درگیری صنعت برق با ناترازی مالی
درگیری صنعت برق با ناترازی مالی

نماینده مجلس با اشاره به تابلوی برق سبز در بورس انرژی گفت: در این معاملات علاوه بر رفع دغدغه بخش تجدیدپذیر مبنی بر عدم رقابتی بودن نرخ برق تولیدی، تعیین قیمت نیز به مکانیزمی شفاف خواهد رسید.

مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نکات مهمی که در حوزه انرژی منجر به ناترازی می‌شود، ناترازی مالی است. سال‌های بسیاری صنعت برق با ناترازی مالی درگیر بوده و طلبکاران و بدهکاران زیادی را به خود دیده است. همچنین این ناترازی باعث شد که صنعت برق با چالش همراه شود حتی این امر منجر به عدم مدیریت مصرف و کاهش تولید منجر شد.

این عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: البته پیرو قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، میانگین و متوسط تعرفه دریافتی از مصرف کننده با متوسط نرخ خرید از نیروگاه ECA (شرکت توانیر یا شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی مسئولیت تأمین سوخت نیروگاه را بر عهده داشته و برق تولیدی نیروگاه را به صورت تضمینی خریداری می‌کند.) برابر شده است، در نتیجه این موضوع بالانس مالی برای صنعت برق را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: از طرف دیگر ماده ۱۰ که قلب این قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق است به اصلاح ناترازی و قیمت سوخت کمک می‌کند. همچنین یارانه پرداختی به انتهای زنجیره و قبل از مصرف کننده نهایی انتقال داده می‌شود تا تراز مالی صنعت ضمن حفظ یارانه خانگی و بخشی از صنایع اصلاح و نهایتاً راندمان نیروگاه هم به تدریج اصلاح شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تابلوی برق سبز در بورس انرژی گفت: یکی از دغدغه‌های بخش انرژی تجدیدپذیر عدم رقابتی بودن نرخ برق تجدیدپذیر بود. این موضوع با راه اندازی تابلوی سبز و الزام برخی از صنایع برای خرید برق مورد نیاز از بورس انرژی مرتفع شد، طی این فرایند نرخ‌ها در فضای شفاف بازار سرمایه تعیین می‌شود تا جایی که این امر به اقتصاد صنعت تجدیدپذیر برای ادامه مسیر کمک خواهد کرد.

 مصطفی رجبی مشهدی از افزایش تقاضای مصرف برق به حدود ٨٠ هزار مگاوات خبر داد و گفت: این میزان ٦ هزار مگاوات نسبت به سال گذشته افزایش یافته که رقم بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد سالانه یک میلیون مشترک جدید به جمع مشترکان برق کشور اضافه می‌شود که ٨٠ درصد آن در بخش خانگی و بقیه مربوط به بخش‌های دیگر است.

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: بر اساس آمارها سالانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار کولر گازی جدید وارد مدار می‌شود که ٢٥٠٠ تا ٣ هزار مگاوات مصرف برق دارند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه مشترکان عمده صنعت برق که نیمی از آنها مشترکان بزرگ و انرژی‌بر از جمله صنایع فولادی هستند، ٣٥٠٠ مگاوات مصرف دارند، گفت: این در حالی است که بر اساس آمار اخذ شده در پویش با انرژی، سالانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار کولر گازی جدید وارد مدار می‌شوند که بین ٢٥٠٠ تا ٣ هزار مگاوات مصرف برق دارند.

رجبی مشهدی ادامه داد: تأمین برق ٦ هزار مگاواتی که به تقاضای مصرف اضافه شده است، نیاز به احداث ٩ هزار مگاوات نیروگاه دارد که احداث این میزان نیروگاه و شبکه‌های مرتبط با آن ٩ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و علاوه بر آن نیازمند تأمین سوخت بوده و زمان بر است.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]