قیمت پسته نجومی می شود | ضربه سنگین قطعی برق به تولید کنندگان!
قیمت پسته نجومی می شود | ضربه سنگین قطعی برق به تولید کنندگان!

محمدرضا ترابی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان، به تأثیر قطعی برق بر بخش کشاورزی استان اشاره کرد و بیان داشت: متأسفانه هر روز شاهد قطع برق موتورهای کشاورزی هستیم که این موضوع خسارات زیادی به کشاورزی استان وارد کرده است.

محمدرضا ترابی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان، در مورد وضعیت تولید پسته اظهار داشت: به علت قطع برق، بین ۲۰ تا ۴۰ درصد محصول پسته استان دچار پوکی می‌شود و خسارات زیادی به حوضچه‌های پرورش ماهی وارد شده است. همچنین سیستم‌های آبیاری قطره‌ای نیز از این وضعیت آسیب دیده‌اند و هر روز به تاسیسات و تجهیزات برقی، موتور پمپ‌ها، تابلوهای برق و پمپ‌های شناور خسارت وارد می‌شود.

ترابی خاطرنشان کرد: قرار بود قطعی برق صنایع مانع از قطعی برق خانگی شود اما امروز هر دو بخش با قطعی روبه‌ور هستند  و این قطعی خسارت سنگینی را امسال به کشاورزی استان کرمان وارد کرده است. 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان خبر داد: در این شرایط متاسفانه شرکت‌هایی در استان کرمان پیدا شده‌اند که برای واردات مواد و قطعات موردنیاز خود  پسته ایران را در بازارهای خارجی به زیر قیمت می‌فروشند تا از کوتاژ صادراتی و اظهارنامه استفاده کنند و اقلام موردنیاز خود را وارد کنند این اتفاق کشت پسته در کشور را به ورطه نابودی سوق می‌دهد.

پیش‌بینی تولید ۳۵ تا ۴۰ هزار تن پسته در رفسنجان 

حسین رضایی ۲۲ مرداد ماه با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای برداشت پسته اظهار کرد: امسال برداشت این محصول دیرتر و اوایل مهرماه آغاز می‌شود در حالی که سال قبل از ۱۵ شهریور برداشت شروع شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۶۹ هزار تن محصول پسته از باغ‌های شهرستان برداشت شد، اظهار کرد: اگرچه امسال سال ناآور پسته است اما نسبت به سال‌های گذشته که خشکسالی حاکم بود، محصول نسبتاً خوبی برداشت خواهد شد و کشاورزان رزق و روزی شان بر پایه همین محصول است و امیدواریم که با حفاظت از آن، دچار آسیب‌هایی همچون سرقت نشود.

رضایی ادامه داد: سال قبل با همت نیروی انتظامی، بسیج، سپاه و دادگستری این محصول حفظ شد و از گزند سارقان در امان ماند لذا امسال نیز این ارگان‌ها پای کار خواهند بود تا محصول به سلامت برداشت و مثل سال قبل رضایتمندی کشاورزان حاصل شود.

وی در ادامه تصریح کرد: امسال ۳۵ تا ۴۰ هزار تن محصول پسته از سطح باغ‌های پسته در رفسنجان برداشت می‌شود که نسبت ارقام شامل ۳۸ درصد احمدآقایی، ۱۶ درصد کله قوچی، ۳۲ درصد فندقی و ۱۴ درصد اکبری است و دلیل کاهش تولید پسته هم امسال گرما و کمبود سرمای زمستانه بود.

رضایی عنوان کرد: سال گذشته در کشورمان ۱۸۵ هزار تن محصول برداشت شد و امسال این میزان به ۱۹۰ هزار تن رسیده که از این میزان هم ۹۰ هزار تن در استان کرمان است.

وی با اشاره به اینکه دو تا سه هزار نگهبان از باغ‌های شهرستان نگهداری و حفاظت می‌کنند تا محصول از سرقت در امان بماند، بیان کرد: حفاظت از محصول ارزآور که حاصل دسترنج کشاورزان است، بسیار مهم است.

رضایی گفت: امسال برداشت محصول با تأخیر همراه است و اوایل مهرماه برداشت رسمی محصول پسته صورت می‌گیرد. 

فرماندار رفسنجان بیان کرد: بیشترین محصول برداشت شده پسته معمولاً در سه ماه اول برداشت صادر شده اما به دلیل مشکلات صادراتی و رفع تعهد ارزی ما همچنان نتوانستیم پسته ایران را به بازار خارجی عرضه کنیم و ۶۳ هزار تن محصول از سال قبل در انبارها موجود است و می‌طلبد نمایندگان مجلس شورای اسلامی فکری برای رفع مشکلات صادرات و رفع تعهد ارزی داشته باشند.

وی تصریح کرد: کشور رقیب سال قبل به راحتی از فرصت استفاده کرد و ۳۷۸ هزار تن محصول پسته را در بازار تاکنون عرضه کرده است.

 

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]