وضعیت تولید برق نیروگاه های تجدیدپذیر
وضعیت تولید برق نیروگاه های تجدیدپذیر

نیروگاه های تجدیدپذیر در خرداد ماه توانستند بخش بسیار زیادی از برق کشور را تامین کنند.

استفاده از برق تجدید پذیر، می تواند تا درصد بسیار بالایی ناترازی برق را برطرف کند و کشور را به سمت استفاده از سوحت پاک حرکت دهد. 

 نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در خردادماه امسال ۲۶۱ میلیون کیلووات‌ساعت برق تولید کردند که این موضوع سبب صرفه‌جویی ۷۰ میلیون مترمکعبی در مصرف گاز شده است.

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از اهداف وزارت نیرو در دولت سیزدهم بوده و تلاش‌های زیادی برای توسعه این نوع نیروگاه صورت گرفت.

برای تسهیل سرمایه‌گذاری در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری طراحی و اجرا شده است؛ همچنین خرید و فروش برق تولیدی در تابلوی برق سبز در بورس انرژی ایران راه‌اندازی شده است.

علاوه بر این امکان صادرات برق تولیدی انرژی‌های تجدیدپذیر نیز فراهم شده است.

مجموع این اقدام‌ها باهدف توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور انجام شده است.

در تازه‌ترین گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران میزان برق تولیدی توسط این نیروگاه‌ها در خردادماه ۲۶۱ میلیون کیلووات‌ساعت عنوان شده است.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در خردادماه ۷۰ میلیون مترمکعب در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی شده است.

انرژی‌های تجدیدپذیر در خردادماه سبب صرفه‌جویی ۵۷ میلیون لیتر در مصرف آب کشور شده است.

استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در خردادماه سبب جلوگیری از انتشار ۱۴۶ هزار تن گاز گلخانه‌ای در کشور شده‌اند.

انرژی‌های تجدیدپذیر علاوه بر تأمین برق پاک مزیت‌های فراوانی برای کشورمان به همراه دارد.

سید سعید میر شریفی در ارتباط با میزان مصرف برق توسط بخش‌های مختلف در فصل گرم سال جاری و لزوم مدیریت مصرف، اظهار داشت: باوجود اقدام‌های مثبتی مانند برنامه‌ریزی کلان، دقیق و اجرای طرح‌های مدیریت مصرف برای تعرفه‌های مختلف به‌خصوص صنعتی، کشاورزی، تجاری و اداری، احداث یا توسعه بخش نیروگاهی توسط صنایع، اعم از نیروگاه حرارتی و تجدیدپذیر، توسعه، تکمیل و رفع نواقص شبکه انتقال و فوق توزیع، احداث انواع نیروگاه‌های تجدیدپذیر یا حرارتی و یا تکمیل بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، نظارت عالیه و ویژه بر عملکرد شرکت‌های توزیع در حوزه مدیریت و بهینه‌سازی مصرف و ارائه مشاوره، رؤیت‌پذیری و کنترل‌پذیری فیدرهای اختصاصی صنایع با کنتورهای هوشمند و هماهنگی بیشتر با وزارت نفت برای تأمین کافی و به‌موقع سوخت برای نیروگاه‌های کشور همچنان ناترازی میان تولید و مصرف برق وجود دارد.

وی ادامه داد: در کنار سایر اقدام‌ها، وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار تابستان سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۸۰ اقدام راهبری اجرایی کرد که همه این موارد گام‌های مؤثری در کاهش شدت رشد و جبران فاصله بین تولید و مصرف انرژی برق بود.

ناظر عالی شرکت‌های توزیع نیروی برق خاطرنشان کرد: بااین‌وجود متوسط دمای جهانی به‌ویژه در منطقه خاورمیانه و مشخصاً در ایران به میزان حداقل دو درجه بیشتر از میانگین بلندمدت، عامل اصلی افزایش حدود ۵۴۰۰ مگاواتی تقاضای مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این روزها شده است.

میر شریفی ادامه داد: همین موضوع باعث بالارفتن شدید نیاز مصرف برق پیاپی و ثبت حدنصاب بی‌سابقه ۷۷ هزار و ۱۵۲ مگاوات مصرف برق در یکی از گرم‌ترین روزهای سال جاری (سه‌شنبه۱۹/۰۴/۱۴۰۳) و خلق رشد ۵ درصدی نیاز مصرف برق در کشور در سال جاری نسبت به اوج آن در سال ۱۴۰۲ شد و در صورت استمرار این وضعیت به‌احتمال‌قریب‌به‌یقین رشد بیش از ۶ درصدی این مؤلفه در هفته‌های آتی نسبت به سال قبل دور از انتظار نخواهد بود.

وی در مورد مصرف برق در یک‌ماهه اول دوره اوج مصرف تابستان ۱۴۰۳ خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌ها روزانه پیک برق و آمارهای رسمی اعلام شده، مدیریت مصرف در بخش صنایع بزرگ و انرژی‌بر (مشترکان برق منطقه‌ای) تقریباً محقق شده است و اطلاعات آماری در بخش مشترکان توزیع شامل همه تعرفه‌ها دقیقاً بیانگر تأثیر بالای افزایش دما کشور بر میزان مصرف و تأیید سهم زیاد تعرفه خانگی (به‌خصوص سرمایش) در این سطح است.

منبع:

ایرنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]