وضعیت صادرات نفت در دولت چهاردهم | مسائل دیپلماسی باید حل شود
وضعیت صادرات نفت در دولت چهاردهم | مسائل دیپلماسی باید حل شود

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت مطرح کرده است که برای افزایش صادرات نفت باید مسائل دیپلماسی برطرف شود.

فروش نفت در شرایط تحریم کار دشواری است و دولت چهاردهم باید بتواند برای آنکه فروش نفت را به سایر کشور ها افزایش دهد، مسائل دیپلماسی را برطرف کند.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: تلاش دیپلماتیک در حوزه ارتباط بیشتر با چین تا حد زیادی در زمینه افزایش صادرات نفت نقش داشته و موثر بوده است.        

محسن قمصری، در ارزیابی اظهاراتی مبنی بر افزایش مقاصد صادراتی نفت ایران از جمله کشورهای اروپایی و ترکیه گفت: اطلاعات صادرات نفت در دسترس نیست اما واقعیت این است که اگر گفته می‌شود ما اکنون به ۱۷ کشور صادرات نفت داریم باید دلایل و شواهد آن هم مشهود باشد، در هر حال ما نمی‌توانیم ارقام و مقاصد صادراتی که اکنون اعلام می‌شود را تائید و تکذیب کنیم.

وی افزود: کلا قابل انکار نیست که شرایط صادراتی کشور نسبت به اوایل دولت شهید رئیسی بهتر شده و از حدود ۵۰۰ هزار بشکه صادرات نفت به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده‌اند، در مجموع اوضاع صادرات نسبت به اوایل دولت فعلی بهتر است، اما اینکه می‌توانیم به کشور دیگری غیر از چین صادر کنیم نیاز به زیرساخت‌های متعددی دارد که وجود ندارد.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: باید شرایط لازم فراهم شود که این کار انجام و مشتریان و مقاصد صادرات نفت تغییر و بهبود پیدا کند، عمدتا باید شرایط مالی فراهم شود، اگر محموله در جایی بفروش می‌رسد سیستم‌های بانکی کشور باید بتوانند امکان نقل و انتقالات مالی را فراهم کنند که اکنون سیستم مالی از این کار عاجز است.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای معاملات نفت در سطح دنیا نیاز به قراردادهای بیمه و پوشش ریسک، کانال‌های بانکی و حمل‌ونقل به‌ عنوان ابزار اصلی لجستیک و پشتیبانی تکمیل‌کننده ابزارهای مورد‌نیاز معاملات داریم که فعلا مهیا نیست.

قمصری تاکید کرد: دیپلماسی خارجی و روابط دیپلماتیک مواردی است که می‌تواند به روند صادرات نفت کمک کند اگر زیرساخت فراهم شود امکان صادرات به کشورهایی غیر از چین از جمله کشورهای اروپایی نیز می‌تواند؛ فراهم شود.

وی دلیل افزایش صادرات نفت را افزایش همکاری ایران و چین دانست و گفت: در این دوران توانسته‌ایم معاهداتی را با این کشور به امضا برسانیم و تجارت فیمابین افزایش پیدا کرده است، این معاهدات نیاز به وجوه مالی دارد، چینی‌ها برای اینکه بتوانند این معاهدات را عملیاتی کنند نیاز به پول دارند بنابراین طبیعی است که شرایط را فراهم کردند ما نفت بیشتری به این کشور صادر کنیم، بنابراین می‌توان گفت تلاش دیپلماتیک در حوزه ارتباط بیشتر با چین تا حد زیادی در این زمینه نقش داشته و موثر بوده است.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درباره اوضاع صادرات نفت در دولت چهاردهم بیان داشت: دقیقا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که وضعیت به کجا می‌رسد، شرایط صادرات تاحدی به رفتارهای امریکا با ما و تعاملاتی که دولت جدید با دنیا خواهد داشت، برمی‌گردد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه دولت چهاردهم در مسیر صادرات نفت موفق عمل کند، تاکید کرد: یکی از زیرساخت‌های افزایش صادرات نفت حل مسائل دیپلماسی است، امیدواریم همه کمک کنند که این اتفاق بیفتد.

جواد اوجی اخیرا  با تأکید بر اینکه ایران به هرجایی از دنیا که اراده کرده نفت خام فروخته است، اعلام کرد: هم‌اکنون صادرات نفت خام به ۱۷ کشور دنیا انجام می‌شود؛ رسانه‌های خارجی به‌تازگی اعلام کردند که نفت خام ایران به اروپا هم صادر شده است و باید بگویم بله، خبر درستی است. بارها گفته‌ایم با توجه به ریل‌گذاری انجام‌شده، هر دولتی هم در آینده در آمریکا سر کار بیاید نمی‌تواند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد.

وزیر نفت درباره تخفیف‌های اعمال‌شده در زمینه صادرات نفت خام بیان کرده است: آمارهایی که به‌تازگی در این زمینه اعلام شده، غلط است. این تخفیف‌ها از انگشتان یک دست کمتر است.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]