بهای تمام شده کالای فروش رفته در شرکت تولیدی
بهای تمام شده کالای فروش رفته در شرکت تولیدی
در دنیای تجارت و حسابداری بهای تمام شده کالای فروش رفته (COGS) یکی از شاخص‌های سنجش عملکرد شرکت است. COGS به معنی هزینه‌های مربوط به تولید یا تهیه محصولاتی است که در یک دوره مالی برای تولید و فروش آن‌ها صرف‌ می‌شود.

انتخاب صحیح این روش‌ می‌تواند تاثیر بسزایی در تصمیم گیری‌ها و عملکرد مالی کسب وکارها داشته باشد. در واقع مدیران با توجه به عدد به دست آمده از این شاخص‌ می‌توانند برنامه ریزی بهتری برای هزینه تولید یا دستمزد داشته باشند. اگر‌ می‌خواهید در مورد اهمیت و فواید بهای تمام شده کالای فروش رفته در شرکت تولیدی و نحوه محاسبه آن اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

منظور از بهای تمام شده کالای فروش رفته چیست؟

بهای تمام شده کالای فروش رفته شامل هزینه‌های مستقیم مربوط به تولید کالاهای فروخته شده توسط شرکت‌ می‌شود. این مقدار هزینه مواد مصرفی در تولید کالا و هزینه‌های مستقیم و دستمزد نیروی کار مورد استفاده را شامل‌ می‌شود. در واقع این شاخص شامل هزینه ایجاد محصولاتی است که شرکت آن‌ها را به فروش‌ می‌رساند و هزینه هایی در آن لحاظ‌ می‌شود که به شکل مستقیم به تولید محصولات مرتبط هستند و هزینه‌های غیر مستقیمی مانند هزینه‌های توزیع، فروش و بازاریابی را دربر نمی‌گیرد.

بهای تمام شده کالای فروش رفته چگونه محاسبه‌ می‌شود؟

برای محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته در شرکت‌های تولیدی از روش زیر استفاده‌ می‌شود.

  • موجودی کالا در اول دوره + موجودی کالا در طول دوره – موجودی پایان دوره = قیمت تمام شده کالای فروش رفته
  • موجودی کالای آماده فروش از موجودی کالای پایان دوره کسر شود = بهای تمام شده کالای فروش رفته

در شرکت تولیدی موجودی کالای اول دوره را با خریدهای طی دوره جمع‌ می‌کنند. حاصل آن نشان‌دهنده بهای تمام شده کالای آماده برای فروش است. سپس موجوی کالای پایان دوره را از بهای تمام شده کالای آماده فروش کم‌ می‌کنند و نتیجه نشان دهنده چیزی است که به فروش رفته است.

برای محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته باید چه مواردی لحاظ شوند؟

به منظور محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته باید موارد زیر در نظر گرفته شوند:

  • مواد اولیه
  • دستمزد
  • مواد غیر مستقیم
  • دستمزد غیر مستقیم
  • سایر هزینه‌ها

برای محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته باید چه مواردی لحاظ شوند؟

اهمیت محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته در شرکت‌های تولیدی

از حسابداری بهای تمام شده جهت محاسبه انواع هزینه‌های شرکت استفاده‌ می‌کنند. این شاخص بسیار حائز اهمیت است و ابزاری عالی برای کنترل شرکت توسط مدیران محسوب‌ می‌شود. در واقع محاسبه بهای تمام شده شرکت تولیدی به دلیل تعیین نرخ بازده سرمایه گذاری، تعیین نقطه سربه سر، امکان محاسبه سود خالص، کنترل هزینه‌های تولید، کشف قیمت مناسب برای محصولات تولیدی اهمیت دارد.

محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته در اکسل

یکی از بهترین روش‌ها برای محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته وارد نمودن اطلاعات هزینه‌های شرکت و بهای تمام شده محصول در یک فایل اکسل است. برای این منظور نیاز است که جدول بهای تمام شده را پر کنید و اطلاعات زیر را وارد نمایید.

