روکش ایمپلنت و انواع آن
روکش ایمپلنت و انواع آن
یکی از مهمترین بخش های ایمپلنت، روکش آن است. بعد از اینکه جراحی ایمپلنت انجام شد و فیکسچر درون لثه قرار گرفت قالبگیری انجام میشود و بعد روکش دندان ساخته می شود.
فهرست خبر اقتصادی روکش ایمپلنت و انواع آن

اما این روکش بر خلاف ظاهر ساده ای که دارد خیلی هم ساده نیست و موارد خاصی باید در مورد آن مورد توجه قرار بگیرد.

جنس، رنگ و نوع ساخت روکش از جمله مواردی است که هنگام ساخت آن باید به آن توجه کرد. در این مطلب در مورد روکش ایمپلنت و انواع آن توضیحاتی داده میشود.

جنس روکش ایمپلنت

برای ساخت روکش های ایمپلنت از مواد مختلفی استفاده میشود. در ادامه در مورد آنها توضیحاتی داده میشود.

روکش ایمپلنت تمام زیرکونیا (فول سرام)

روکش زیرکونیا یکی از انواع روکش است که به ‌دلیل ظاهر طبیعی و دوام زیادش، جزو محبوب‌ترین گزینه‌ها برای بیماران به شمار می‌رود. روکش زیرکونیا را می‌توان از مرغوب‌ترین، باکیفیت‌ترین و ماندگارترین روکش‌ها به حساب آورد. خاطر نشان می شود که قیمت روکش های دندان تمام زیرکونیا بیشتر از بقیه روکش ها است و همین امر سبب شده تا مصرف کنندگان درخصوص تهیه و استفاده از این روکش زیبا حساسیت بیشتری داشته باشند. از طرفی گاهی با ترمیم دندان شکسته می توان تا مدتی آن را نگه داشت.

روکش ایمپلنت دندان فریم زیرکونیا

این روکش ایمپلنت نیز از زیرکونیا ساخته شده است. اما با این تفاوت که فقط پایه و بیس روکش از زیرکونیا استفاده شده و اغلب جهت زیبا شدن پرسلن دندان به کار برده می شود. به عبارتی می توان گفت این نوع روکش ایمپلنت صرفاً پایه سرامیکی دارد و سایر بخش های آن از فلزات و مواد دیگر ساخته شده است. البته این ساختار سبب شده تا این سری از انواع روکش ایمپلنت قیمت کمتری در مقایسه با روکش های تمام زیرکونیا داشته باشد. البته از نظر زیبایی، استحکام و مقاومت اصلاً مثل روکش تمام زیرکونیا نیست و هنگام انتخاب و تهیه آن باید به این مورد توجه ویژه داشته باشید.

روکش PFM

روکش‌های PFM ترکیبی از سرامیک و فلز محسوب می‌شوند. بدنه‌ی این روکش‌ها از جنس فلز و رویه‌ی آن از جنس سرامیک است. پس این نوع از روکش ایمپلنت استحکام بسیار زیاد و در عین حال، زیبایی یک دندان سرامیکی و طبیعی را هم دارد.

روکش‌های سرامیک – فلز PFM به دلیل استحکام بالا و قیمت مناسب، یکی از رایج‌ترین انواع روکش ایمپلنت دندان محسوب می‌شوند.

روکش طلا

شاید جالب باشد که بدانید از طلا هم میتوان برای ساخت روکش ایمپلنت استفاده کرد. البته این کار هزینه خیلی بالایی دارد و معمولا انجام نمیشود. در این نوع روکش، طلا با فلزات دیگری مثل نیکل یا پالادیوم مخلوط میکنند تا استحکام آن افزایش پیدا کند.

روکش طلا، جلای خاصی دارد و تمیز کردن آن بسیار راحت تر است. اما مهمترین مشکل آن غیر طبیعی بودن آن است که باعث میشود گزینه خوبی برای دندان های جلو نباشد.

ساخت روکش ایمپلنت

روکش های ایمپلنت به صورت اختصاصی برای هر شخص ساخته میشود. بعد از اینکه فیکسچر در داخل لثه قرار گرفت قالبگیری انجام میشود و روکش به صورت اختصاصی برای هر دندان ساخته میشود. ساخت روکش ها ممکن است تا چند ماه هم زمان ببرد. بعد از ساخت هم یک یا دوبار امتحان انجام میشود و درنهایت به بیمار تحویل داده میشود.

رنگ روکش ایمپلنت

انتخاب رنگ روکش ایمپلنت، کاملا در اختیار بیمار میباشد. بیمار میتواند با توجه به رنگ سایر دندان ها و حتی طرح لبخند خود اقدام به انتخاب رنگ برای روکش ایمپلنت خود کند. طیف های مختلف رنگی برای این موضوع وجود دارد که بیمار میتواند با توجه به سلیقه خود، رنگ پوست و سایر عوامل، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کند.

انتخاب رنگ هیچ ارتباطی به کیفیت آن ندارد و با حیال راحت میتوان هر رنگی مناسب تر هست را برای روکش انتخاب کرد.

افتادن روکش ایمپلنت

افتادن روکش یک مشکل بسیار متداول است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. این موضوع ممکن است بعد از چند ماه یا چند سال اتفاق بیوفتد. ممکن هم هست که هیچوقت اتفاق نیفتد.

اگر ایمپلنت انجام دادید و بعد از مدتی روکش آن افتاد اصلا نگران نباشید. فقط کافیست به پزشک مراجعه کنید تا روکش را مجددا برای شما بچسباند.

ساخت روکش ایمپلنت

نگهداری روکش ایمپلنت

موضوعی که بسیاری از بیماران به آن توجه نمیکنند نگهداری از ایمپلنت است. بسیاری تصور میکنند چون ایمپلنت و روکش آن فلزی است دیگر نیازی به رعایت بهداشت ندارند. اما این موضوع کاملا غلط است. ایمپلنت هم دقیقا مثل دندان طبیعی نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان دارد. مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و استفاده از دهانشویه نباید قطع شود.

اگر بهداشت دهان و دندان به درستی انجام نشود امکان فیلد شدن ایمپلنت وجود دارد.

در نهایت باید توجه داشته باشید که برای انتخاب روکش حتما باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 3 میانگین: 5]