نگاه بازارهای جهانی به اعلام ۱۰ شاخص در هفته پیش‌رو
نگاه بازارهای جهانی به اعلام ۱۰ شاخص در هفته پیش‌رو

اکوایران: سرمایه‌گذاران جهان این هفته شاخص‌هایی را رصد می‌کنند که می‌توانند بر روند بازارها اثرگذار باشند.

به گزارش اکوایران، نگاهی به تقویم اقتصادی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که داده‌هایی چون تورم آمریکا، اعتماد مصرف کنندگان و ذخایر نفتی در هفته پیش‌رو مورد توجه بازارها هستند. سلامت بخش تولید چین نیز این هفته در مرکز توجهات قرار دارد، درحالی که سرمایه‌گذاران داده‌های تورم آلمان و اتحادیه اروپا را نیز از نزدیک دنبال می‌کنند.

شاخص اعتماد مصرف کنندگان

“شاخص اعتماد مصرف کنندگان آمریکا” از جمله شاخص‌هایی است که روز سه شنبه منتشر خواهد شد. این شاخص میزان اعتماد مصرف کنندگان آمریکایی به فعالیت اقتصادی را نشان می‌دهد و شاخصی مهم تلقی می‌شود چراکه می‌تواند میزان مخارج مصرف کنندگان را پیش‌بینی کند، که نقش اساسی در فعالیت کل اقتصاد ایفا می‌کند.

بالاتر بودن این شاخص نسبت به انتظارات قبلی به عنوان عاملی مثبت برای دلار آمریکا عمل می‌کند.

تورم آلمان

“شاخص قیمت مصرف کننده آلمان” نیز در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. این شاخص می‌تواند تغییرات قیمت مصرف کننده (تورم) بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا را اندازه گیری کند. و درصورتی که بالاتر از انتظارات باشد می‌تواند سیگنال مثبتی برای یورو باشد.

تولید ناخالص داخلی فصلی آمریکا

داده‌های مربوط به “تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول سال آمریکا” نیز قرار است روز پنج شنبه منتشر خواهد شد. بالاتر بودن تولید فصلی نسبت به پیش بینی‌های قبلی که نشان دهنده قوی‌تر بودن فعالیت‌های اقتصادی نسبت به انتظارات است می‌تواند بر ارزش دلار آمریکا اثر مثبت داشته باشد. 

مطالبات بیکاری

داده‌های مربوط به “مطالبات بیکاری” نیز از جمله داده‌های مهم اقتصادی است که روز پنج شنبه منتشر خواهد شد. مطالبات بیکاری تعداد افرادی را نشان می‌دهد که برای اولین بار در طول هفته گذشته برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند و تاثیر آن هفته به هفته روی بازار متفاوت است. داده‌های بالاتر از انتظار می‌تواند سیگنال منفی برای دلار آمریکا باشد و بالعکس.

ذخایر نفت آمریکا

داده‌های ذخایر نفت خام آمریکا نیز روز پنج شنبه توسط سازمان اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد، که تغییرات هفتگی در تعداد بشکه‌های نفت تجاری که توسط شرکت‌های آمریکایی نگه‌داری می‌شود را نشان می‌دهد. سطح این ذخایر بر قیمت فرآورده‌های نفتی اثرگذار است که می‌تواند بر تورم نیز تاثیر بگذارد. اگر افزایش موجودی نفت خام بیش از انتظارات باشد نشان دهنده کاهش تقاضاست و سیگنال کاهشی به قیمت نفت ارسال می‌کند. درصورتی که کاهش در ذخایر نیز کمتر از انتظارات باشد همین اتفاق خواهد افتاد.

اما درصورتی که افزایش در ذخایر کمتر از انتظارات باشد، نشان دهنده افزایش تقاضاست و سیگنال افزایشی به قیمت فرآورده‌های نفتی ارسال می‌کند. درصورتی که کاهش در ذخایر نیز بیش از انتظارات باشد نیز می‌تواند همین را گفت.

شاخص مدیران خرید تولیدی چین 

این شاخص نیز از جمله شاخص‌های مهم اقتصادی است که قرار است روز پنج شنبه منتشر شود و می‌تواند نشان دهنده میزان فعالیت اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ جهان باشد. پیش بینی اقتصاددانان مبنی بر این است که شاخص مدیران خرید تولیدی چین برای سومین ماه متوالی بالاتر از آستانه ۵۰ خواهد بود. 

تورم آمریکا

شاخص ترجیحی فدرال رزرو برای تورم ایالات متحده، “شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی” (PCE) روز جمعه منتشر خواهد شد، که باتوجه به اینکه می‌تواند سرنخ‌هایی برای مسیر نرخ بهره در طول سال ارائه دهد از نزدیک توسط سرمایه گذاران دنبال می‌شود.

این داده‌ها درحالی منتشر می‌شوند که بازارها پس از انتشار صورت‌جلسه فدرال رزرو در هفته گذشته که نشان دهنده تردید سیاستگذاران درباره مسیر کاهشی تورم بود، انتظارات خود را برای بالا ماندن نرخ بهره برای مدت طولانی‌تر افزایش داده بودند.

مخارج شخصی 

این شاخص نیز روز جمعه منتشر خواهد شد که میزان “تغییرات در هزینه‌های واقعی (تعدیل شده با تورم) مصرف کنندگان آمریکایی” را اندازه گیری می‌کند. مخارج شخصی، عمده فعالیت‌های اقتصادی را دربر می‌گیرد، با اینحال اثر نسبتا کمتری دارد چراکه داده‌های دولتی خرده فروشی حدود دوهفته قبل منتشر می‌شود.

مخارج شخصی بالاتر از انتظارات اثر افزایشی بر دلار آمریکا دارد.

درآمد شخصی

این شاخص نیز روز جمعه منتشر می‌شود و “تغییر در ارزش کل درآمد دریافتی مصرف کنندگان آمریکایی” را اندازه گیری می‌کند. درآمد شخصی ارتباط مستقیم با هزینه‌های مصرف کنندگان دارد که عمده فعالیت اقتصادی را تشکیل می‌دهد. 

تورم اروپا

داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده اتحادیه اروپا نیز روز جمعه منتشر خواهد شد که تغییرات آن نشان دهنده نوسانات تورم در اروپاست. بانک مرکزی اروپا وعده داده است که نرخ بهره را در نشست آتی خود از ۴ درصد کاهش دهد، با اینحال شاخص تورم می‌تواند در تصمیم آنها اثرگذار باشد. 

اقتصاددانان انتظار دارند تورم منطقه یورو در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲٫۵ درصد افزایش یابد، از ۲٫۴ درصد در آوریل، و تورم بنیادین در ۲٫۷ درصد ثابت بماند.

بعید است که این به تنهایی بتواند بانک مرکزی اروپا را از کاهش در ماه ژوئن منصرف کند، اما برخی از مقامات درحال حاضر علیه نیاز به کاهش بیشتر نرخ بهره بحث می‌کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]