شاهکار دیپلماسی انرژی | توافق با روسیه عالی بود
شاهکار دیپلماسی انرژی | توافق با روسیه عالی بود

وزیر نفت در جمع خبرنگاران اعلام کرده است که قرارداد گازی با روسیه، شاهکار دیپلماسی ایران بوده است.

ایران و روسیه، چندی پیش قرارداد صادرات و واردات گاز را امضا کرده اند که قرار است گاز روسیه به ایران وارد شود.

وزیر نفت گفت: امضای قرارداد گازی با روسیه شاهکار دیپلماسی انرژی بود و ان‌شاءالله این قرارداد هم موجب انقلاب اقتصادی و صنعتی و هم وابسته شدن تامین امنیت انرژی کشورهای همسایه به جمهوری اسلامی ایران می‌شود

جواد اوجی وزیر نفت در پایان جلسه  هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در گزارش عملکرد وزارت نفت، ما در تمامی جایگاه‌های سوخت سراسر کشور ۲۴۵ میلیون لیتر مصرف بنزین داشتیم که سوخت مورد نیاز هموطنان ما کاملا پایدار بود. یک رکوردی هم داشتیم که ۱۴۵ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین داشتیم.

وی افزود: همانطور که مستحضر هستید، وزارت نفت در این ایام، روزانه ۲۶۵ لیتر سوخت مایع از مبادی تولید و از پالایشگاه به مبادی مصرف توزیع می‌کند که مبادی مصرف ما جدا از جایگاه سوخت سراسر کشور است و تامین سوخت بیش از ۱۰۰ نیروگاه در کشور توسط وزارت نفت انجام می شود. بنابراین تامین سوخت جایگاه‌ها و نیروگاه‌ها کاملا پایدار بوده است و امروز در جلسه هیئت دولت وزارت نیرو، وزارت کار و رفاه امور اجتماعی و شخص معاون اول به لحاظ تامین سوخت پایدار حوزه نیروگاه‌ها و جایگاه های سوخت سراسر کشور از ما تشکر کردند.  

اوجی با اشاره به اینکه کمتر از یک ماه قبل اسناد انتقال گاز روسیه به ایران بین شرکت گازپروم روسیه و شرکت ملی گاز ایران امضا شد، یادآور شد: بخش زیادی از گاز روسیه بعد از انتقال به خاک ایران صرف مصارف داخلی ایران و صادرات از ایران به کشورهای منطقه می‌شود. این قرارداد موجب تامین امنیت انرژی کشورهای منطقه می‌شود.

وی تاکید کرد: امضای این قرارداد با طرف روسی شاهکار دیپلماسی انرژی بود و ان‌شاءالله این قرارداد هم موجب انقلاب اقتصادی و صنعتی و هم وابسته شدن تامین امنیت انرژی کشورهای همسایه به جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

در روزهای پایانی دولت سیزدهم، وزارت نفت موفق شد تفاهم‌نامه‌ای با روسیه برای تبدیل شدن ایران به هاب گازی منطقه امضای کند؛ اقدامی که در راستای تحقق وعده رئیس‌جمهور شهید است.

چند روز پیشف  (چهارشنبه ۶ تیرماه) تفاهم‌نامه‌ای در تهران بین نماینده ویژه فدراسیون روسیه و وزیر نفت کشورمان با هدف توسعه و تقویت همکاری دو کشور در زمینه گاز امضا شد که بر اساس آن قرار است صادرات گاز روسیه به ایران انجام شود.

جواد اوجی وزیر نفت در این باره با اشاره به اینکه وعده رئیس‌جمهور شهید برای تبدیل ایران به هاب گازی منطقه محقق شد، گفت: امروز پیش‌قرارداد انتقال گاز روسیه به ایران با آقای میلر رئیس هیئت‌مدیره گازپروم امضا شد.

وی افزود: این تفاهم‌نامه در تهران بین نماینده روسیه و ایران امضا شده و به توسعه و تقویت همکاری دو کشور در زمینه گاز انجامید و قرار است صادرات گاز روسیه به ایران صورت گیرد.

وزیر نفت با بیان اینکه خوشبختانه چارچوب انتقال گاز از روسیه مشخص شد، بیان کرد: امضای تفاهم‌نامه‌ انتقال گاز روسیه، کار بزرگی است و در بحث موازنه انرژی تحولات خوبی را رقم خواهد زد؛ امیدواریم در زمان بسیار کوتاه این تفاهم‌نامه تبدیل به قرارداد شود

بنا بر اخبار واصله، طبق این پیش‌قرارداد، ایران گاز روسیه را به قیمت مناسب خریداری کرده و با قیمت بالاتر به کشورهای عراق، ترکیه و پاکستان صادر خواهد کرد.

به نظر می‌رسد در مسیر استفاده از گاز روسیه برای تبدیل به هاب گازی، ایران گوی سبقت را از رقیب خود یعنی ترکیه ربوده است. منتظر جزئیات بیشتر باشید.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]