کاهش قیمت نفت | بازار انرژی متوقف شد
کاهش قیمت نفت | بازار انرژی متوقف شد

قیمت نفت در معاملات امروز، با کاهش قیمت همراه شد.

بازار انرژی ثبات لازم را پیدا نکرده است و در معاملات امروز، همچنان روند کاهش قیمت را پیش گرفته است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۵ سنت کاهش به ۸۴ دلار و ۶۰ سنت رسید.

قیمت نفت در روز سه شنبه (۲۶ تیر) به رغم بی‌ثباتی‌های سیاسی در آمریکا و خاورمیانه کاهش یافته است. تأثیر افزایش ارزش دلار و تقاضای پایین در چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت دنیا این بی ثباتی‌ها را خنثی کرده است.

بر همین اساس، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۵ سنت کاهش به ۸۴ دلار و ۶۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۳۱ سنت کاهش ۸۱ دلار و ۶۰ سنت معامله می‌شود.

گفتنی است، نفت خام برنت پس از ۴ هفته پیاپی افزایش قیمت، ۱.۷ درصد در هفته گذشته کاهش قیمت داشت. قیمت نفت آمریکا هم ۱.۱ درصد طی هفته گذشته کاهش یافته است.

جدیدترین گزارش اوپک نشان می‌دهد، متوسط قیمت نفت ایران در ۶ ماه نخست ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ دلار و ۷۶ سنت افزایش یافته است.

نفت ایران در ماه ژوئن بشکه‌ای ۸۳.۶۵ دلار فروخته شده است؛ جدیدترین گزارش اوپک این آمار را منتشر کرده است.

متوسط قیمت نفت ایران در ماه قبل از آن یعنی اردیبهشت ماه (می) ۸۴.۱۳ دلار بوده که بدان معناست که قیمت نفت ایران ۴۸ سنت ارزان شده است.

متوسط قیمت نفت ایران در ۶ ماه نخست امسال ۴ دلار و ۷۶ سنت نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده است. این رقم در ۶ ماه نخست امسال ۸۴.۴۴ دلار و در مدت مشابه سال گذشته ۷۸.۶۸ دلار بوده است.

بیشترین کاهش قیمت برای در میان نفت‌های اوپک به موربان امارات با یک دلار و ۵۹ سنت اختصاص یافته است.

نفت عربستان هم ۲۹ سنت ارزان شده و به ۸۵.۳۱ دلار در هر بشکه رسیده است.

متوسط قیمت نفت اوپک نیز در این ماه با ۳۷ سنت کاهش به بشکه‌ای ۸۳.۲۲ دلار در هر بشکه رسیده است.

تحریم‌های نفتی علیه ایران همواره یکی از سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی به‌شمار رفته است. این شرایط با هدف کاهش ظرفیت تولید و به‌دنبال آن صادرات نفت ایران وضع شده است تا دسترسی کشور به درآمدهای نفتی کاهش یابد.

اگرچه در دولت‌های مختلف تلاش شد صادرات نفت با وجود تحریم‌ها ادامه داشته باشد، اما بر هیچ‌کس پوشیده نیست که خروج آمریکا از برجام، با هدف اخلال در روند صادرات نفت ایران انجام شد. این روند حجم صادرات نفت کشور را در برخی مقاطع زمانی به کم‌تر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز رساند.

این موضوع افزون بر آنکه درآمدهای ارزی ایران را تا حد زیادی محدود کرده بود، سبب شد ذخیره‌سازی نفت خام و میعانات گازی روی آب بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه باشد. از این رو در دولت دوازدهم، خرید نفتکش‌های غول‌پیکر، با هدف ذخیره‌سازی در دستور کار قرار داشت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم توجه به سروسامان دادن به روند فروش نفت به‌عنوان اولویت جبران بخشی از ناترازی اقتصادی تعیین و به مرحله اجرا در آمد.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]