اهمیت دیپلماسی انرژی | سود برقراری ارتباط با سایر کشورها چقدر است؟
اهمیت دیپلماسی انرژی | سود برقراری ارتباط با سایر کشورها چقدر است؟

آنطور که شواهد نشان می دهد، دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم بسیار دارای اهمیت بوده است.

برقراری ارتباط در زمینه انرژی یا همان دیپلماسی انرژی با سایرکشورها، می تواند نقش مهمی در حرکت اقتصاد به مسیر رشد داشته باشد.

حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی درباره با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم، در دیپلماسی انرژی، گفت: دولت سیزدهم با تنظیم پیمان‌های منطقه‎ای توانست دیپلماسی فعالی را ایجاد کند، نمونه آن برقراری ارتباط دیپلماسی انرژی با کشور ترکمنستان است که پیش از این هم برقرار بود، اما به دلایلی حذف شده بود. با برقراری دوباره سوآپ گازی با این کشور، ترکمنستان به جای فروش گاز به مشتریان اروپایی از طریق دریای شمال، گاز را به کشور ما می‌فروشد. به کمک این دیپلماسی می‌توانیم دوباره گاز وارد کنیم و در مکانی که باید مصرف کنیم.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که ازسرگیری سوآپ انرژی با ترکمنستان، اهمیت زیادی دارد، به دلیل گستردگی ایران، هزینه زیادی برای انتقال گاز از جنوب، به سمت شمال و بخش‌های دیگر کشور، به دولت تحمیل می‌شود؛ بنابراین، بهترین راه برای کاهش هزینه‎ انتقال انرژی، خرید گاز از کشورهای شمالی مانند ترکمنستان است که با دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، این اتفاق افتاد.

مرادی با اشاره به تمهیدات رئیس جمهور فقید در حوزه دیپلماسی انرژی، افزود: از طرف دیگر، در این مدت زمان، با کشور عراق هم ارتباط دیپلماسی انرژی برقرار شد. کشور عراق نیاز به برق داشت و ساماندهی انرژی در دولت سیزدهم در برحه‎ای به صورت تأمین گازوئیل و در زمان دیگری به صورت بنزین برای ما اتفاق افتاد. علاوه بر این، در زمان رئیس‌جمهور شهید، ما با دولت افغانستان هم با وجود ساختار معیوب و مشکلاتی که این کشور با آن روبه‎رو است، توانستیم، ارتباط دیپلماسی فعالی در حوزه انرژی داشته باشیم.

مرادی گفت: در دولت سیزدهم و به کمک دیپلماسی انرژی این دولت، به صورت گسترده با کشورهای همسایه مراودات داشتیم که از نظر استانداردهای اقتصاد بین‌الملل توانستیم، ۱۲ میلیارد دلار با کشورهای همسایه معامله کنیم. در صورت مراودات بیشتر، این رقم می‌تواند به ۱۰ برابر هم افزایش پیدا کند. با توسعه دیپلماسی انرژی، ما می‌توانیم کالای مورد نیازمان را از کشورهای دیگر، وارد چرخه واردات کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته‎ای نه چندان دور، بسیاری از تجهیزات موردنیاز در حوزه انرژی به کشور وارد می‌شد، افزود: حال اما در همین نمایشگاه تجهیزات نفت و گاز که چند ماه قبل برگزار شد، شاهد رشد چشمگیر ساخت تجهیزات و ابزارهای حوزه انرژی و توسط شرکت‌های دانش‎بنیان داخلی بودیم.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: امروز با کمک دانش‎‌ بومی شرکت‌های دانش‎‌بنیان و با کمک و حمایت دولت رئیس جمهور فقید، شیرهای ۵۶ اینچی، لوله‌های اسپیرال و لوله‌های استریل ضد آفتاب و سایر تجهیزات و ابزارهای دقیق حفاری و انتقال نفت و گاز در کشور به تولید و بهره‌برداری رسیده است، به طوری که می‌توانیم بسیاری از آن‎‌ها را به کشورهای دیگر، صادر کنیم. حالا با حمایت‌های رئیس جمهور شهید، بسیاری از ابزارهایی که در صنعت نفت و گاز کشور استفاده می‌شود، تجهیزاتی است که در شرکت‌های دانش‎بنیان تولید شده‎اند.

 دیپلماسی انرژی رویکردی به توسعه و افزایش عایدات نفتی و ایفای نقش واسطه برای تعمیق پیوند‌های دیپلماتیک کشور و همچنین زمینه‌ساز ایجاد تعامل و گسترش همکاری‌‌های اقتصادی و صنعتی در زمینۀ سرمایه‌گذاری خارجی، انتقال فناوری و نیز بهبود مدیریت داخلی منابع محسوب می‌شود.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]