علائم آبله میمونی |  ویروس جدید به ایران وارد شده است؟
علائم آبله میمونی |  ویروس جدید به ایران وارد شده است؟

بیماری های خطرناک با سرایت وسیع همیشه باعث نگرانی افراد می شود و به تازگی ویروس آبله میمونی در سراسر جهان سلامت مردم را به خطر انداخته است. علائم اولیه آبله میمون علائم آبله میمونی تب، سردرد شدید، درد عضلانی، ضعف شدید و بزرگ شدن غدد لنفاوی است. در این گزارش به بررسی جوانب مختلف این موضوع می پردازیم و به این سوال پاسخ می دهیم که آیا در داخل کشور مورد مشکوکی مربوط به بیماری آبله میمونی گزارش شده است یا خیر.

ویروس ها از گذشته تا امروز عامل بسیاری از بیماری ها بوده اند و سلامت انسان را به خطر انداخته اند. برخی از ویروس ها ریشه قدیمی دارند و از گذشته در محیط زندگی انسان ها حضور داشته اند اما برخی با تغییرات در ساختار با علائم جدید بروز می کنند. آبله میمونی یا مانکی پاکس، منشا آن از آفریقا و به ویژه کشور کنگو است. آبله میمونی یک عفونت ویروسی محسوب می‌شود. این بیماری از طریق تماس پوستی منتقل شده و با علائمی مثل خارش، تاول زدن پوست صورت، تب و درد عضلانی خود را نشان می دهد.

خبرنگار گسترش نیوز در این گزارش به بررسی جوانب مختلف این بیماری که به تازگی در حال گسترده شدن است، پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

علائم آبله میمونی چیست؟

اغلب در همه گیر شدن بیماری ها نشانه های بروز آن اهمیت ویژه ای پیدا می کند. اغلب مردم می خواهند بدانند نشانه های بیماری اپیدمی شده را دارند یا خیر. بنابراین شناخت علائم اولیه مهم است و باید بدانید با چه نشانه هایی مشکوک به آبله میمونی هستید.  علائم آبله میمونی تب، سردرد شدید، درد عضلانی، ضعف شدید و بزرگ شدن غدد لنفاوی است. پیشرفت این بیماری می‌تواند شامل بزرگ شدن غدد لنفاوی و بروز ضایعات پوستی مشابه آبله مرغان باشد. تفاوت‌ های اصلی بین آبله مرغان و آبله میمون در شدت علائم و روش‌های انتقال آن‌ ها نهفته است. ضایعات پوستی معمولاً ابتدا در ناحیه صورت ظاهر می‌شوند و سپس به سایر نقاط بدن گسترش می‌ یابند. این جوش‌ها ممکن است به تاول‌های پر از مایع تبدیل شوند و سپس به ضایعاتی ضخیم تبدیل گردند. در نهایت، این ضایعات می‌ریزند و ممکن است جای زخم‌ های آن بماند.

از ابتدای تماس با عامل بیماری تا انتهای دوره علائم بیماری آبله میمونی چیست؟

 

آبله میمونی وارد کشور شده است؟

سید محمد جمالیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره ورود آبله میمونی به کشور  در آخرین اظهارات خود گفت: در خصوص ویروس آبله میمون، هیچ مورد مشکوکی گزارش نشده و نگرانی خاصی وجود ندارد. انتقال این ویروس از طریق تنفس بسیار ضعیف است و تنها از طریق تماس نزدیک با فرد مبتلا منتقل می‌شود. به عبارت دیگر، این بیماری به سادگی ویروس کرونا منتقل نمی‌شود و نیازی به نگرانی نیست. دستگاه‌های مربوطه به طور مستمر در حال نظارت بر وضعیت هستند و تا کنون هیچ موردی از آبله میمون در کشور مشاهده نشده است. در صورت شناسایی هرگونه مورد، به سرعت به اطلاع عموم خواهد رسید.

پیشگیری از ابتلا به ویروس آبله میمونی

معمولا در زمان پیدایش همه گیری ها، مراکز بهداشت و درمان و سیاست های درمانی در سراسر جهان به فکر توقف این همه گیری و سرایت گسترده تر آن می افتند.ویروس آبله میمون هم از این قائده مستثنی نبوده است و دستورالعملی برای جلوگیری از گسترش آن اعلام شده است. برای پیشگیری از بیماری آبله میمون، واکسیناسیون و رعایت بهداشت فردی ضروری است. همچنین در مورد افرادی که در معرض خطر بالای عفونت قرار دارند، مانند کارکنان حوزه بهداشت و درمان، توصیه می‌شود که واکسن آبله میمون را دریافت کنند. این واکسن شباهت زیادی به واکسن‌ های آبله انسانی دارد و می‌ تواند به کاهش شیوع آبله میمونی کمک کند. از جمله روش‌ های پیشگیری، رعایت بهداشت، شستشوی مکرر دست‌ ها و پرهیز از تماس با حیوانات آلوده است.

روش درمان مبتلایان به ویروس آبله میمونی

درمان آبله میمون معمولا به صورت حمایتی است و بر کاهش علائم و گسترش عفونت‌های ثانویه اقدامات انجام می شود. در حال حاضر، درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما در برخی موارد از داروهای ضد ویروسی مانند تکوویریمات استفاده می‌ شود. روش‌های درمانی معمولا شامل کنترل تب، مراقبت از ضایعات پوستی، تأمین آب مورد نیاز بدن، تقویت سیستم ایمنی و رعایت تغذیه مناسب است.

در صورت تمایل به پیگیری اخبار روز حوزه سلامت و همچنین کسب اطلاع درباره وضعیت تامین دارو و خبرهای مربوط به بهداشت و درمان به  سرویس سلامت پایگاه خبری گسترش نیوز مراجعه کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]