به گزارش اکوایران، اقتصادهای تحریمی که بر پایه نفت مدیریت می‌شوند، همواره باید به دنبال ترفندهایی برای دور زدنِ تحریم‌ها و فروش نفت به کشورهای مصرف‌کننده باشند. ایران هم جزو کشورهایی است که طی سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های غربی، نمی‌تواند نفتش را در بازار جهانی با قیمت معقول و مرسوم به فروش برساند. با […]

به گزارش اکوایران، اقتصادهای تحریمی که بر پایه نفت مدیریت می‌شوند، همواره باید به دنبال ترفندهایی برای دور زدنِ تحریم‌ها و فروش نفت به کشورهای مصرف‌کننده باشند.

ایران هم جزو کشورهایی است که طی سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های غربی، نمی‌تواند نفتش را در بازار جهانی با قیمت معقول و مرسوم به فروش برساند.

با این حال، برخی از سیاست‌گذاران بر این باورند که فروش نفت حتی با قیمت پایین‌تر و تخفیفی، می‌تواند بهتر از نفروختنِ آن باشد. با همین رویکرد، نفت کشورهای تحریمی از جمله ایران یا روسیه هم در بازارهای بین‌المللی معامله می‌شود، اما قیمت آن‌ها معمولا کمتر از نرخ بین‌المللی است.

بلومبرگ به تازگی خبری را منتشر کرد که نشان می‌دهد نفت ایران بیشتر از نفت سایر کشورها و از جمله نفت روسیه، برای خریداران چینی صرفه اقتصادی دارد. به عبارت ساده‌تر، آن‌ها می‌توانند ارزان‌ترین نفت را از ایران بخرند. به همین دلیل به خریداران اصلی نفت ایران تبدیل شده‌اند.

البته طبق آمارهای رسمی دولت چین، این کشور از ژوئن ۲۰۲۲ تا کنون حتی یک بشکه نفت هم از ایران نخریده است. با این حال، طبق گزارش‌های ادعاییِ بلومبرگ، چین از طریق مالزی، نفت ایران را با تخفیف بالایی خریداری می‌کند.

برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهد تخفیفی که چینی‌ها روی نفت سبک ایران دریافت می‌کنند حتی از تخفیف نفت روسیه هم بیشتر است. به همین دلیل است که آن‌ها در وهله نخست متقاضی نفت ایران هستند.

خریداران و تولیدکنندگان در چین به دلیل بروز مشکلات اقتصادی، به دنبال تهیه ارزان‌ترین نفت و کاهش هزینه‌های حاشیه‌ای هستند. به همین علت، ترجیح می‌دهند مشتری نفت ایران باشند.

در ویدیوی بالا، با اعداد و ارقام و بر پایه گزارش بلومبرگ، به جزئیات بیشتری در این زمینه پرداخته شده است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]