نفت در مسیر کاهش قیمت | طلای سیاه ۷۹ دلار شد
نفت در مسیر کاهش قیمت | طلای سیاه ۷۹ دلار شد

قیمت نفت در معاملات امروز با کاهش قیمت همراه شد و به کانال ۷۹ دلار رسید.

بازار نفت همواره در تغییر است و کوچک ترین عاملی می تواند دست به قیمت نفت بزند. این بازار که روند صعودی را طی می کرد، در معاملات امروز وارد مسیر کاهش قیت شد و نرخ هر بشکه نفت به ۷۹ دلار رسید. 

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار آسیا، تحت تاثیر نگرانیها نسبت به تقاضا برای سوخت در چین و آرامش بازار در برابر ریسک تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، به روند نزولی روز گذشته ادامه داد و کاهش یافت.

بهای معاملات نفت برنت با ۳۲ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، به ۷۹ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت آمریکا با ۳۶ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، به ۷۵ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه رسید.

مجموعه ای از اخبار اقتصادی مایوس کننده در چین، بازارها را اخیرا متزلزل کرده است. نظرسنجی روز دوشنبه رویترز نشان داد فعالیت تولیدی چین در ژوئیه، احتمالا برای سومین ماه متوالی، رشد منفی داشته است.

همچنین، موسسه مالی سیتی، روز دوشنبه، در واکنش به رشد اقتصادی ضعیفتر از حد مطلوب چین در سه ماهه دوم و با اشاره به فعالیت اقتصادی ضعیفتر، پیش بینی خود از رشد اقتصادی این کشور را از پنج درصد، به ۴.۸ درصد بازنگری کرد.

امریل جمیل، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقات نفت LSEG، اظهار کرد: بر این باوریم که بازار در کوتاه مدت، به شدت به سمت کاهش متمایل است، زیرا تقاضای داخلی در چین همچنان ضعیف است و برخی از اعضای اوپک پلاس، تولیدشان را احیا می کنند. همچنین تنشهای تعرفه با اروپا و آمریکا هم از این پس، بر روی تقاضای چین برای نفت تاثیر خواهد گذاشت.

بازار به نشست نهاد عالی تصمیم گیری چین در هفته جاری چشم دوخته که ممکن است پشتیبانی سیاست اقتصادی بیشتر را برانگیزد. اما پس از اینکه یک نشست سیاستی مهم دیگر در اواسط ژوئیه، اهداف سیاست اقتصادی فعلی را تکرار کرد و موفق نشد نظر بازار را جلب کرد، انتظارات نسبت به نشست آتی محدود است.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفت روز گذشته، پس از اینکه رژیم صهیونیستی اعلام کرد واکنش حساب شده ای به حمله موشکی روز شنبه به بلندیهای جولان خواهد داشت، ۲ درصد سقوط کرده بود.

چالش بعدی برای صنعت نفت، می‌تواند انتخاب مجدد دونالد ترامپ در انتخابات پیش‌روی ایالات متحده باشد که در صورت تداوم رویکرد قبلی وی، احتمال رفع تحریم‌ها برای دولت چهاردهم کاهش می‌یابد و این امر چالش جدی برای صادرات نفت ایران محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۸، ترامپ، ایالات متحده را از توافق هسته‌ای ایران که توسط سلف او باراک اوباما مذاکره شده، خارج و تحریم‌های سختی را علیه این کشور به عنوان بخشی از کمپین فشار حداکثری بر دولت ایران اعمال کرد اما پس از انتخاب جو بایدن به عنوان رییس‌جمهور در سال ۲۰۲۰، ایران توانسته صادرات نفت خود را افزایش دهد. اخیرا گزارش شده که صادرات نفت ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به بالاترین میزان در شش سال اخیر یعنی حدود ۵۶/۱‌میلیون بشکه در روز رسیده است.

جمهوریخواهان در ایالات متحده دولت بایدن را به دلیل عدم اجرای تحریم‌ها علیه ایران مقصر می‌دانند. اکنون نیز بازگشت احتمالی ترامپ می‌تواند موج جدیدی از فشارها را به همراه داشته باشد هرچند که خود او اعلام کرده که حاضر به مذاکره با ایران است. در مجموع، دولت پزشکیان با چالش‌های جدی مانند ظرفیت محدود صادراتی، تخفیف‌های روسیه و بازگشت ترامپ مواجه خواهد بود که البته احیای توافق هسته‌ای تا حدودی می‌تواند این مسیر را هموار کند که خود آن نیز احتمالا با موانع جدی و سنگ‌اندازی‌های جدی مواجه خواهد شد.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]