تسکین نگرانی بازارهای جهانی از نتایج دور اول انتخابات فرانسه: یورو و سهام اروپا رشد کرد
تسکین نگرانی بازارهای جهانی از نتایج دور اول انتخابات فرانسه: یورو و سهام اروپا رشد کرد

اکوایران: پیروزی حزب راست گرای افراطی «اجتماع ملی» فرانسه با اختلاف کمتری نسبت به انتظارات قبلی از «اتحاد میانه‌رو» سبب رشد سهام و یورو در روز دوشنبه شد.

به گزارش اکوایران، تقویت گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه مارین لوپن از حزب راست افراطی فرانسه برای بدست آوردن حداکثر کرسی‌های پارلمان فرانسه به سختی پیش خواهد رفت سبب رشد یورو و معاملات آتی شاخص سهام شد، چراکه نگرانی سرمایه گذاران از اینکه دومین اقتصاد بزرگ اروپا به سمت یک تغییر سیاست رادیکال حرکت می‌کند کاهش یافت.

براساس گزارشی از بلومبرگ، پس از اینکه اولین دور رای گیری انتخابات پارلمان فرانسه نشان داد که «حزب اجتماع ملی» مارین لوپن با اختلاف کمتری نسبت به آنچه برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌داد از اتحادیه میانه‌رو امانوئل مکرون جلوتر است، معاملات آتی اوراق دولتی فرانسه روز دوشنبه رشد کرد و معاملات آتی شاخص CAC 40 با جهش مواجه شد. این درحالی است که یک نمایش پرقدرت‌تر برای حزب خانم لوپن می‌توانست شانس سیاست مالی انبساطی را در فرانسه را افزایش دهد؛ کشوری که کسری آن همین حالا هم بیش از چیزی است که قوانین اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد.

شاخص Stoxx 600 اروپا امروز با یک درصد افزایش مواجه شد، بطوری که سهام بانک‌ها پیشرو بودند. «سوسیته ژنرال»  حدود ۷٫۵ درصد جهش کرد درحالی که «کردی اگریکول» حدود ۵٫۱ درصد افزایش یافت. معاملات آتی سهام ایالات متحده نیز بالاتر بود که نشان دهنده بازگشایی مثبت در وال استریت بود.

یورو در پی نتایج انتخابات فرانسه به قوی‌ترین سطح خود از اواسط ماه ژوئن رسید و اسپرد میان بازده اوراق ۱۰ ساله فرانسه و اوراق مشابه آلمانی به کم‌ترین میزان خود در طول دو هفته گذشته رسید، که نشان دهنده کاهش در درک ریسک است.

به گفته یک استراتژیست بازار، سرمایه گذاران از اینکه راست افراطی آن حداکثری را که از آن می‌ترسیدند بدست نیاورده است احساس آرامش می‌کنند.

دور دوم انتخابات پارلمان فرانسه روز ۷ جولای (یکشنبه ۱۷ تیرماه) برگزار خواهد شد. دنیای سیاسی فرانسه اکنون درحال آغاز دوره‌ای از چانه زنی است. در حوزه‌هایی که سه نفر برای دور دوم راه یافته‌اند، نامزدی که رتبه سوم را کسب کند می‌تواند انصراف دهد تا احتمال اینکه یک حزب اصلی دیگر راست افراطی را شکست دهد افزایش یابد.

به گفته یک استراتژیست بازار، باتوجه به اینکه هنوز نتایج دور دوم انتخابات مشخص نیست، سرمایه گذاران عجله ای برای خرید نام‌های فرانسوی ندارند. با اینحال، خطر یک رویداد پیش بینی نشده احتمالا با کاهش احتمال سناریوی خروج فرانسه از اتحادیه اروپا کنار گذاشته می‌شود. نتایج انتخابات بهتر از هراس از این است که چپ افراطی یا راست افراطی برای اجرای سیاست‌های تندور آزادی عمل داشته باشند. از اینرو، عکس العمل فوری بازار یک رشد ناشی از تسکین نگرانی‌ها بود.

 

سهام آسیایی نیز امروز رشد کردند، بطوری که شاخص کره جنوبی به همراه شاخص Topix ژاپن رشد کرد. بازده اوراق ۱۰ ساله چین اما در میانه نگرانی‌ها از اقتصاد داخلی این کشور سقوط کرد.

درحالی که بانک‌های مرکزی در اروپا سیاست انبساطی کاهش نرخ‌های بهره را آغاز کرده‌اند، پس از آن‌که داده‌های روز دوشنبه نشان داد که اعتماد تولیدکنندگان بزرگ ژاپنی افزایش یافته است، احتمال افزایش نرخ بهره در ژاپن در اواخر این ماه تقویت شد. بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله این کشور با یک واحد افزایش به ۱٫۰۶ درصد رسید.

یک نفر از سه اقتصاددانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کردند افزایش نرخ بهره را در جلسه بعدی بانک مرکزی ژاپن پیش بینی کردند. ین ژاپن هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۸۶ کاهش یافت، و برخی از تحلیلگران را برآن داشت که ریسک افزایش نرخ بهره در این کشور را افزایش دهند، چراکه رئیس بانک مرکزی ژاپن متعهد شده است که اثر ین روی تورم را از نزدیک نظارت کند.

در آمریکا نیز مجموعه‌ای از داده‌ها نشان داد که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بدون آسیب ماندگار به مصرف کنندگان درحال سرد شدن است. اعتماد مصرف کنندگان آمریکایی کمتر از چیزی که قبلا انتظار می‌رفت کاهش یافت، چراکه انتظار می‌رود فشارهای تورمی کاهش یابد و شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو نیز کمترین رشد خود را در طول شش ماه گذشته ثبت کرد. اوراق ۱۰ ساله خزانه آمریکا روز دوشنبه تغییر اندکی را تجربه کرد.

به گفته یک استراتژیست ارز خارجی، با ورود به نیمه دوم سال، نااطمینانی‌های انتخاباتی زیادی وجود دارد و در این شرایط دلار بهترین پوشش ریسک خواهد بود.

در کالاهای پایه، نفت افزایش یافت، چراکه معامله گران چشم انداز اقتصادی چین و خطرات ژئوپلیتیکی در اروپا و خاورمیانه را ارزیابی کردند. طلا اما تغییر چندانی نداشت.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]