میراث شهید رئیسی برای پزشکیان | حوزه انرژی چه چالش هایی دارد؟
میراث شهید رئیسی برای پزشکیان | حوزه انرژی چه چالش هایی دارد؟

پزشکیان در حالی قرار است کار خود را آغاز کند که کشور در حوزه انرژی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که چالش های انرژی در دولت چهاردهم ادامه دارد و باید دید که رئیس دولت جدید با این موضوع چه خواهد کرد.

علیرغم تامین و تحمیل سالانه ۷۹ میلیارد مترمکعب گاز، نیروگاه‌های کشور سوخت سالانه بیش از ۴ میلیارد لیتر سوخت مایع نیاز دارند که آلودگی زیستی و استهلاک مضاعف نیروگاه‌ها ثمره آن است.

مهدی عرب‌صادق، معاون سیاسی پیشین حزب موتلفه اسلامی؛ در یادداشتی نوشت: در خیلی حوزه‌ها دولت مستقر‌ فعلی از ناکارآمدی دستاورد ساخته است!

در حال کاستن بی‌رویه از تراز آب پشت سدها برای خروج حدود ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه‌های برقابی هستند و این علاوه بر ناترازی موجود است‌.

در حوزه انرژی بیش از ۱۴ مورد ترک فعل اساسی بی‌توجهی به قوانین برنامه وجود داشته است که منجر به خسارات زیر شده است:

الف- ناترازی واقعی برق در حال حاضر بیش از ۲۰ هزارمگاوات است که منجر به سالانه ۲۰۰ همت خسارت می‌شود!

ب- کریدرهای تبادلی نسبت به نیاز تقریبا به انسداد کشیده شده‌اند و به میزان یک‌پنجم ضرورت کشور قابلیت بارگیری دارند!

ج- پایداری و تاب‌آوری شبکه در مخاطره جدی در وقوع بحران‌های طبیعی و جنگی است و شاخصی در حدود ۳۵٪ دارد.

د-  علیرغم تامین و تحمیل سالانه ۷۹ میلیارد مترمکعب گاز، نیروگاه‌های کشور سوخت سالانه بیش از ۴ میلیارد لیتر سوخت مایع نیاز دارند که آلودگی زیستی و استهلاک مضاعف نیروگاه‌ها ثمره آن است.

ه. ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های تجدیدپذیر نسبت به کل؛ حدود ۱.۵ درصد است و از وعده وزیر فعلی نیرو به مجلس در زمان رای اعتماد حدود ۲٪ محقق شده است.

و. ۵۰٪ تجهیزات شبکه انتقال کشور و تجهیزات نیروگاهی عمر بالای ۵۰ سال دارند و نوسازی‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند و مدیریت عمر تقریبا در ساختار شبکه جایگاهی ندارد.

ه. سهم نیروگاه اتمی تنها ۲ هزار مگاوات در تامین برق است.

و. طی این سه سال حدود ۸ هزار مگاوات نیروگاه احداث شده است که ۶ هزار مگاوات آن از دولت دوازدهم آغاز شده بود.

ض. فاصله نیاز واقعی مصرف و انرژی تامین شده حداقل ۴۰ میلیارد کیلووات ساعت است.

ح. تراز تبادلی صادرات انرژی برق طی سال های از ۱۰+ میلیارد کیلووات ساعت اکنون به ۲+ میلیارد کیلووات ساعت است.

موارد فوق وضعیت فعلی است که با سالانه ۲ میلیارد دلار از محل مصرف منابع جدید که از محل پیشگیری از خسارات سالانه ۴ میلیارد دلار قابل رفع بود.

ستاد مرکزی نفت و انرژی مسعود پزشکیان در بیانیه ای، رویکرد رئیس‌جمهور منتخب را نسبت به کارکنان صنعت نفت اعلام و اظهار کرد: برای بهبود وضعیت معیشت، ارتقای سطح مدیریت و اعتلای شأن و منزلت صنعت خواهیم کوشید.

در بیانیه ستاد مرکزی نفت و انرژی مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب آمده است: مردم بزرگ ایران، شرافت این پیروزی در شکوه نام بلند ایران و شما مردمان فرهمند آن، دفتر تاریخ را ورقی تازه زد. در این برگ زرین، از نور کلمات صبحِ روزی که صدای بلند و بغض‌های فروخفته به امید رسید، فرزند برومند شما «دکتر مسعود پزشکیان» پرچم میهن را  «برای ایران» برافراشت. اینک جز سپاس بسیار از شما ملت پر خرد و دلیر چه می‌توان گفتن، که کار  درخشان عبور از این راه دشوار را به زیبایی آسان کردید و دیدیم هنگامی که عزم‌های ما و شما چون قطرات رحمانی‌ باران به هم می‌پیوندد، دریای خروشان  آبادانی پدید می‌آید. خواست شما خواست خداوند است که یدالله مع‌الجماعه. شهد شیرین این پیروزی و سربلندی گوارای وجود مردم ایران باد.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]