  • مواد اولیه را تعریف کنید و قیمت خریدشان را تعیین کنید.
  • محصولات نهایی را جهت محاسبه بهای تمام شده مشخص کنید.
  • هزینه‌های ثابت ماهانه مانند ثابت و سربار را مشخص کنید.
  • منابع و مواد مصرفی مورد استفاده را تعیین کنید.
  • منابع مصرف شده در فرآیند ساخت محصول نهایی را با تفکیک از سهم هزینه‌های ثابت مشخص کنید.

محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته در اکسل

اکنون از روش‌های زیر‌ می‌توانید برای محاسبه بهای تمام شده استفاده کنید.

روش فایفو FIFO

این روش به اولین صادره از اولین وارده مشهور است. در این شیوه کالای وارد شده اول همان صادره اول در نظر‌ می‌گیرند. به عبارتی کالای اولی که به انبار وارد‌ می‌شود همان کالای اولی است که از انبار خارج‌ می‌گردد. بنابراین موجودهای پایان دوره کالاهای دیرتر خریداری شده هستند. لازم به ذکر است که در زمان تورم و افزایش قیمت ها، کالاهای ارزان تر نیز در محاسبه کالای فروش رفته لحاظ‌ می‌شوند.

روش لایفو LIFO

این روش نقطه مقابل روش فایفو است. یعنی اولین صادره از آخرین وارده است و آخرین ورودی انبار اولین خروجی انبار محسوب‌ می‌شود. از این رو کالاهایی که در ابتدا خریداری‌ می‌شوند موجودی پایان دوره را تشکیل‌ می‌دهند. در این روش در شرایط تورم ، کالای گران تر را در محاسبه بهای کالای فروش رفته در نظر‌ می‌گیرند.

 روش میانگین

در این روش کالاهای خریداری شده اول دوره را جمع و سپس بر تعداد آن تقسیم‌ می‌کنند و قیمت کالاها مشخص‌ می‌گردد. در این روش زمان ورود و خروج کالا چندان مهم نیست و با هر بار ورود و خروج کالا قیمت تغییر‌ می‌کند.

روش آخرین خرید

در این روش قیمت آخرین کالای خریداری شده در قیمت آن ضرب‌ می‌گردد. به این ترتیب قیمت مشخص خواهد شد. در این روش بهای تمام شده افزایش و سود کاهش‌ می‌یابد.

روش استاندارد

قیمتی که مشخص‌ می‌شود برای کالا به صورت استاندارد است. در واقع دیگر قیمت خرید در پایان دوره را مد نظر قرار نمی دهند و تنها قیمت استادارد را در تعدادکالا ضرب‌ می‌کنند.

بهترین روش برای تعیین بهای تمام شده کالای فروش رفته

بهترین روش برای تعیین بهای تمام شده کالای فروش رفته

محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته در شرکت تولیدی‌ می‌تواند فواید بسیاری برای مدیران شرکت‌ها داشته باشد و به آن‌ها در مدیریت موجودی شرکت کمک کند. از این رو امروزه اکثر مدیران شرکت‌های تولیدی با خرید نرم افزار حسابداری و مالی سعی‌ می‌کنند این پروسه را به صورت خودکار و سیستمی با دقت بالا انجام دهند و کمتر از روش‌های سنتی استفاده‌ می‌کنند. در واقع وجود یک اشتباه کوچک در محاسبه بهای تمام شده‌ می‌تواند کاملا قیمت تمام شده کالای فروش رفته و همچنین سود خالص شرکت را تحت تاثیر قرار دهد و عملکردهای مالی واحد تجاری را کاملا دچار تغییر کند.

 برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی مدیران شرکت‌های تولیدی‌ می‌توانند با کارشناسان فروش مجرب موسسه صدگان که به صورت تخصصی در زمینه تولید و فروش نرم افزاری‌های مالی و حسابرسی فعالیت دارند تماس بگیرند و متناسب با نیازهای خاص کسب وکار خود بهترین گزینه را خریداری نمایند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]