قاتل سریع کبد چرب  | این سبزی معجزه می کند
قاتل سریع کبد چرب  | این سبزی معجزه می کند

“خاکشیر” از زمان‌های قدیم به عنوان یک روش درمان خانگی در طب چینی، هندی و ایرانی استفاده می‌شده است. اعتقاد بر این است که مصرف آن می‌تواند بهبود کبد چرب را در کنار درمان‌های اصلی فراهم کرده و به عنوان یک روش مکمل در بهبود التهاب کبدی موثر باشد.

از منظر طب سنتی، مصرف کم آب و مایعات، به ویژه در مناطق گرم و برای افراد جوان و با طبیعت گرم، ممکن است باعث افزایش عوارضی مانند بی‌نظمی قلب، کاهش اشتها، لاغری و در موارد شدید، ضعف عمومی و افزایش حرارت کبد شود. کبد مسئول تولید اخلاط در بدن است و اگر کبد از حالت طبیعی خارج شود، اخلاط غیرطبیعی در آن تولید خواهد شد.

در منابع طب سنتی دو نوع تشنگی صادق و کاذب مطرح شده است. تشنگی صادق با خوردن آب برطرف می‌شود اما تشنگی کاذب با نوشیدن آب برطرف نمی‌شود. دلیل تشنگی کاذب به دو علت است. اولین دلیل، فرد با قلب و ریه گرم احساس تشنگی می‌کند و در نتیجه نوشیدن آب بی‌تاثیر و بیشتر سبب احساس سنگینی در معده می‌شود. تنفس در هوای خنک به این افراد توصیه شده است. دومین علت، وجود رطوبت غلیظ در معده است. نوشیدن آب در این شرایط باعث تشدید تشنگی می‌شود و مصرف آب ولرم با عسل و آبلیمو می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند.

از دیدگاه طب سنتی، آب خنک بهترین آب برای افراد سالم است که باعث ایجاد اشتها، محکم شدن بافت معده و هضم بهتر غذا می‌شود. آب نیم‌گرم نیز ملین و موجب پاک‌سازی معده می‌شود. البته زیاده‌روی در مصرف آن تهوع‌آور و ضعیف کننده معده و سبب ایجاد سردرد، سرگیجه و… می‌شود. اما جالب است بدانید آب‌جوش از بین برنده نفخ و باد است و برای سردردهای سرد و التهابات حلق مفید بوده و موجب پاک‌سازی معده از اخلاط غلیظ می‌شود و ادرارآور و مسکن دردهای بدن است. زیاده‌روی درمصرف آب‌جوش، باعث ضعف معده، سختی هضم و ترش کردن غذا می‌شود.

معجون سیر و لیمو برای کبد چرب

از دیدگاه طب سنتی، آب یخ برای افراد گرم‌مزاج و قوی مناسب است و تقویت کننده قوای اصلی بدن و مقوی اشتها بوده اما ضعیف کننده اعصاب و مغز است و به دلیل مجاورت معده با کبد با ورود آب یخ به معده، کبد دچار شوک حرارتی شده و در دراز مدت می تواند سبب بروز اختلال در عملکرد کبد و بروز کبدچرب، سردرد ناشی از سردی و ضعیف کننده میل جنسی باشد.

اسید سیتریک موجود در لیمو ترش موجب افزایش تولید صفرا در کبد می‌شود و از این طریق می‌تواند به سم‌زدایی از سموم بدن کمک کند.
لیمو ترش منبعی غنی از ویتامین C بوده که به شکستن الکل در کبد کمک می‌کند. یکی از موادی که می‌تواند از کبد محافظت کرده و به حفظ سلامت کبد کمک کند، هسپریدین است و لیمو ترش حاوی هسپریدین است.

اسید سیتریک موجود در لیمو ترش موجب افزایش تولید صفرا در کبد می‌شود و از این طریق می‌تواند به سم‌زدایی از سموم بدن کمک کند. از همین رو متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که برای بهره‌مندی از این خواص لیمو ترش، لیمو ترش را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

بهترین سبزی برای کبد چرب

«خاکشیر» از دیرباز به عنوان بخشی از درمان‌های خانگی در طب چینی، هندی و ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است و گفته می‌شود که مصرف آن می‌تواند در کنار درمان‌های اصلی بهبود کبد چرب، به عنوان جزئی از طب مکمل در بهبود التهاب کبدی کمک‌کننده باشد.

به گزارش آرمان ملی آنلاین، خاکشیر که با نام علمی آن Descurainia sophia شناخته می‌شود، گیاهی جزو خانواده «براسیکاسه» محسوب می‌شود. خاکشیر از دیرباز به عنوان بخشی از درمان‌های خانگی در طب چینی، هندی و ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است.

به طور معمول، دانه‌های خاکشیر برای رفع یبوست، تخفیف علائم آسم و سرفه‌های شدید استفاده می‌شود؛ همچنین گل و برگ این گیاه نیز به عنوان یکی از منابع مناسب ویتامین C در نظر گرفته می‌شود. بررسی‌ها بیانگر این است که مصرف عصاره دانه‌های این گیاه سبب بهبود سطوح آنزیم‌های کبدی ALT, AST, ALP می‌شود. همچنین کاهش سطح «بیلی‌روبین تام» و کاهش سطح ماده «مالون دی‌آلدئید» “MDA” به عنوان یک نشانگر التهاب درونی و آسیب اکسیداتیو در بیماران مبتلا به آسیب کبدی شده است.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، به دلیل اینکه در شرایط اختلالات کبدی مانند کبد چرب نیز با سطوح افزایش‌یافته و مختل آنزیم‌های کبدی مواجه هستیم، احتمال دارد مصرف خاکشیر بتواند در فرآیند کنترل التهاب ناشی از کبد چرب کمک‌کننده باشد. می‌بایست دقت شود که به این منظور، مصرف خاکشیر نباید به صورت شربت‌های قندی و شیرین صورت گیرد؛ چرا که دریافت بالای قندهای ساده و شیرینی‌جات مانند شربت‌های فروکتوز از اصلی‌ترین علل ابتلا و تشدید کبد چرب به حساب می‌آید.

مصرف خاکشیر می‌تواند در کنار درمان‌های اصلی بهبود کبد چرب، به عنوان جزئی از طب مکمل در بهبود التهاب کبدی کمک‌کننده باشد.

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]