وعده خودرویی وزیر صمت
وعده خودرویی وزیر صمت

وزیر صمت با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد از حوزه خودروسازی با صنایع دیگر ارتباط دارد، گفت: بیش از یک و نیم میلیون خودرو تا پایان سال تولید خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، عباس علی آبادی امروز در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو اظهار کرد: باید ایران را صنعتی کنیم. به نظر می‌رسد که پتانسیل صنعتی شدن بیش از هر چیز در کشور مهیا است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید به وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مناسب، حرکت به سمت صنعتی شدن را مد نظر قرار داد و گفت: وزارت صمت صنعت دانش‌بنیان صادرات محور را پیگیری و حمایت می‌کند و چنانچه صنعتی این دو مؤلفه را نداشته باشد، مورد حمایت وزارت صمت نخواهد بود.
وی افزود: بیش از ۶۰ درصد از حوزه خودروسازی با صنایع دیگر ارتباط دارد. باید در کشور قطعات اصلی خودرو را مدنظر گرفته و مهندسی خودرو هم باید افزایش یابد. امروز آن چیزی که در خودرو اهمیت دارد مهندسی است.
وزیر صمت گفت: بیش از یک و نیم میلیون خودرو تا پایان سال تولید خواهد شد. امروز یکی از انتقادها این است که کیفیت خودروهای کشور باید افزایش یابد چرا که امروز انتقادهای زیادی به این صنعت وارد است.
وزیر صمت خطاب به مجموعه صنعت خودروسازی، تاکید کرد: اگر می‌خواهید مورد حمایت وزارت صمت قرار گیرید، بایستی چند ویژگی را در کار و فعالیت خود در نظر داشته باشید. در وهله اول بایستی، برای ساخت قطعات به سراغ ساخت قطعات اصلی و گلوگاهی بروید. دوم اینکه، مهندسی خود را تقویت کنید؛ اینکه کالایی را تولید کنیم بدون آنکه مهندسی آن را بلد باشیم، فایده‌ای ندارد؛ بحث مهندسی، موضوع مهمی است که صنایع ما کمتر بدان توجه کرده‌اند.
وی ادامه داد: نکته سوم در بحث زنجیره تأمین مطمئن قطعه‌سازی است. تاکید ما به خودروسازان این است که تا زمانیکه از زنجیره تأمین قطعه‌سازی خود مطمئن نباشید، خودروساز نیستید! نباید یک قطعه‌ساز بتواند خط تولید شما را مختل کند.
علی‌آبادی خاطرنشان کرد: از این موضوعات که بگذریم، انتظار چهارم و تاکید، بحث کمیت و کیفیت است؛ امسال مقام معظم رهبری، سال جهش تولید با مشارکت مردم را تاکید کرده‌اند. در بخش جهش تولید، قابل قبول نیست که امسال نتوانیم، هدف تعیین شده که با همکاری خودِ خودروسازان تدوین شده است را محقق کنیم. امسال متعهد شده‌ایم که بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو تولید کنیم و به سقف ۱.۷ میلیون خودرو که از نظر بنده، دور از دسترس هم نیست، نزدیک شویم.
وزیر صمت تصریح کرد: به لحاظ کیفی نیز مطلقاً پذیرفته نیست که کیفیت خودروها پایین و دور از انتظارها باشد. در جلسه امروز هم یکی از انتقادهای جدی که نمایندگان مجلس داشتند، موضوع کیفیت خودروها بوده است. در این صنعت رضایت کامل از کیفیت خودروها وجود ندارد و از زمانیکه بنده خاطرم هست از زمان جوانی بنده تاکنون، کیفیت خودروها مورد انتقاد بوده و هست؛ اما این مشکل بایستی حل شود.
وی خاطرنشان کرد: زمان زیادی هم برای حل این مشکل نداریم که صرف این موضوع کنیم؛ فلذا در همین نمایشگاه تاکید می‌کنم که آنچه که در آینده بایستی اتفاق بیفتد، تحولات و تغییرات نوآورانه است. ما بایستی به صورت چشمگیر، این را در فرآیندها و صنعت خودرو ببنیم. این موضوعی است که مورد نظر ذی‌نفعان است؛ لذا در بحث جهش کیفی و کمی، حداقل انتظاری این است که به صورت مستمر نوآوری و تنوع در ارائه محصولات و رقابت با بازار جهانی در قالب نگاه صنعت دانش‌بنیانِ صادرات‌محور، وجود داشته باشد.
وزیر صمت تاکید کرد: برای آنکه بتوان این ویژگی را پیدا کرد (دانش‌بنیانِ صادرات‌محور) بایستی در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم؛ بازار جهانی عرصه‌ای است که صنعتی که کیفیت نداشته باشد را راه نمی‌دهد. صنایع اگر می‌خواهد که حمایت وزارت صمت را داشته باشید، بایستی این ویژگی را در خود تقویت کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]