کاهش شدید قیمت نفت | آتش بس غزه نزدیک است؟
کاهش شدید قیمت نفت | آتش بس غزه نزدیک است؟

قیمت نفت در معاملات امروز، تحت تاثیر عوامل بسیاری کاهش یافت.

صحبت های بسیاری از توافق آتش بس غزه به گوش می رسد و این موضوع قیمت نفت را تحت تاثیر قرار داده است.

قیمت نفت پس از چهار هفته رشد، در برابر چشم انداز توافق آتش بس در غزه و کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، کاهش یافت.

بهای معاملات نفت برنت با ۱۲ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، به ۸۶ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۸ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، به ۸۲ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید.

مذاکرات بر سر طرح آتش بس آمریکا، با هدف پایان دادن به جنگ ۹ ماهه در غزه و با میانجیگری قطر و مصر، در حال انجام است و اگر این مذاکرات، برآیندی داشته باشد، از بخشی از فشار صعودی بر قیمت نفت خواهد کاست.

در این بین، بنادر کورپوس کریستی، هیوستون، گالوستون، فری پورت و تگزاس سیتی روز یکشنبه بسته شدند تا برای توفان استوایی بریل آماده شوند. بسته شدن بنادر می تواند صادرات نفت خام و گاز طبیعی مایع (ال ان جی)، ارسال نفت به پالایشگاهها و تحویل سوخت موتوری از این تاسیسات را به طور موقت متوقف کند.

تحلیلگران موسسه مالی ING به سرپرستی وارن پترسون در یادداشتی نوشتند: در حالی که ورود توفان، بخشی از تولید نفت و گاز فراساحلی را در معرض خطر قرار می‌دهد، نگرانی درباره زمان رسیدن توفان، تاثیری است که می تواند بر زیرساخت پالایشی داشته باشد. هرگونه اختلال در فعالیت پالایشگاه‌های تگزاس، احتمالا از قیمت محصولات پالایشی پشتیبانی خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز در روز جمعه نشان داد تعداد دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته، تغییری نداشت و در ۴۷۹ حلقه ایستاد که پایینترین میزان از دسامبر سال ۲۰۲۱ است.

اعلامیه اوپک در اوایل ماه گذشته میلادی همچنین بر ادامه کاهش ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه‌ای در روز تا پایان سپتامبر ۲۰۲۴ تاکید کرد. در مجموع، این کاهش‌‌‌‌‌ها حدود ۶‌درصد از تقاضای جهانی نفت را پوشش می‌دهد، با این حال حتی با وجود این کاهش‌‌‌‌‌ها، قیمت شاخص برنت هنوز نتوانسته از آستانه ۹۰دلار در هر بشکه عبور کند؛ اتفاقی که آخرین‌بار در سپتامبر سال‌قبل رخ‌داده بود. این رویکرد مبهم تولیدکنندگان عمده نفت، سوالات مهمی را در مورد اقدامات آینده دو بازیگر اصلی در اتحاد اوپک، یعنی عربستان‌سعودی و روسیه و پیامدهای گسترده‌‌‌‌‌تر آن بر قیمت جهانی نفت و ثبات اقتصادی مطرح می‌کند.

برخلاف تصور عموم، عربستان‌سعودی غرق در ثروت نفتی نیست. این کشور با بهای پایین نفت‌برنت برای سال‌۲۰۲۴ مواجه است؛ چراکه برای تحقق بودجه‌خود به نفت حداقل ۹۶دلاری در هر بشکه نیاز دارد. عربستان برای سال‌جاری کسری‌بودجه ۲۱‌میلیارد دلاری را پیش‌بینی‌کرده که بسیاری از کارشناسان آن را بیش از حد خوش‌بینانه می‌دانند. اثرات طولانی‌‌‌‌‌مدت جنگ‌های قیمت نفت در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۴ و ۲۰۲۰ نیز بر این کشور سایه افکنده‌‌‌‌‌اند؛ جنگ‌هایی که با هدف تضعیف صنعت نفت شیل در حال رشد ایالات‌متحده به راه‌افتادند، با این حال این جنگ‌‌‌‌‌ها در نهایت به ضرر مالی قابل‌توجهی برای عربستان و شرکای اوپک منجر شدند و طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، بیش از ۴۵۰‌میلیارد دلار درآمد نفتی در طول این دوره از دست رفت.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]