علائم بیماری در زائران اربعین | این نشانه ها را جدی بگیرید!
علائم بیماری در زائران اربعین | این نشانه ها را جدی بگیرید!

پیاده روی اربعین به ایستگاه آخر رسید و از امروز زائران به کشور باز می گردند. با آرزوی سلامتی برای هم وطنان و زائران گرامی اما احتمال بروز بیماری وجود دارد و گسترش نیوز در این گزارش به بررسی علائم مختلف بیماری پرداخته است. برای دیدار زائران اربعین به نکات گفته شده در این مطلب توجه کنید.

امروز ۴ شهریور ۱۴۰۳ مصادف با اربعین حسینی است و کم کم زائران کربلا به کشور باز می گردند. پیاده‌ روی اربعین، یکی از مراسم‌ های ویژه ای است که در روزهای نزدیک به ۲۰ صفر برگزار می‌ شود و  این راهپیمایی از نقاط مختلف عراق به سمت کربلا انجام می‌ گیرد. در این مسیر اکثر زائران از مسیر نجف به کربلا حرکت می‌ کنند. طبق رسوم قدیم بعد از بازگشت زائران کربلا، دوستان و آشنایان و اقوام به دیدن این افراد می روند. دیداری که در کنار تمام موهبت هایی که از نظر معنوی دارد، می تواند از نظر سلامت خطرساز باشد. خطرساز از این نظر که ممکن است زائران کربلا در حین بازگشت به کشور آلوده به ویروسی باشند و در این دیدارها آن را به دیگران انتقال دهند!

حال در این رابطه، خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در این گزارش به بررسی تمام علائم و نشانه هایی که می تواند زنگ خطری برای زائران باشد، پرداخته است که در ادامه این مطلب می خوانیم.

علائمی که می گوید بیمار هستید!

نشانه های بیماری بسیار گسترده است و به این دلیل که عوامل بیماری زا بسیار گسترده هستند. برخی از بیماری ها از نظر سرایت به دیگران در درجه اهمیت کمتری قرار دارد و برخی دیگر که معمولا در زمینه بیماری های تنفسی قرار می گیرند، به سرعت منتقل می شوند. بنابراین افراد باید به تمام نشانه ها توجه کنند و در صورتی که علائم مشکوک دارند از دیدار حضوری با دیگران خودداری کنند.

زائران اربعین در صورت بروز علائم مانند تب، درد شکم، اسهال خونی و استفراغ، حتما باید به یک مرکز درمانی مراجعه کنند. همچنین برای جبران مایعات، می‌توان از محلول‌های خوراکی ORS استفاده کرد. اما در صورتیکه زائران به ORS دسترسی نداشتند، می توانند با افزودن نصف قاشق چای‌ خوری نمک و ۴ قاشق غذاخوری شکر به یک لیتر آب جوشیده و سرد شده، محلول مشابهی را برای مصرف تهیه کنند. همچنین زائران اگر علائمی مانند تب، سرفه، عطسه، گلودرد و آبریزش بینی داشتند، بهتر است تا حد امکان از شرکت در تجمعات خودداری کنند. همچنین، نوشیدن مایعات گرم به مقدار کافی و استراحت می‌ تواند به تسریع بهبودی علائم کمک کند.

انتقال جسد ۲۸ زائر اربعین به کشور

بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، از انتقال جسد ۲۸ زائر از عراق به ایران خبر داد و اعلام کرد که بیماری‌های زمینه‌ای علت اصلی این فوت‌ها بوده است.  با اتمام پیاده‌روی اربعین در چهارم شهریور، موکب‌های هلال احمر در مسیر فعالیت خود را به پایان می‌رسانند. با این حال، خدمات پزشکی تا دهم شهریور در بیمارستان‌های هلال احمر ایران در نجف و کربلا ادامه خواهد داشت. بر اساس اطلاعیه شماره ۷ ستاد اربعین جمعیت هلال احمر که در روز شنبه سوم شهریور منتشر شده، از آغاز مراسم پیاده‌روی اربعین، ۲۵۳ زائر مصدوم و جان‌باخته به داخل کشور منتقل شده‌اند.

لازم به ذکر است که تا کنون هیچ گزارشی درباره شیوع بیماری‌ های واگیردار در میان زائران دریافت نشده است. با توجه به گرمای شدید در عتبات عالیات، عمده دلایل مراجعه زائران به مراکز درمانی هلال‌احمر شامل مشکلات گوارشی ناشی از گرما، گرمازدگی، تاول پا و ضعف و خستگی عضلانی بوده است. به زائران توصیه می‌شود که به گرمای هوا در عتبات عالیات توجه کرده و زیارت خود را به ساعات شب موکول کنند. همچنین، نوشیدن مایعات کافی می‌تواند به پیشگیری از گرمازدگی کمک کند.

توصیه‌های بهداشتی ‌برای ‌پیشگیری از بیماری‌های واگیردار

در راستای پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری‌های واگیر، به ویژه بیماری‌های تنفسی، گوارشی و پوستی، ضروری است که به بهداشت فردی و اجتماعی توجه ویژه‌ای شود. همچنین، مراجعه به موقع به پزشک و مراکز خدمات جامع سلامت اهمیت دارد و باید از مصرف خودسرانه دارو و خود درمانی پرهیز گردد. همچنین حدالامکان در زمان بیماری و در مواجهه با افراد بیمار، از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن خودداری کنید و فاصله‌ای حداقل یک متر را رعایت نمایید. همچنین در صورت امکان، استفاده از ماسک توصیه می‌شود.

در صورت تمایل به پیگیری اخبار روز حوزه سلامت و همچنین کسب اطلاع درباره وضعیت تامین دارو و خبرهای مربوط به بهداشت و درمان به  سرویس سلامت پایگاه خبری گسترش نیوز مراجعه کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]