اقدام جنجالی هند |‌ ساخت نیروگاه نهایی شد!
اقدام جنجالی هند |‌ ساخت نیروگاه نهایی شد!

هند قصد دارد تا پروژه ساخت نیروگاه آبی را سرعت بخشد و سرمایه گذاری هایی کلانی در آن انجام دهد.

ساخت نیروگاه آبی، می تواند به هند کمک کند تا برق را از منابع تجدیدپذیر تامین کند تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

هند قصد دارد یک میلیارد دلار برای سرعت گرفتن در ساخت ۱۲ تاسیسات برق آبی در ایالت آروناچال پرادش هزینه کند که منطقه مورد منازعه با چین است.

وزارت دارایی فدرال تحت ریاست نیرمالا سیتارامان، اخیرا حداکثر ۷.۵ میلیارد روپیه (۸۹.۸۵ میلیون دلار) مساعدت مالی را برای هر کدام از این پروژه‌های برق آبی در این منطقه شمال شرقی، تائید کرده است.

به گفته منابع آگاه، تحت این طرح، احتمالا حدود ۹۰ میلیارد روپیه برای ۱۲ پروژه برق آبی در آروناچال پرادش اختصاص خواهد یافت.

طرح‌ها برای این تاسیسات برق آبی احتمالا در بودجه فدرال ۲۰۲۵-۲۰۲۴ که دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در ۲۳ ژوئیه، رونمایی خواهد کرد، اعلام می‌شود.

دولت هند در اوت گذشته، قراردادهایی را به سه شرکت دولتی برای ساخت تاسیسات برق آبی به ظرفیت ۱۱.۵ گیگاوات، صادر کرد که ۱۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری را دربرمی‌گیرد.

هند در ۲۰ سال گذشته، کمتر از ۱۵ گیگاوات ظرفیت تولید برق آبی ساخته، در حالی که احداث نیروگاه زغال سوز و سایر منابع انرژی تجدیدپذیر، حدود ۱۰ برابر پروژه‌های برق آبی جدید بوده است.

هند و چین، مرز مشترکی به طول ۲۵۰۰ کیلومتر دارند که در سال ۱۹۶۲ بر سر آن جنگیدند. هند می‌گوید آروناچال پرادش، بخشی از این کشور است اما چین، مدعی است بخشی از تبت بوده و به پروژه‌های زیرساختی هند در آنجا، معترض شده است.

در پی گزارش‌هایی مبنی بر این که پکن، ممکن است سدهایی را در بخشی از رودخانه براهماپوترا که در چین با نام یارلونگ تسانگبو شناخته می‌شود، بسازد، دولت هند، پروژه‌ها در منطقه آرونادال پرادش را که محل سرچشمه این رودخانه است، سرعت می‌دهد.

هند نگران است که پروژه‌های چینی در این منطقه، باعث وقوع سیل یا کم آبی شود.

هر دو کشور از زمان درگیری مرزی در هیمالیای غربی در سال ۲۰۲۰ که باعث کشته شدن نیروهای دو طرف شد، سرگرم کار برای بهبود زیرساخت در مناطق مرزی خود بوده اند.

بر اساس گزارش رویترز، سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند هفته گذشته با وانگ یی، همتای چینی خود در قزاقستان دیدار کرد و دو طرف توافق کردند مذاکرات برای حل مسائل پیرامون مرزشان را مضاعف کنند.

تولید برق آبی جهانی که در سال میلادی گذشته، در نتیجه بارندگی کمتر از حد متوسط ‌در سراسر چین، آمریکای شمالی و هند، به پایین‌ترین حد خود در پنج سال اخیر سقوط کرد و به رشد مصرف سوخت‌های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه‌ای منتهی شد، امسال بهبود خواهد یافت.

گزارش «بررسی آماری انرژی جهانی که توسط موسسه انرژی بریتانیا» منتشر شده است، نشان می‌دهد تولید برق جهانی در سال ۲۰۲۳، به ۴۲۴۰ میلیارد کیلووات ساعت رسید که در مقایسه با رکورد ۴۳۵۹ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۲۰۲۰، کاهش داشت.

افت تولید برق آبی رکود طی سه سال گذشته، بزرگترین کاهش در تاریخ بوده و بزرگترین تولیدکنندگان جهان را وادار کرده است به نیروگاه‌های زغال سوز و گازسوز روی بیاورند تا تولید از دست رفته را جبران کنند و این اقدام، مصرف سوخت‌های فسیلی را افزایش داد.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]