هشدار | کرونای جدید چه علائمی دارد؟
هشدار | کرونای جدید چه علائمی دارد؟

کارشناسان به‌تازگی با تحلیل علائم بیماران، نسبت به شیوع یک سویه جدید به نام کووید ایکس‌ئی‌سی (Covid XEC) هشدار داده‌اند.

با شروع فصل پاییز و ورود روزهای سرد، نوع جدیدی از ویروس که مسری‌تر و قوی‌تر از ویروس‌های کووید قبلی است، در حال شیوع در سراسر ارپندنتوپا و جهان است. به گزارش ایندیپندنت، کارشناسان به‌تازگی با بررسی علائم بیماران، هشدار داده‌اند که سویه‌ای جدیدی به نام کووید ایکس‌ئی‌سی (Covid XEC) شیوع پیدا کرده است. این سویه اولین بار ماه ژوئن در آلمان شناسایی شد و تاکنون در ۱۵ کشور از سه قاره مشاهده شده است.

به گفته متخصصان، با سردتر شدن هوا این سویه ممکن است در عرض چند ماه به گونه غالب تبدیل شود و تعداد بیشتری از بیماران را راهی مراکز درمانی کند. اریک توپل، مدیر موسسه تحقیقاتی اسکریپس در کالیفرنیا، در این زمینه گفت: «کووید ایکس‌ئی‌سی در حال حاضر در سراسر جهان شروع به گسترش کرده است».

او در گفتگو با لس آنجلس تایمز افزود: «چند هفته یا چند ماه طول می‌کشد تا اینکه این ویروس شروع به ایجاد موج ابتلای بیماران کند.»

کرونا-آفریقایی

همچنین دکتر الیزابت هادسون، رئیس بیمارستانی در کالیفرنیای جنوبی، گفت که کارشناسان بهداشت در هفته‌های آینده به نظارت بر این ویروس ادامه خواهند داد.

او تاکید کرد که ابتلا به ایکس‌ئی‌سی در غرب اروپا از جمله در کشور‌های آلمان و هلند گزارش شده و به‌سرعت در حال گسترش است.

به گفته این متخصص، کووید ایکس‌ئی‌سی در ایالات متحده آمریکا نیز مشاهده شده، اما شیوع آن تاکنون کم بوده است.

این سویه که ترکیبی از گونه‌های کی‌اس‌۱.۱ (KS.۱.۱) و کی‌پی۳.۳ (KP.۳.۳) است علائمی مشابه بیماری‌های آنفلوانزا و سرماخوردگی ایجاد می‌کند.

بیشتر افراد در عرض چند هفته بهبود می‌یابند، اما برای برخی دیگر روند بهبود بیشتر طول می‌کشد و بعضی از بیماران هم ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشند.

علائم معمول سویه جدید کووید تب، سرفه مداوم، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، تنگی نفس و احساس خستگی یا فرسودگی است.

همچنین علائم معمول سرماخوردگی مانند سردرد، گلودرد، انسداد یا آبریزش بینی، از دست دادن اشتها، اسهال، و حالت تهوع در مبتلایان به کووید ایکس‌ئی‌سی دیده می‌شود.

آخرین اطلاعات بریتانیا نشان می‌دهد که آمار هفتگی ابتلا به کووید به ۴.۳ درصد افزایش یافته است. بریتانیا همچنین تا ۳۰ اوت ۱۰۲ مورد مرگ مرتبط با کووید گزارش کرده است.

با این حال، سازمان سلامت بریتانیا هنوز اطلاعات دقیقی در مورد سویه ایکس‌ئی‌سی ارائه نکرده است.


منبع:

فرارو

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]