بخشنامه واردات دو هزار اتوبوس کارکرده در شرایطی صادر شده که تولیدکنندگان داخلی با سختگیری های بسیاری از سوی سازمان ملی استاندارد برای تولید اتوبوس دست و پنجه نرم می کنند؛ حال آنکه بسیاری نسبت به رانت واردات این اتوبوس های کارکرده هشدار می دهند و معتقدند که این اتوبوس ها با حاشیه سود بالا و با دردسرهای زیست محیطی بسیار وارد شده و در عمل، دردی را از ناوگان فرسوده حمل و نقل زمینی مسافران، دوا نخواهند کرد.

اقتصادآنلاین – فاطمه جوادی: به تازگی بخشنامه ثبت سفارش ۲۰۰۰ اتوبوس برون شهری کارکرده توسط سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ شده است. طبق این بخشنامه، وزارت صمت مجاز به ثبت سفارش ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از ۵ سال شده است. البته طبق ابلاغیه منتشرشده، این تعداد اتوبوس صرفا به منظور جابجایی مسافران اربعین حسینی وارد کشور خواهد شد.
اعمال تخفیف ۵۰ درصدی در سود بازرگانی واردات و تطابق با استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو نیز، دو امتیاز دیگری است که برای واردات این اتوبوس‌های کارکرده در نظر گرفته شده است؛ حالا اما واردات اتوبوس کارکرده به کشور آن هم با امتیازات ویژه و نادیده گرفتن تولیدکننده داخلی اتوبوس، موجی از انتقادات را نسبت به این موضوع ایجاد کرده است.
کارشناسان حوزه صنعت خودرو می‌گویند واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس عدد عجیب و غریبی است و شاید در نهایت بتوان یک چهارم این تعداد را تامین کرد. آنها همچنین ابهاماتی را در مورد نحوه تامین ارز این اتوبوس‌ها و سرنوشت آنها بعد از پایان مراسم اربعین مطرح می‌کنند و همچنین نسبت به ایجاد رانت در روند واردات این خودروها هشدار می‌دهند.
در همین زمینه بهمن عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: وقتی دست صنعتگر داخلی را می بندند و با استانداردهای ۸۵گانه که حالا قرار است ۱۲۰گانه شود اسیرش می کنند، حتما دولت ناچار می‌شود برای تامین نیاز کشور، مجوز واردات اتوبوس کارکرده را با هر نوع گواهی و استانداردی که امکان دارد، را صادر کنند.
عشقی با تاکید بر این که این اتفاق سند ناکارآمدی تصمیمات گذشته است، گفت: سازندگان اتوبوس در کشور به دلیل تصمیمات غیرکارشناسی، بیکار هستند و برنامه‌ای برای تولید ندارند، آن وقت یک مرتبه دولت با کمبود اتوبوس مواجه می‌شود و به آنها می‌گوید می‌توانید تا دو ماه دیگر ۲ هزار دستگاه اتوبوس تحویل بدهید و وقتی می‌بیند آنها نمی‌توانند در این مدت کم، این تعداد اتوبوس را تولید کنند، می‌گوید پس اجازه واردات اتوبوس کارکرده را می‌دهیم.
وی افزود: همانطور که در قانون آمده است واردات این اتوبوس‌ها به منظور انجام سفر اربعین است و احتمالا بعد از آن هم برای امور عادی به کار گرفته شود.
دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تصریح کرد: صنعت اتوبوس ایران به دلیل مداخلات، عدم برنامه‌ریزی و سخت‌گیری‌ها غیرموجه زمین‌گیر شده است و بعد ناچار می‌شویم برای رفع نیازهای داخلی و پاسخ به تقاضا، اتوبوس کارکرده وارد کنیم؛ این نقطه سیاهی در ناکارآمدی است.
به گفته عشقی، اتوبوس‌سازان داخلی سالها است که به این روند اعتراض دارند، اما فریاد آنها به جایی نرسیده است.
وی در مورد شرایط استاندارد واردات اتوبوس‌های کارکرده نیز گفت: مسیر واردات این اتوبوس‌ها را باز گذاشته‌اند و می‌گویند طبق هر استانداری و از هر کشوری که شد وارد کنید و فرقی نمی‌کند که از کشورهای اروپایی یا جنوب شرق آسیا باشد.
دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران درخصوص نحوه تامین این اتوبوس‌ها نیز گفت: تامین اتوبوس اصولا کار ساده‌ای نیست به دلیل این که اتوبوس طبق سفارش تولید می‌شود و مانند کامیون نیست که مرتب تولید شود؛ بنابراین واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس به راحتی ممکن نیست و احتمالا تعداد کمتری تامین و وارد کشور شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]