سریال کاهش قیمت نفت | بازار انرژی در شوک فرو رفت!
سریال کاهش قیمت نفت | بازار انرژی در شوک فرو رفت!

قیمت نفت در معاملات امروز بازار جهانی با کاهش قیمت همراه شد.

روند کاهشی قیمت نفت همچنان ادامه دارد و بازار امروز طلای سیاه نیز یک کاهش قیمت را تجربه کرد. 

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۵ سنت معادل ۰.۳۱ درصد کاهش به ۷۹ دلار و ۶۲ سنت رسید.

قیمت نفت امروز کاهش یافت و سومین کاهش پیاپی هفتگی را ثبت کرد. سرمایه‌گذاران در حال بررسی اظهارات مقامات اوپک پلاس و جدیدترین اطلاعات اشتغال آمریکا هستند که احتمال کاهش زود هنگام نرخ بهره فدرال رزرو را پایین آورده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۵ سنت معادل ۰.۳۱ درصد کاهش به ۷۹ دلار و ۶۲ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲ سنت معادل ۰.۰۳ درصد کاهش ۷۵ دلار و ۵۳ سنت معامله می‌شود.

اطلاعات اقتصادی آمریکا نشان داد رشد اشتغال در این کشور در ماه مه سریع‌تر از حد انتظار بوده است، بدین ترتیب فدرال رزرو کاهش نرخ بهره را حداقل تا ماه سپتامبر به تأخیر می‌اندازد.

بانک مرکزی اروپا علیرغم دورنمای نامطمئن تورم، نرخ بهره را در روز پنجشنبه برای اولین بار از ۲۰۱۹ پایین آورد.

نرخ بالای بهره فعالیت اقتصادی را آهسته کرده و تقاضا برای نفت را کاهش می‌دهد. شاخص دلار هم به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا ۰.۸ افزایش یافته و خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر کرده است.

اما اظهارات مقامات عربستان و روسیه، از اعضای اصلی ائتلاف اوپک پلاس در مورد آمادگی آنها برای توقف افزایش تدریجی تولید، از قیمت نفت حمایت می‌کند.

با وجود تصمیم اخیر وزیران اوپک پلاس برای تمدید برنامه اصلی محدودیت عرضه نفت تا پایان سال ۲۰۲۵، قیمت‌ نفت به شدت کاهش پیدا کرده که گویای تردید بازار نسبت به پیش‌بینی‌های این گروه از رشد تقاضا است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و شرکایش در اوپک پلاس، یکشنبه هفته جاری، با تمدید کاهش تولید که اولین بار در سال گذشته اعلام شد، موافقت کردند. مدت این تمدید که قبلا پیش‌بینی شده بود نیمه دوم سال ۲۰۲۴ را پوشش دهد، کل امسال و کل سال ۲۰۲۵ را تحت پوشش قرار خواهد داد.

هدف از کاهش تولید، ایجاد کفی برای قیمت نفت و کمک به بالاتر رفتن آن است. با کاهش تولید داوطلبانه اضافی هشت عضو اوپک پلاس به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز و ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز کاهش تولید کلی این گروه، مجموع محدودیت عرضه اوپک پلاس، حدود ۶ میلیون بشکه در روز است که قرار است تا ۱۸ ماه دیگر ادامه پیدا کند و با این حال، قیمت نفت پس از برگزاری دیدار وزیران اوپک پلاس و اعلام تصمیم آنها، کاهش یافت و به شدت سقوط کرد.

علت کاهش قیمت‌ نفت که نشان می‌دهد کار اوپک پلاس در کنترل قیمت‌ نفت، تا چه حد دشوارتر شده است، بخشی از اعلامیه رسمی بود. طبق اعلامیه اوپک پلاس، این گروه، کاهش تولید خود را تمدید خواهد کرد، اما در صورت بهبود شرایط بازار، ممکن است در اواخر سال، تسهیل بخشی از این کاهش تولید را آغاز کند.

با در نظر گرفتن واکنش معامله‌گران به اخبار احتمال عرضه بیشتر به بازار، احتمال وقوع چنین اتفاقی بسیار اندک است و این باعث می‌شود اوپک پلاس چاره‌ای نداشته باشد جز اینکه به کاهش‌ها برای آینده قابل مشاهده پایبند بماند و امیدوار باشد که پیش‌بینی‌هایش درباره رشد  تقاضا، درست از آب دربیاید.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]