کمبود برق جان صنایع را می گیرد | ناترازی واژه شیک به معنای کم کاری مدیران است
کمبود برق جان صنایع را می گیرد | ناترازی واژه شیک به معنای کم کاری مدیران است

ناترازی برق در حقیقت سوء مدیریت است که آن را برای جبران کم کاری خود در بین مردم جا انداخته اند. این که مسئولان نتوانستند به موقع ظرفیت تولید برق را افزایش بدهند و در نهایت یک واژه شیک را به جای کم کاری خودشان انتخاب کردند جای تفکر دارد.

چند سالی است که کشور با مشکلات کمبود و ناترازی انرژی در شبکه توزیع برق دست و پنجه نرم می کند.  امسال باتوجه به وجود گرمای بی سابقه ی ۵۰ سال اخیر و نبود تولید انرژی برقی متناسب با رشد مصرف برق در کشور و افزایش چشمگیر مصرف در ساعت پیک، شاهد قطعی طولانی مدت برق بودیم. قطعی برق می تواند ضرر های سنگین و حتی گاهی اوقات جبران ناپذیری به صنایع و بخصوص صنایع کوچک کشور نیز وارد کند. خبرنگار گسترش نیوز در این خصوص با مهدی بستانچی رئیس انجمن تولید کنندگان تهویه مطبوع نیز گفتگویی داشت. همراه ما باشید. 

مهدی بستانچی رئیس انجمن تولید کنندگان تهویه مطبوع  در مورد افزایش قطعی برق صنایع کوچک به خبرنگار گسترش نیوز گفت: امسال باتوجه به شرایطی که وجود دارد قطعی برق افزایش چشمگیری داشت. این مسئله می تواند خسارت های بیشماری را به صنایع کشو وارد کند.  نمی توان این قطعی را اجتناب ناپذیر دانست. ما اصولا در تولید و تامین انرژی برق چیزی به نام ناترازی برق نداریم. ناترازی برق در حقیقت سوء مدیریت است که آن را برای جبران کم کاری خود در بین مردم جا انداخته اند.

وی افزود: این که مسئولان نتوانستند به موقع ظرفیت تولید برق را افزایش بدهند و در نهایت یک واژه شیک را به جای کم کاری خودشان انتخاب کردند جای تفکر دارد.  اگر به طور دقیق به این مسئله نگاه کنیم چیزی جزء کم کاری و سوء مدیریت در این مسئله نمی توان دید. اصولا صنایع در ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار آخرین جایی  که برای جبران کمبود انرژی باید قطعی برق داشته باشند صنایع هستند چرا که صنایع تاثی مستقیم در اقتصاد کشور دارند و نمی توان به صورت روتین برق این صنایع را قطع کرد. در کشور ما این کار کاملا به صورت برعکس عمل می شود و در اولین مرحله ابتدا برق صنایع قطع می شود. قطعی برق ضرر و آسیب بزرگی را به تولید می رساند.ما در مورد اقتصادی در حال صحبت هستیم که به خودی خود بیمار است و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند ، با این کار اقتصاد را بیمار تر و ضعیف تر از آنچه که هست می کنیم.

افزایش قطعی برق کمر صنایع را شکست

رئیس انجمن تولید کنندگان تهویه مطبوع در مورد افزایش قطعی برق در سال جاری گفت: قطعی برق در سال جاری بزرگترین ضربه را به کمر صنایع وارد کرد و این قطعی هیچ گونه توجیهی ندارد و باید مسئولان قبول کنند که تولید برق متناسب با رشد مصرف برق انجام نشده است . کاملا مقدار نیاز کشور به برق مشخص و قابل پیش بینی است. از آنجایی که سرمایه گذاری در صنعت تولید برق انجام نشده است و به جایی رسیده ایم که می گویند کشور با ناترازی برق روبرو شده است.

وی در مورد افزایش هرساله برق گفت :وقتی ما می دانیم هر سالی که می گذرد  گاهی اوقات کم گاهی زیاد به میزان مصرف برق در کشور نیز افزوده می شود ، پس باید فکری برای جلوگیری از این کمبود و ناترازی برق داشته باشیم. بستانچی با توجه به اینکه رئیس انجمن تولید کنندگان تهویه مطبوع است گفت پیشنهاداتی برای جبران کمبود برق در کشور وجود دارد.

بدهی ای وزارت نیرو سریع تر داده شود

بستانچی تاکید کرد: مهمترین کاری که دولت باید در ابتدای عمل انجام دهد این است که بدهی های وزارت نیرو ، نیروگاه ها وکسانی که برق تولید کردند و یا کسانی که در ساخت نیروگاه سرمایه گذاری کردند را به عنوان اولین قدم تسویه حساب کند. بخش بزرگی از مشکل کمبود برق در کشور ما به این دلیل است که شرکت هایی که ساخت نیروگاه انجام می دهند یا کسانی که برق تولید می کنند معوقات بسیار زیادی که از طرف دولت دارند و نمی توانند به پولشان دست پیدا کنند نمی توانند این کار را ادامه بدهند و به تولید برق ادامه دهند و به ناچار از این صنعت خارج می شوند. در گام بعدی باید روی مدیریت مصرف و نحوه مصرف برق نیز کار کنیم.در حال حاضر بخش زیادی از انرژی برقی کشور در شبکه توزیع برق نیز حدر می رود و متاسفانه در مورد این موضوعات هیچگاه بحث نشده است.

مهمترین مشکل صنایع ؛ نبود نقدینگی

وی به غیر از قطعی برق کمبود نقدینگی را مشکل دیگر صنایع اعلام کرد و اظهار کرد : کمبودنقدینگی یا بهتر است بگویم نبود نقدینگی در صنایع است بزرگترین مشکلی است که بعد ازقطعی برق با آن مواجه هستیم..در سال گذشته به کل صنایع کشور یک میلیون ۳۰۰ هزارمیلیارد تومان وام داده شد. از طرفی دیگر ۱۲۴ هزار میلیارد تومان به کارمندان بانک ها هم وام تخصیص پیدا کرد.با یک مقایسه کوچک متوجه می شویم صنعت به این بزرگی و گستردگی که در این کشور پهناور در حال فعالیت است فقط ۱۰ برابر بیشتر از کارمندان بانک توانسته است وام بگیرد.بعنی عملا تسهیلات آنچنانی به صنایع اختصاص داده نشده است.و این موضوعات باعث شده است که نقدینگی صنایع با مشکلات جدیدی روبرو شود تا جایی که شاید به تعطیلی برخی صنایع منجر شود.

بستانچی در پایان عنوان کرد: صنایع کوچک و متوسط به دلیل کمبود و یا نبود برق خسارت های جبران ناپدیری را متحمل می شوند که ممکن است به اجبار باعث تعطیلی این صنایع شود.این تعطیلی باعث افزایش آمار بیکاری در کشور می شود و هم روی رشد اقتصادی کشور تاثی مستقیمی را می گدارد.متاسفانه سیاست های غلط در تولید توزیع و کسری برق باعث شکلگیری این اتفاقات شده است.امیدواریم این سوء مدیریت ها در دولت آینده کمتر شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]