تداوم خشکسالی در کشور | کدام استان ها درگیر بحران هستند؟
تداوم خشکسالی در کشور | کدام استان ها درگیر بحران هستند؟

کمبود بارش ها سبب شده است تا کشور وارد چهارمین سال خشکسالی شود و تعدادی از استان ها درگیر تنش آبی باشند.

بحران آب و تنش های آبی مدتی است که در کشور وجود دارد و بسیاری از استان ها را درگیر خود کرده است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به تداوم خشکسالی در کشور گفت: هم‌اکنون ۶ استان کشور با تنش آبی روبرو هستند که به ترتیب شامل تهران، بوشهر، قزوین، فارس، سمنان و چهارمحال و بختیاری می شود. 

فیروز قاسم‌زاده به تشریح شرایط اقلیمی و وضعیت منابع آبی کشور پرداخت و گفت: ایران دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و بیش از ۸۰ درصد کشور در محدوده اقلیم خشک قرار دارد.

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه مجموع بارندگی در سطح اقلیم خشک کشور از تنوع جدی برخوردار است، افزود: برای مثال در مناطقی مانند فلات مرکزی شاهد بارندگی ۴۵ میلی‌متر هستیم، این در حالی است که در برخی دیگر از مناطق ۱۴۰۰ میلی‌متر بارندگی دریافت می‌شود.

وی همچنین به جبهه‌های بارشی مختلف و تأثیر فعالیت آن بر وضعیت منابع آبی کشور اشاره و تصریح کرد: فعالیت جبهه‌های بارشی مدیترانه، دریای سرخ و موسمی هند، وضعیت منابع آبی کشور را در طول یک سال آبی مشخص می‌کند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه میزان بارش‌ها در کل پهنای کشور در سال آبی جاری ۳ درصد بیش از شرایط نرمال به ثبت رسیده است، ادامه داد: این در حالی است که بارندگی در نقاط مختلف کشور متفاوت بوده به طوری که میزان بارندگی در تهران نسبت به شرایط نرمال ۵۵ سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته و در مقابل شاهد افزایش ۵۰ درصدی بارش‌ها در استان‌های یزد و سیستان و بلوچستان بودیم.

سخنگوی صنعت آب کشور یادآور شد: هم‌اکنون ۶ استان کشور با تنش آبی روبرو هستند که به ترتیب شامل تهران، بوشهر، قزوین، فارس، سمنان و چهارمحال و بختیاری می‌شود.

وی با بیان اینکه کشور در سه سال آبی متوالی اخیر با کاهش جدی بارندگی روبرو شده است، اظهار کرد: آورد بخش عمده‌ای از رودخانه‌ها تا چند ماه اخیر صفر یا نزدیک به صفر بوده و همین مساله موجب شد تا وضعیت مخازن آب تعداد قابل توجهی از سدهای کشور در شرایط نامناسب قرار گیرد.

قاسم زاده در ادامه تاکید کرد: اثرات منفی سه سال آبی کم بارش فقط در صورتی جبران می‌شود که طی چندین سال میزان بارش‌های کشور افزایش قابل توجهی یابد.

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه خشکسالی هیدرولوژیکی همچنان در کشور برقرار است، افزود: این شرایط زمانی بهبود می‌یابد که چشمه‌ها پرآب و دبی پایه رودخانه‌ها تأمین شود.

وی بارش‌های سیل‌آسا و رگباری را نقطه مقابل بارش‌های متداوم و مؤثر دانست و گفت: در سال‌های اخیر بارندگی‌ها عمدتاً رگباری و سیل‌آسا بوده است این در حالی است بارندگی، زمانی مؤثر است که ملایم و متداوم در طول زمستان رخ دهد. امسال نیز شاهد بارندگی نامتوازن به صورت رگباری در استان‌های کشور بودیم.

وی در همین زمینه ادامه داد: زمانی که بارندگی رگباری باشد سیل رخ می‌دهد و در مکان‌هایی که سازه‌هایی مانند سد وجود نداشته باشد این منابع آبی از دسترس خارج می‌شود.

قاسم زاده با بیان اینکه هم اکنون میزان ذخایر آبی در بیش از ۲۰ سد کشور به ۱۰۰ رسیده است خاطرنشان کرد: نکته حائز توجه در این زمینه این است که وزارت نیرو در مکان‌هایی که آب مطمئن وجود داشته باشد برای تأمین آب منطقه در بخش‌های مختلف از جمله شرب، کشاورزی و صنعت اقدام به احداث سد می‌کند.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]