حل مسئله است، به شرط آن که برای حل آن تمایل لازم در کل حاکمیت وجود داشته باشد، تعهد به انجام آن به لحاظ سیاسی، اقتصادی و مانند آن و منایع موردنیاز وجود داشته باشد و برنامه مدون، انجام پذیر و علمی برایش تدارک دیده شود. بعد از همه اینها تازه نیازمند کارگزاران و مجریانی است که شریف، لایق، مردمی، عاری از هرگونه تعارض منافع و دوستدار مردم و مملکت‌شان باشند. امیدواریم مانند بسیار کارهای دیگر در محدوده بیان مسئله متوقف نشویم و همچنان در آرزوی حل مسئله عمر سپری نکنیم. این شیوه صحبت‌های جناب رییس جمهور جذابیت موقت و حداکثر چند ماهه دارد وگرنه از همین عبارات علیه خودش و دولتش استفاده خواهد شد.

با عنایت به تمایل رئیس جمهور محترم به حل مسائل از طریق مستندات علمی لازم است گام های زیر توسط دولت محترم برداشته شود:

۱. شناسایی مسائل با اولویت در حوزه‌های مختلفی مانند اقتصاد، آموزش و پرورش، سلامت، زیرساخت‌ها و…. برای شناسایی این مسائل، می‌توان از اطلاعات رسمی، آمارها، تحلیل‌های مختلف و همچنین نظرات و نیازهای سنجی ها استفاده شود.

۲. تحلیل مسائل که باید دلایل و عوامل آنها را مورد بررسی قرار داده و عواقب و تأثیرات آنها را بر جوامع و کشور مورد بررسی قرار داد.

۳. ارائه راهبردها و راهکارها به شکلی دقیق و کاربردی.  در این مرحله، باید ایده‌ها، استراتژی‌ها و سیاست‌های مورد نیاز را جهت حل مسائل پیشنهاد داد.

۴. انتخاب و بهترین راهکارها.  برای اجرای موفق راهکارها، شفافیت، همکاری با سایر افراد و نهادها، تخصیص منابع، کنترل و پایش عملکرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

۵. پایش و ارزشیابی از ارکان مهم موفقیت در حل مسئله است و نتایج و عملکرد آنها را با استقرار هدف و خروجی مورد انتظار مقایسه کرد. د

در هر مرحله از بیان مسائل تا حل مسایل، فرآیندی پویا و متناسب با شرایط و واقعیت‌های کشور ضروری است.  در این فرآیند، نیاز به همکاری و تعامل با سایر نهادها و افراد مرتبط است که می‌تواند به افزایش پذیرش و اجرای موفق راهکارها کمک کند.
بدیهی است هدایت مناسب و فعال کردن هزاران مرکز تحقیقاتی، دانشگاه، اساتید و دانشجویان مرتبط با هر مسئله و سایر ظرفیت های بالقوه در کشور می تواند عصای دست دولت چهاردهم برای حل مسائل مختلفی که دکتر پزشکیان به مناسبت ها و نشست های مختلف سلامت، اقتصاد، آموزش و پرورش، سیاست و روابط بین المللی، نهادهای فرهنگی، نطامی و انتظامی، عدالت و مانند اینها بیان می کند، باشند.

*اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه

۲۳۳۲۳۳

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]